Leven met een angststoornis kan een heftige worsteling zijn. Een angststoornis beïnvloed namelijk je dagelijkse activiteiten, je gezondheid en je kwaliteit van leven. Kun je een angststoornis overwinnen? Hoe kun je die sterke gevoelens de baas worden? In dit artikel vind je meer informatie over verschillende soorten angststoornissen en wat je kunt doen om een angststoornis te overwinnen.

Wat is een angststoornis?

Angst is een normale emotie die we allemaal weleens ervaren. Het voelen van angst is zelfs een gezonde reactie die belangrijk is om snel te kunnen reageren op eventueel gevaar. Maar wanneer je je continu angstig voelt of als je bang bent in situaties waarin geen reële dreiging is, is er meer aan de hand. Angst die je dagelijks leven verstoort en psychische en lichamelijke klachten veroorzaakt, is een angststoornis.

Een angststoornis ontstaat niet zomaar van de een op de andere dag. Een ingrijpende of traumatische gebeurtenis kan een van de oorzaken zijn. Maar ook erfelijkheid en je karakter kunnen een rol spelen. Anderen reageren sneller en heftiger in bepaalde situaties, omdat de verwerking van angstsignalen in de hersenen uit balans is.

Welke soorten angststoornissen zijn er?

Er bestaan verschillende soorten angststoornissen en elke stoornis heeft zijn eigen kenmerken. Wat je kunt doen om je angststoornis te overwinnen, verschilt per stoornis en fobie.

Paniekstoornis

Bij een paniekstoornis heb last van paniekaanvallen. Je ervaart dan onverwachts een hevige angst en kunt last hebben van hartkloppingen, duizeligheid, trillen en je ademhaling. Tijdens een paniekaanval kun je bang zijn de controle te verliezen, flauw te vallen of zelfs dood te gaan. Daardoor ontwikkel je ook angst om opnieuw een paniekaanval te krijgen.

Specifieke/enkelvoudige fobie

Bij een specifieke fobie hebt je een hevige angst voor een specifiek object of een specifieke situatie. Denk bijvoorbeeld aan angst om naar de tandarts te gaan, angst voor insecten, claustrofobie of hoogtevrees. De angstgevoelens zijn zo sterk dat je de objecten of situaties gaat vermijden en een paniekaanval kunt krijgen als je er toch mee geconfronteerd wordt. 

Sociale fobie

Bij een sociale fobie of een sociale angststoornis ben je bang voor sociale situaties. Je kunt bijvoorbeeld heel bang zijn voor een kritische blik van anderen of je bent bang om in verlegenheid gebracht te worden. De angst is voor een negatief oordeel van anderen is zo groot dat je sociale situaties zo veel mogelijk uit de weg gaat.

Het overwinnen van een angststoornis is zeker mogelijk

Posttraumatische stressstoornis (PTSS)

Bij PTSS heb je een trauma opgelopen door bijvoorbeeld oorlogsgeweld of mishandeling en dat trauma heb je niet goed verwerkt. De nare gebeurtenis blijft je achtervolgen. Je hebt pijnlijke herinneringen of nachtmerries waarin je de traumatische gebeurtenis steeds weer opnieuw beleeft. 

Gegeneraliseerde angststoornis

De gegeneraliseerde angststoornis wordt ook wel piekerstoornis genoemd. Je bent dan op elk moment gespannen, maakt je veel zorgen en piekert veel. Je denkt dat er iets vreselijks zal gebeuren ook al heb je daar geen directe aanleiding voor. Je kunt je daardoor erg rusteloos voelen, last hebben van vermoeidheid, prikkelbaar zijn en slaapproblemen hebben.

Dwangstoornis (obsessief-compulsieve stoornis)

Bij een dwangstoornis heb je last van dwanggedachten en moet je bepaalde handelingen steeds opnieuw herhalen. Je bent bang dat er iets ergs zal gebeuren wanneer je die dwanghandelingen niet uitvoert. Een bekend voorbeeld is smetvrees waarbij iemand constant zijn handen moet wassen.

Separatieangststoornis

Iemand met een separatieangststoornis is heel bang om gescheiden te worden van degenen aan wie hij gehecht is. Bij jonge kinderen is deze angst normaal, maar er is sprake van een angststoornis zodra de angst niet meer bij de leeftijd past en deze problemen veroorzaakt in je dagelijks leven.

Kan ik zelf mijn angststoornis overwinnen?

Een angststoornis verdwijnt meestal niet vanzelf en daarom is het altijd noodzakelijk actie te ondernemen. Kun je op eigen houtje de angststoornis overwinnen?  Overwinnen betekent in een gevecht of strijd sterker blijken te zijn. Als je alleen de strijd aangaat met je angsten, kan het gevecht erg moeilijk of zelfs onmogelijk zijn. Ook al zijn er natuurlijk dingen die je zelf kunt doen om je angststoornis te overwinnen, is het bijna onmogelijk om de angst in je eentje te verslaan. 

De eerste stap die je daarom kunt zetten is hulp inschakelen bij je huisarts of een psycholoog. Het kan lastig zijn om hulp te zoeken, maar het is een belangrijke stap die alleen jij kunt zetten. Hulp vragen is geen teken van zwakte. Sterker nog: Je kunt sneller je angststoornis overwinnen als je in een vroeg stadium hulp inschakelt.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Het kan ook zijn dat je liever alleen aanmoddert, omdat je eigenlijk niet wilt erkennen dat je een probleem hebt. Maar hoe langer je met een angststoornis blijft rondlopen, hoe meer serieuze klachten je kunt krijgen. Probeer daarom over je angstklachten te praten. Het is niet gek om angstig te zijn. Angststoornissen behoren tot de psychische klachten die het meest voorkomen in Nederland. En je kunt beter je angststoornis overwinnen wanneer je deze sneller bespreekbaar maakt.

Welke behandelingen zijn er voor een angststoornis?

Een angststoornis kan goed behandeld worden. Je kunt bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie volgen, EMDR, autonomieversterkende therapie, metacognitieve therapie, vaktherapie en in sommige gevallen kun je medicijnen voorgeschreven krijgen. Daarnaast kiezen velen voor een aanvullende behandelwijze, zoals mindfulness, ontspanningsoefeningen of running therapie.

Cognitieve gedragstherapie is de meeste bekende behandelmethode bij een angststoornis. Maar natuurlijk is iedereen anders en is ook elke angststoornis anders. Tijdens de gesprekken met je huisarts zal duidelijk worden welke therapie het beste voor jou zal werken. 

Wie kan me helpen met mijn angststoornis?

Je kunt het beste eerst terecht bij je huisarts. Samen met je huisarts kun je beslissen welke begeleiding het beste voor je is en hij kan je vervolgens doorverwijzen naar de praktijkondersteuner GGZ, een psycholoog, een psychiater of een psychotherapeut.

Naast de professionele hulp is het ook belangrijk dat je je familie en vrienden in vertrouwen neemt. Wanneer je naasten meer informatie hebben over je angststoornis, zullen ze je beter begrijpen en kunnen ook zij je helpen.

Wat kan ik wel al zelf doen?

Je angststoornis overwinnen doe je niet alleen, maar er zijn wel een aantal dingen die je zelf kunt doen. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende beweging, voldoende nachtrust, een regelmatig leefpatroon, voldoende ontspanning en gezonde voeding. Probeer daarnaast alles zo veel mogelijk te blijven doen, ook al vind je iets eng. Op die manier zul je steeds beter met de angst leren omgaan en kan de spanning minder worden.

Je kunt ook zelf proberen je gedachten te veranderen. Dat klinkt heel moeilijk, maar je kunt je gedachten trainen. Probeer ten eerste te analyseren wat er precies gebeurt op een angstig moment. Waar ben je precies bang voor? Hoe voel je je en hoe reageer je? Probeer vervolgens geruststellende gedachten op te roepen. Hoe meer je je bewust wordt van je gedachten, hoe beter je erin zal slagen de angstige gedachten te vervangen door geruststellende gedachten.

Leven na het overwinnen van mijn angststoornis

Wanneer je eenmaal je angststoornis hebt overwonnen, wil je natuurlijk een terugval voorkomen. Hoe doe je dat? Blijf dezelfde tips toepassen die je hebben geholpen om je angststoornis te overwinnen. Blijf een gezond en regelmatig leven leiden, verminder stress in je leven en blijf je bewust van je eigen gedachten. 

Je kunt ook een aantal geruststellende gedachten opschrijven waar je op terug kunt vallen wanneer er angstige gedachten opspelen. Bovendien zal je behandelaar je helpen een plan op te stellen om het maximale uit je herstel te halen.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Je kunt de volgende symptomen herkennen bij een angststoornis: hartkloppingen, zweten, rillingen, overmatig piekeren, hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid. Daarnaast heeft de angst een grote impact op je dagelijks leven, je gaat situaties vermijden en de angst is overdreven en onredelijk.

Je kunt een gegeneraliseerde angststoornis overwinnen door hulp te zoeken. Er bestaan goede behandelingen voor een gegeneraliseerde angststoornis, zoals cognitieve gedragstherapie of metacognitieve therapie. Bovendien is het erg belangrijk dat je stress in je leven vermindert en voldoende tijd maakt voor ontspanning.

De behandeling die je wilt volgen bij een angststoornis is een persoonlijke keuze. Volgens sommigen is hypnose een effectieve methode om je angsten te overwinnen. Anderen kiezen liever voor cognitieve gedragstherapie.

Je kunt bij je huisarts terecht voor hulp bij je angststoornis. De huisarts kan je vervolgens doorverwijzen naar een psycholoog of een therapeut, zodat je een behandeling krijgt die het beste bij jou past.

Bronnen

  1. angst.nl – Angstklachten Behandeling en Diagnostiek – gevonden op 02-05-2022
    Link naar pagina op angst.nl
  2. PsyNed – Angststoornis – gevonden op 02-05-2022
    Link naar pagina op psyned
  3. Hersenstichting.nl – Angststoornissen – gevonden 02-05-2022
    Link naar pagina op Hersenstichting.nl

Was dit artikel behulpzaam?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.