Heb je last van een knoop in je maag vanwege een belangrijke afspraak, eindeloze to do lijst of deadline? Maagklachten door stress, zoals brandend maagzuur, een hardnekkige maagontsteking of zelfs een opgeblazen gevoel door een maagzweer, zijn frustrerende gevolgen. Alleen wat zijn de belangrijkste oorzaken, symptomen en oplossingen tegen maagpijn door stress? En hoe kan je pijn in je bovenbuik verminderen in stressvolle periodes en situaties? Lees in dit artikelen waar je maagklachten aan herkent en 7 tips tegen maagpijn door stress! 

Wat is de link tussen onze hersens en onze maag?

De invloed van stress op je lichaam en brein is groot, want je lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Als je onrust in je hoofd ervaart, leidt dit dus ook toch een lichamelijke stressreactie. Door mentale druk, angsten, twijfels en onzekerheden maakt je lichaam teveel stresshormonen aan. Vooral je cortisol neemt toe, want cortisol is het stresshormoon dat je helpt om te presteren onder druk en te overleven.

Alleen door het piekeren, een onrustig of opgejaagd gevoel, eenzaamheid, keuzestress, vermoeidheid of concentratieproblemen is het nadeel dat je systeem onvoldoende de overvloed aan stresshormonen kan verwerken. Met als gevolg dat je stressklachten zich opstapelen en je dus ook meer maagpijn voelt. Soms kan je per direct braakneigingen krijgen doordat je maagdarmstelsel te sterk beïnvloedt wordt door stress.

Daarnaast kan je limbisch systeem in je brein onverwerkte en onderdrukte emoties opslaan die je door stress niet aankijkt, doorvoelt of uit met je directe omgeving. Dit kan de basisspanning bewust of onbewust verhogen in je lichaam, waardoor je onverklaarbare maagklachten krijgt, zoals winderigheid, constipatie of diarree.

Hoe ontstaat maagpijn door stress?

Adrenaline en noradrenaline komen vrij bij stress, die je zenuw- en immuuncellen activeren, waardoor je spieren zich gaan aanspannen. Dit zijn de grootste boosdoeners, want dan schiet je lichaam in één van de overlevingsmechanismen als vluchten, vechten of bevriezen. Daardoor kan iets sneller zwaar op de maag liggen, raakt je maag ‘op slot’ of heb je ergens de buik vol van, wat kan leiden tot misselijkheid, een opgeblazen gevoel, bloed in je ontlasting of krampen.

Mede door het stresshormoon cortisol raakt je spijsvertering verstoort of stopt je spijsvertering zelfs, waardoor je speekselproductie daalt. De noradrenaline zorgt ervoor dat je ook een opgezette buik krijgt of ineens weinig tot geen eetlust hebt.

Daarnaast krijg je een hogere bloeddruk, een hoge hartslag en een versnelde ademhaling als je bezorgt bent, ergernissen ervaart, rondloopt met depressieve gevoelens of een kort lontje hebt. Specifiek bij stressvolle activiteiten en gebeurtenissen, zoals bij een sollicitatiegesprek, presentatie op je werk, conflict met je partner of belangrijke sportwedstrijd. Maagpijn door stress kan op termijn zelfs je darmflora beschadigen, omdat het de balans van je levende bacteriën in je darm verstoort. Een afwijkende darmflora wordt ook wel een dysbiose genoemd. Met als gevolg dat je darm sneller vatbaar is voor chronische ziekten. 

Maagklachten door stress

Andere oorzaken van pijn in de maag

Maagklachten krijg je niet alleen van stress, maar kan ook het gevolg zijn van te veel, te vet of te pittig eten. Het is belangrijk om te checken: eet je bewerkt voedsel uit de fabriek of eet je biologisch en plantaardig? Bewerkt voedsel zit namelijk vol met kleurstoffen, smaakversterkers, vet, zout en suikers, waardoor je mogelijk te weinig mineralen, vitaminen en vezels binnenkrijgt. Of medicijnen als metformine bij suikerziekte en antibiotica tegen bacteriën leiden tot eventuele bijwerkingen, zoals misselijkheid of een opgeblazen gevoel.

Daarnaast komt maagpijn voor in de praktijk bij voedselvergiftiging door het eten van bedorven voedsel. Je kan een voedselvergiftiging herkennen aan maagklachten als diarree, overgeven, misselijkheid en krampen in je buik. Maag-en darminfecties zorgen er ook voor dat je slijmvlies van je maag ontstoken of geïrriteerd raakt. 

Heb je een lactose- of fructose intolerantie? Dan krijg je maagpijn bij voedingsmiddelen met lactose of fructose. Vermijd bij lactose vooral zuivelproducten als melk, yoghurt, kwark, kaas, slagroom of yoghurtdrankjes. Het vruchtensuiker fructose vind je vooral in bijna alle soorten fruit, groenten en graanproducten. Met coeliakie, wat ook wel een glutenintolerantie genoemd wordt, moet je opletten dat je glutenvrij eet. Anders krijg je gegarandeerd maagpijn met deze auto-immuunziekte door graansoorten als tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut, wat je juist meer stress oplevert. 

Tot slot kan je maagpijn krijgen door mentale en emotionele struggles. Voel je somberheid, verdriet, boosheid, teleurstelling, wrok, frustratie, angst, twijfels, onzekerheden, schuld, schaamte, vermoeidheid? Psychische klachten leiden tot een overgevoelige maag, omdat het zwaar op je maag kan liggen. Met eindeloze eetbuien, verslavingen, negatieve denkpatronen als gevolg. 

Wanneer naar de dokter?

Als je zo’n 2 à 3 maanden voortdurend met ups en downs maagklachten hebt, is het tijd om naar de huisarts te gaan voor professioneel maagonderzoek, want de dokter onderzoekt eerst of je misschien een maagbacterie hebt opgelopen.

Er kan ook sprake zijn van een bloedarmoede via je maag die de maagklachten in stand houden. Dan word je doorverwezen voor een bloedonderzoek. En naast de bloedarmoede zijn ook zwarte poep, het overgeven van bloed en het verliezen van ongewenst lichaamsgewicht redenen om naar je huisarts te gaan voor een analyse. 

Maagklachten door een voedselvergiftiging zijn gelukkig al binnen 5 dagen voorbij. Blijf je toch langer maagpijn houden? Ga dan ook naar de huisarts voor de zekerheid, want praten met een dokter creëert opluchting. Delen is helen. Voor jezelf kan je ernstige maagklachten uitsluiten, je kan hulp vragen om beter te leren omgaan met stress, je ontvangt gezonde leefstijl tips of je kan vroegtijdig vervelende maagklachten constateren. Zo kan je pijnstillers of medicijnen meekrijgen om te herstellen van je maagpijn mede door stress. 

Maagpijn door stressklachten

Wat kan ik doen aan buikpijn door stress?

Je maagpijn verlichten of verhelpen begint met het verminderen van stress. Ga op zoek naar de onderliggende oorzaak. Leer je stress signalen herkennen, want is je stress een gevolg van fysieke, mentale, emotionele stressklachten? Zo achterhaal en constateer je de aanleiding van je maagpijn, want grote kansen dat psychische klachten je dwars zitten. Zonder bewustzijn over je stressfactoren blijf je zoekende en blijven je stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline je maag verstoren. 

Stress loslaten begint met stressverlagende activiteiten, waardoor je meer rust in je hoofd en meer verbinding met jezelf voelt. Waarbij de externe druk van de buitenwereld van je schouders afvalt, zodat je meer bewuste aandacht hebt in het hier en nu. Met een positieve mindset en gedragsverandering kan je oude gewoontes en voedingspatronen loslaten voor minder stress. Zo zijn je emotionele eetbuien en de indirecte maagklachten binnenkort verleden tijd! 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

7 Tips voor minder last van je buik door stress

#1: Houd je darmflora gezond

Verlaag je maagklachten door je maagdarmstelsel conditioneel fit te houden. Met gezonde bacteriën kan je spijsverteringssysteem, de opname van voedingsstoffen en reiniging van afvalstoffen in je lichaam gezond blijven werken. Gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals yoghurt, kombucha, kefir, karnemelk, tempeh en zuurkool, herstellen je maagdarmstelsel. Zo kan je de samenstelling van je darmflora verbeteren. 

#2: Mindful eten

Heb je binnen mum van tijd je ontbijt, lunch of avondeten achter de kiezen? Neem eens vaker de tijd om bewust te eten. In volle aanwezigheid om alle smaaksensaties te ruiken en proeven. Door mindful eten geniet je meer van je voeding en stop je met gedachteloos je voeding snel naar binnen te krijgen. Bij iedere hap ervaar je een positieve emotie, omdat je afleiding vermijd tijden het eten. Zet je tv uit, leg je smartphone aan de kant en praat niet met een volle mond. Langzaam eten helpt om meer je zintuigen te voelen.

#3: Een gezond slaapritme doet wonderen

Slaap je nog onrustig of onregelmatig en wil je van je slapeloosheid af? Tijd om je slaapkwaliteit- en kwantiteit te verbeteren om uitgerust ‘s ochtends je nieuwe dag te starten. Met rustgevende ademhalingsoefeningen, mindfulness, meditatie of yoga val je gelukkig sneller in een diepe slaap, zodat je ‘s nachts niet steeds wakker ligt en moeite hebt met doorslapen. 

#4: Maak met beweging het gelukshormoon endorfine aan

Een fysieke uitlaatklep voorkomt maagklachten, want door beweging neemt je flinke hoeveelheid stresshormonen af. Het is alleen een misverstand om direct als een topatleet met een strak sportschema te bewegen. Hoe intensiever en competitiever je sport, des te hoger juist je cortisol wordt, terwijl je dit juist laag wilt houden als je je stress wilt verminderen. Een groot voordeel is dat je je door meer endorfine, prettiger in je lichaam voelt en dit remt de kracht van je stresshormonen. Kortom: dit stimuleert je zelfvertrouwen. 

#5: Eet gezond met de Schijf van Vijf

Gezond eten met de schijf van vijf bestaat uit vijf richtlijnen voor een gezond eetpatroon met voedzame voedingsstoffen, die je bij voorkeur dagelijks gevarieerd nuttigt. Dit vergroot je energieniveau. De Schijf van Vijf vult ook je vitamine tekort aan, zodat je weerstand beter op peil houdt om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem minder belast raakt door stress.

#6: Cafeïne- en alcoholvrije dranken geven je een energieboost

Door cafeïne nemen je buik- en maagklachten toe. Zo zorgt koffie voor een overtollige productie van maagzuur met eventuele oprispingen als gevolg. Daarnaast verstoort alcohol de balans tussen je gezonde en ongezonde bacteriën in je lichaam. Dus doe je lichaam een plezier met suikervrije en caloriearme dorstlessers, zoals water en thee. Drink nog met mate koffie, het liefst maximaal één kopje per dag bij maagklachten.

#7: Indien mogelijk, pas je voedingspatroon aan op je overgevoelige maag

Beperk zoetigheid als chips, chocola, koekjes, snoep of gebak. Eet ‘s avonds laat geen zware maaltijd die zwaar op je maag gaan liggen als je wilt slapen, want dit verstoort je nachtrust. Let er ook op dat je bij maagklachten rauwkost vermijd. Hoewel rauwkost gezond is, is het verstandiger om gekookte of gebakken groenten te nemen, omdat dit gemakkelijker verteerbaar is. Tot slot kan het voor je maag een wereld van verschil zijn als je je eetmomenten vaker verspreid per dag. Kies dagelijks liever voor 5 à 6 kleinere porties dan voor 2 à 3 zware maaltijden.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Jazeker, je stresshormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline nemen toe. Daardoor kan iets sneller zwaar op de maag liggen, raakt je maag ‘op slot’ of heb je ergens de buik vol van, wat kan leiden tot misselijkheid, een opgeblazen gevoel, bloed in je ontlasting of krampen.

Adrenaline en noradrenaline komen vrij bij stress, die je zenuw- en immuuncellen activeren, waardoor je spieren zich gaan aanspannen. Dit zijn de grootste boosdoeners, want dan schiet je lichaam in één van de overlevingsmechanismen als vluchten, vechten of bevriezen.

Symptomen van maagklachten zijn misselijkheid, een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, een hardnekkige maagontsteking, een opgezette buik krijgt, weinig tot geen eetlust, winderigheid, constipatie, diarree, een ontstoken of geïrriteerde slijmvlies van je maag of een verstoorde balans van je levende bacteriën in je maag door een afwijkende darmflora.

Ja, Buscopan of Riopan maagtabletten werken tegen een opgeblazen gevoel, brandend maagzuur, misselijkheid, constipatie of diarree. Wil je liever herstellen van spijsverteringsproblemen? Neem dan Pantoprazol tabletten voor minder maagzuur.

Bronnen

  1. Thuisarts – Ik heb last van mijn maag of maagzuur – Gevonden 17-11-2022
    Link naar de pagina op Thuisarts
  2. SupplementGuide – Maagpijn door stress: de beste tips, trucs en huismiddeltjes – Gevonden op 17-11-2022
    Link naar de pagina op SupplementGuide
  3. Feeling.be – Opgelet! Deze invloed heeft stress op je maag – Gevonden op 17-11-2022
    Link naar de pagina op Feeling.be
  4. Beter In Balans – Buikpijn door stress? 12 Symptomen, oorzaken + 8 tips – Gevonden op 17-11-2022
    Link naar de pagina op Beter In Balans
  5. Heel.be – Waarom leidt stress tot maagklachten – Gevonden op 17-11-2022
    Link naar de pagina op Heel.be

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *