Communicatiestijlen zijn manieren waarop je communiceert met anderen. Het is de wijze waarop iemand informatie overbrengt. Je stijl bepaalt hoe je informatie geeft en ontvangt, hoe je samenwerkt, en hoe je reageert in stressvolle situaties. Voor zowel leidinggevenden als werknemers is het belangrijk om hun eigen stijl te kennen Ʃn die van anderen te herkennen.
Niet iedereen communiceert op dezelfde manier waardoor het kan zijn dat je elkaar niet goed begrijpt en er wrijving, miscommunicatie en frustratie kan ontstaan. Dit kan spanning opleveren oftewel stress, die uiteindelijk kan leiden tot verzuim en burn-out.
- 4 communicatiestijlen
- 1. De directieve communicatiestijl
- 2. De beschouwende communicatiestijl
- 3. De expressieve communicatiestijl
- 4. De coƶperatieve communicatiestijl
- Assertieve communicatie
- Goede communicatie en effectieve communicatie: Hoe doe je dat?
- Eigen communicatiestijl
- Relatie tussen communicatiestijl en stress
- Waardoor ontstaat stress door communicatie?
- Zo werk je aan een communicatiestijl die bijdraagt aan een gezonde werksfeer
- Effect van effectieve communicatie op de werksfeer
- Praktijkcase: communicatie in een team onder druk
- Aanpak: werken aan effectievere communicatie
- Conclusie: communicatiestijlen
- Aan de slag met duurzame communicatie?
- Veelgestelde vragen
- Referenties
4 communicatiestijlen
Er zijn vier hoofdstijlen, ook wel bekend als de vier verschillende communicatiestijlen:
- Directieve stijl.
- Beschouwende stijl.
- Expressieve stijl.
- Coƶperatieve stijl.
Dit communicatiestijlenmodel wordt bepaald wordt door twee assen:
- Ruimte: Ben je dominant in de zin van dat je vooral bezig bent met je eigen mening te uiten of ben je terughoudend en geef je anderen de ruimte om hun zegje te doen.
- Gevoelens: Ben je rationeel en houd je je bij de feiten of praat je makkelijk over je gevoelens en je belevingen.
Niet iedereen is alleen maar dominant, terughoudend, rationeel of emotioneel maar ƩƩn van de vier overheerst. Door inzicht te krijgen in welke stijl je communiceert kun je je communicatie verbeteren, spanningen voorkomen en zo bijdragen aan een gezonder werkklimaat.

1. De directieve communicatiestijl
Mensen met een directieve communicatiestijl communiceren direct en doelgericht. Ze nemen graag het initiatief, geven heldere instructies en houden van doorpakken. Hun aanpak is helder, gericht op actie en ze verwachten van anderen dat ze snel schakelen. Dit is ideaal in situaties waarin snel beslissingen genomen moeten worden en waar duidelijkheid en richting nodig zijn maar kan daardoor soms als dwingend en veeleisend overkomen. Leidinggevenden met een directieve communicatiestijl weten wat ze willen en sturen daar actief op aan, terwijl medewerkers met deze stijl vaak zelfstandig en resultaatgericht te werk gaan.
Kenmerken
- Doelgericht, snel in besluitvorming en besluiten nemen.
- Richt zich op de grote lijnen in plaats van details.
- Taak- en prestatiegericht.
- Direct in communicatie.
Deze stijl heeft ook positieve kanten, zoals het zorgen voor duidelijkheid en richting binnen een team of organisatie. Iedereen weet wat er moet gebeuren of wat er van hem/haar verwacht wordt.
Stress- en verzuimrisicoās
- Als leidinggevende: te veel druk uitoefenen, weinig ruimte geven voor inbreng of emoties van medewerkers ā verhoogt stress, leidt tot verzuim.
- Als werknemer: de neiging om door te duwen, geen ruimte voor vragen ā leidt tot overbelasting en verhoogt het risico op burn-out.
Herkenning van de directieve communicatiestijl
Vaak te zien bij managers of teamleiders die onder hoge druk snel moeten beslissen. Deze stijl werkt goed in crisissituaties, maar om uitval te voorkomen is het belangrijk om te blijven luisteren naar de mensen om je heen en ruimte te geven aan wat zij nodig hebben.
2. De beschouwende communicatiestijl
Bij deze stijl draait het om zorgvuldigheid, analyse en het oog voor detail. Mensen met deze stijl zijn rustig en denken goed na voordat ze iets zeggen. Ze zijn bedachtzaam, gestructureerd en hechten veel waarde aan feiten en onderbouwing. In gesprekken stellen ze vaak verdiepende vragen en zoeken ze naar zekerheid voordat ze een beslissing nemen. Ze zijn onmisbaar omdat ze door hun kritische blik en oog voor detail zorgen voor kwaliteit en voorkomen dat er overhaaste beslissingen worden genomen Beschouwende communicatiestijl mensen zijn vaak de stille kracht binnen een team, die met hun analytische blik zorgen voor kwaliteit en stabiliteit.
Kenmerken
- Rustig, terughoudend.
- Analytisch, gestructureerd.
- Hecht aan zekerheid en voorbereiding.
- Besteedt veel aandacht aan details en het zorgvuldig afwegen van meningen voordat een beslissing wordt genomen.
Stress- en verzuimrisicoās
- Als leidinggevende: kan besluitvorming vertragen, onzekerheid in team vergroten ā stress bij medewerkers die duidelijkheid zoeken.
- Als werknemer: overanalyse, perfectionisme, twijfel ā mentale uitputting en verhoogd risico op burn-out.
Herkenning van de beschouwende communicatiestijl
Te zien bij analisten, specialisten of beleidsmedewerkers. Deze stijl bevordert kwaliteit, maar vereist ondersteuning bij het maken van keuzes en het stellen van grenzen.
Grip op stress en verzuim?
Krijg grip op verzuim, stress en burn-out binnen het bedrijf en groei naar energie en plezier!
3. De expressieve communicatiestijl
Mensen met een expressieve stijl zijn vaak snel enthousiast, spontaan en brengen energie in gesprekken. Ze zijn creatief, denken in mogelijkheden en weten anderen te motiveren met hun visie. In een team zorgen ze voor een levendige discussie en stimuleren ze vernieuwing. Soms kunnen ze als druk of chaotisch overkomen, vooral als ze teveel praten of afdwalen. Toch is de expressieve stijl onmisbaar omdat ze zorgen voor een positieve sfeer en nieuwe ideeƫn.
De expressieve stijl is dus energiek, sociaal en enthousiast. Mensen met deze communicatiestijl vallen vaak al bij het eerste gezicht op door hun enthousiasme. Ze kenmerken zich door het uiten van veel emotie en nemen vaak veel ruimte in tijdens gesprekken.
Kenmerken
- Spontaan, inspirerend.
- Spreekt openlijk over gevoelens en emoties.
- Denkt hardop, creatief.
- Neemt ruimte in in gesprekken.
Stress- en verzuimrisicoās
- Als leidinggevende: kan structuur ontbreken, focus verliezen ā team raakt overbelast door gebrek aan richting.
- Als werknemer: betrokkenheid is hoog, grenzen worden vaak genegeerd ā verhoogde kans op emotionele uitputting.
Herkenning van de expressieve communicatiestijl
Vaak te vinden in creatieve beroepen of communicatiefuncties. Om burn-out te voorkomen, is het belangrijk om structuur, reflectie en rustmomenten in te bouwen. Het bewust vertragen van het spreektempo kan helpen om meer ruimte te geven aan anderen in het gesprek.
4. De coƶperatieve communicatiestijl
De coƶperatieve stijl is gericht op harmonie, samenwerking en het welzijn van anderen. Mensen met een zorgende communicatiestijl zijn vaak goede luisteraars en stellen mensen snel op hun gemak. Ze vermijden conflicten en streven naar een open omgeving waarin iedereen zich veilig voelt om gevoelens te uiten. Deze stijl is gericht op het opbouwen van vertrouwen met collega’s en het bevorderen van warme, langdurige relaties.
Kenmerken
- Empathisch, dienstverlenend.
- Gericht op consensus.
- Hecht aan goede relaties.
- Zorgende communicatiestijl, goede luisteraars, vriendelijke stijl.
- Gericht op vertrouwen en een open omgeving met collega’s.
Stress- en verzuimrisicoās
- Als leidinggevende: stelt zich dienstbaar op, vermijdt confrontaties ā onduidelijkheid en onderdrukte spanningen in het team.
- Als werknemer: stelt eigen behoeften uit, wil het iedereen naar de zin maken ā chronische overbelasting en verhoogd burn-outrisico.
Herkenning van de coƶperatieve communicatiestijl
Te vinden in zorg, HR en ondersteunende functies. Mensen met deze stijl zijn goed in samenwerken en verbinden. Let wel op: het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en duidelijk je grenzen aan te geven om stress te voorkomen. Plan af en toe een informeel gesprek of een teambuildingmoment met collegaās om de samenwerking en sfeer te versterken.

Assertieve communicatie
Een assertieve communicatiestijl is handig voor een efficiƫnte en doeltreffende samenwerking op de werkvloer. Door deze toe te passen, bevorder je samenwerking en wederzijds respect. Wat tot gevolg heeft dat het de dynamiek in het team verbetert en het misverstanden voorkomt.
Deze stijl is belangrijk omdat het in elke besproken communicatiestijl een belangrijke rol speelt. Ongeacht je communicatiestijl, is het essentieel dat je leert om op een duidelijke, eerlijke en respectvolle manier je grenzen en behoeften aan te geven. Het is een vaardigheid die binnen elke stijl ontwikkeld kan worden zodat er minder stress ontstaat. Iemand met een directieve stijl kan leren minder dominant over te komen. Een coƶperatief persoon kan leren beter zijn of haar grenzen aan te geven. Voor alle stijlen geldt: het vermogen om assertief te communiceren verlaagt de kans op stress en helpt verzuim en burn-out voorkomen.
Voor leidinggevenden betekent dit:
- Ruimte geven Ʃn begrenzen.
- Feedback geven zonder te domineren.
- Luisteren zonder jezelf weg te cijferen.
Voor werknemers betekent dit:
- Grenzen aangeven zonder schuldgevoel.
- Zeggen wat je nodig hebt om goed te functioneren.
- Je mening delen zonder angst voor afwijzing.
Goede communicatie en effectieve communicatie: Hoe doe je dat?
Goede communicatie is meer dan informatie delen. Het gaat erom dat je begrijpt wat een ander nodig heeft, Ć©n dat je jezelf duidelijk kan uitdrukken ā zelfs onder druk. Het is belangrijk om te begrijpen hoe een team met elkaar praat en wanneer er ruimte is om iets te zeggen, zodat iedereen de kans krijgt om zijn mening en gevoelens te uiten. De wijze waarop jij communiceert bepaalt voor een deel hoe anderen op jou reageren.
Door te begrijpen hoe mensen met elkaar praten en met elkaar omgaan, kun je spanningen voorkomen. Dat helpt om stress te verminderen, die kan ontstaan door onduidelijke verwachtingen of het vermijden van moeilijke gesprekken.
Goede communicatie leidt tot:
- Minder misverstanden ā minder frustratie en stress.
- Beter teamwork ā minder druk op individuen.
- Meer psychologische veiligheid ā medewerkers durven zich uit te spreken, wat uitval voorkomt.
Praktische toolkit tegen verzuim
Deze toolkit bevat 7 praktische tools om stress vroegtijdig te herkennen en burn-out te voorkomen bij medewerkers.
Eigen communicatiestijl
Inzicht in je communicatiestijl is een goed begin voor persoonlijke groei. Als je weet hoe jij van nature communiceert, kun je beter omgaan met anderen in verschillende situaties. Je leert waar je goed in bent, maar ook waar je op moet letten om misverstanden of stress te voorkomen. Door bewuster te communiceren, begrijp je anderen beter Ʃn word je zelf beter begrepen.
Voor leidinggevenden betekent dit:
- Zien hoe jouw stijl invloed heeft op de stressbeleving van je team.
- Beter afstemmen op wat medewerkers nodig hebben om uitval te voorkomen.
Voor werknemers betekent dit:
- Begrijpen hoe je reageert onder druk.
- Leren hoe je gezond en effectief blijft communiceren in uitdagende situaties.
Het bewust zijn van je eigen voorkeursstijl, en die afstemmen op de ander, voorkomt langdurige spanningen. En juist daar zit de sleutel tot het voorkomen van burn-out en onnodig verzuim.
Hoe een eigen communicatiestijl ontwikkelen?
Het ontwikkelen hiervan begint met het herkennen van je voorkeursstijl en het begrijpen van de verschillende communicatiestijlen om je heen. Door inzicht te krijgen in je sterke punten Ʃn je valkuilen kun je effectiever communiceren en beter inspelen op de behoeften van anderen. Luisteren is daarbij minstens zo belangrijk als spreken: een goede luisteraar herkent signalen en past zijn of haar stijl aan waar nodig.
Door elementen van de vier communicatiestijlen met elkaar te combineren kun je je informatieoverdracht krachtiger en flexibeler maken. Zo kun je in elke situatie de juiste toon kiezen wat zorgt voor meer begrip, minder misverstanden en een prettige samenwerking. Aangezien jouw communicatiestijl niet vastligt, kun je groeien en jezelf ontwikkelen door open te staan voor feedback en nieuwe ervaringen. Zo werk je aan een manier van samenwerken die een succes maakt van jouw en je team.
Relatie tussen communicatiestijl en stress
Stijl | Kenmerken | Risico op stress | Effect op anderen | Risico op verzuim/burn-out |
---|---|---|---|---|
Directief | Doelgericht, snel beslissend, dominant | Stress door constante prestatiedruk, geen ruimte voor kwetsbaarheid | Anderen voelen zich overvraagd of genegeerd | Ja ā hoge uitval door overbelasting, vooral bij medewerkers |
Beschouwend | Analytisch, voorzichtig, introvert | Stress door overdenken, onzekerheid, faalangst | Anderen ervaren traagheid of afstand | Ja ā mentale uitputting en terugtrekking zijn risicofactoren |
Expressief | Enthousiast, creatief, emotioneel | Stress door gebrek aan structuur, overprikkeling | Anderen kunnen zich overspoeld voelen of niet serieus genomen | Ja ā verhoogde kans op emotionele uitputting |
Coƶperatief | Empathisch, meegaand, conflictvermijdend | Stress door grenzen niet aan te geven, pleasen | Anderen profiteren ten koste van balans | Ja ā chronische overbelasting leidt tot burn-out |
Elke communicatiestijl kent zijn eigen risicoās op stress. De manier waarop je communiceert bepaalt hoe anderen op je reageren en hoe je wordt gezien. Voorbeeld: een passief agressieve communicatiestijl komt vaak niet direct over, maar eerder via omwegen: denk aan zuchten, sarcasme, dingen niet uitspreken of uitstellen. Aan de oppervlakte lijkt er niets aan de hand, maar ondertussen kunnen er spanningen en misverstanden ontstaan. Vooral wanneer je veel met elkaar samenwerkt kan dat het team flink onder druk zetten, en dat zorgt uiteindelijk voor stress ā bij jezelf Ć©n bij anderen.
Waardoor ontstaat stress door communicatie?
- Mismatch tussen stijl en omgeving: Als een communicatiestijl niet past in je werkomgeving (bijv. een beschouwend persoon in een snelle commerciƫle setting), ontstaat er spanning. Het herkennen van verschillende stijlen, zoals de 4 communicatiestijlen, is belangrijk voor een prettige samenwerking.
- Gebrek aan afstemming tussen stijlen: Wanneer teamleden of leidinggevenden elkaars stijl niet herkennen of respecteren, ontstaan frustraties en conflicten, die stress in de hand werken. Het vermogen om snel en duidelijk besluiten te nemen is hierbij afhankelijk van de afstemming tussen communicatiestijlen.
- Onvoldoende assertiviteit binnen de stijl: Onvermogen om grenzen aan te geven binnen de eigen stijl (bijv. een coƶperatief persoon die niet durft te zeggen dat het te veel is), verhoogt direct het risico op burn-out.
Precies weten hoeveel stress medewerkers hebben?
Onze quickscan meet anoniem exact wat er speelt bij werknemers en hoe hoog hun stresslevel is. Het voordeel? Je weet precies wat je moet doen om verzuim terug te dringen!
Zo werk je aan een communicatiestijl die bijdraagt aan een gezonde werksfeer
1. Ken jouw communicatiestijl
- Breng in kaart welke communicatiestijl je van nature hanteert (directief, beschouwend, expressief of coƶperatief).
- Reflecteer op situaties waarin jouw stijl goed werkt ā en waarin niet.
- Wees je bewust van je stressreacties: hoe verandert je stijl onder druk?
Voorbeeld: Een directief persoon kan onder druk nog dominanter worden, wat anderen afremt of onder druk zet.
2. Herken de stijl van de ander
- Let op signalen: snelheid van spreken, gerichtheid op taak of relatie, behoefte aan details of juist aan overzicht.
- Pas je toon en benadering aan. Dit is geen aanpassing van je identiteit, maar een vorm van afstemmen die stress voorkomt.
Voorbeeld: Een expressieve leidinggevende kan een beschouwende medewerker geruststellen door vooraf structuur te bieden en niet te veel tegelijk te communiceren.
3. Ontwikkel assertiviteit binnen je stijl
- Oefen met het uitspreken van behoeften en grenzen, zonder de ander te vermijden of te overstemmen.
- Vermijd valkuilen van je stijl (bijv. conflicten vermijden, te snel beslissen, blijven overdenken, blijven praten).
Concrete oefening: Gebruik de āik-boodschapā bij lastige gesprekken: āIk merk dat ik me onder druk voel staan wanneer deadlines steeds verschuiven. Kunnen we dit bespreken?ā
4. Creƫer ruimte voor open communicatie
- Stimuleer het uitspreken van behoeften, zorgen en verwachtingen in je team.
- Bespreek regelmatig de samenwerking, niet alleen de inhoud van het werk.
Voor leidinggevenden: Plan regelmatig check-ins waarin expliciet wordt gevraagd naar werkdruk en samenwerking.
5. Reflecteer op effect en pas aan
- Vraag feedback: āHoe ervaar jij mijn communicatie?ā
- Herken patronen: wanneer ontstaan spanningen, wanneer gaat het juist goed?
- Durf je stijl flexibel in te zetten, afhankelijk van de situatie en persoon.
Effect van effectieve communicatie op de werksfeer
Een effectieve communicatiestijl:
- Voorkomt misverstanden en vermindert irritaties.
- Verlaagt werkdruk doordat verwachtingen helder zijn.
- Versterkt relaties en bevordert wederzijds vertrouwen.
- Vergroot psychologische veiligheid, waardoor stress vermindert en verzuim afneemt.
Praktijkcase: communicatie in een team onder druk
Situatieschets: In een middelgroot adviesbureau in Utrecht werkt een team van vijf mensen aan een groot project met een strakke deadline. De projectleider, Mark, heeft een directieve communicatiestijl: hij is taakgericht, besluitvaardig, en houdt het tempo hoog.
Sarah, ƩƩn van de teamleden, heeft een beschouwende stijl: ze werkt nauwkeurig, overweegt opties en stelt veel vragen voordat ze beslissingen neemt.
Na enkele weken ontstaat er spanning:
- Mark vindt dat Sarah te veel tijd neemt en niet zelfstandig genoeg is.
- Sarah ervaart Mark als ongeduldig en overheersend, en voelt zich onzeker en gestrest.
- Ze meldt zich na een paar dagen ziek met āspanningsklachtenā.
Analyse: verschillende soorten communicatiestijlen
De stijlen van Mark en Sarah botsen:
- Mark communiceert snel en taakgericht, zonder ruimte voor nuance.
- Sarah voelt zich overvraagd, krijgt weinig tijd voor analyse, en raakt overbelast.
Beide handelen vanuit hun natuurlijke stijl, maar zonder afstemming.
Gevolg:
- Stress voor Sarah door gebrek aan autonomie en veiligheid.
- Frustratie bij Mark door een gebrek aan voortgang.
- Slechtere sfeer in het team, verhoogd risico op verdere uitval.
Praktische toolkit tegen verzuim
Deze toolkit bevat 7 praktische tools om stress vroegtijdig te herkennen en burn-out te voorkomen bij medewerkers.
Aanpak: werken aan effectievere communicatie
Stap 1: Inzicht in communicatiestijlen
- In een teamsessie worden de communicatiestijlen besproken.
- Mark herkent zijn neiging tot directheid en ziet het effect daarvan op Sarah.
- Sarah benoemt dat ze ruimte nodig heeft om haar werk goed te doen.
Stap 2: Afspraken maken
- Mark spreekt met Sarah af om belangrijke taken kort voor te bespreken met ruimte voor haar input.
- Sarah communiceert duidelijk wanneer ze ergens extra tijd of informatie voor nodig heeft.
Stap 3: Assertiviteit ontwikkelen
- Sarah oefent met het aangeven van haar grenzen (āIk heb nog ƩƩn dag nodig om dit zorgvuldig te analyseren.ā).
- Mark leert om te vragen naar de denkwijze van Sarah vóór hij zijn oordeel velt.
Resultaat na 6 weken
- Sarah voelt zich veiliger en durft vragen en grenzen aan te geven ā stressklachten verdwijnen.
- Mark ervaart meer vertrouwen in Sarahās werkwijze ā minder frustratie.
- Het team functioneert beter, communicatie is opener, en de projectdruk is verdeeld.
Door inzicht in communicatiestijlen, het ontwikkelen van assertieve communicatie en het maken van wederzijdse afspraken, kon deze situatie worden gekeerd. Hierdoor kan langdurig verzuim voorkomen worden en kan je team effectief samenwerken. Zo draagt een efficiƫnte communicatie direct bij aan mentale gezondheid en duurzame inzetbaarheid.
Conclusie: communicatiestijlen
Communicatie is een van de meest onderschatte factoren in het ontstaan Ć©n voorkomen van stress, verzuim en burn-out. Door inzicht te krijgen in de vier communicatiestijlen ā directief, beschouwend, expressief en coƶperatief ā ontstaat er ruimte voor betere samenwerking, meer wederzijds begrip en een gezondere werkomgeving.
Wanneer je jouw eigen stijl leert kennen, en leert afstemmen op die van anderen, ontstaat er beter contact, minder spanning en meer ruimte voor echte verbinding. Assertieve communicatie is daarbij onmisbaar: het stelt mensen in staat om grenzen aan te geven zonder de ander te beschadigen, en om respectvol en duidelijk te blijven ā ook onder druk.
Of je nu leidinggevende bent of medewerker: het ontwikkelen van je communicatiestijl is geen luxe, maar een noodzaak. Het is een directe investering in duurzame inzetbaarheid, psychologische veiligheid en het voorkomen van uitval.
Goede communicatie is geen gave. Het is een vaardigheid ā en die is te leren!
Aan de slag met duurzame communicatie?
Wil je binnen jouw organisatie actief aan de slag met communicatiestijlen, stressreductie en het voorkomen van verzuim? Wij bieden trainingen, teaminterventies en coachingstrajecten die communicatie versterken en duurzame inzetbaarheid vergroten.
- Leer elkaars stijl herkennen.
- Versterk assertiviteit en onderlinge afstemming.
- Voorkom spanningen en burn-out door doeltreffende communicatie.
Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of maatwerkadvies. Samen bouwen we aan een gezonde, communicatief sterke werkcultuur.
Gerichte hulp bij burn-out, stress en verzuim
Of je nu middenin een burn-out zit, overspannen bent, last hebt van hevige stress, of als werkgever langdurig verzuim wilt verminderen als gevolg van stress, we snappen dat dit een behoorlijke struggle is. Het proces kan behoorlijk lastig, tijdrovend en frustrerend zijn.
Maar je hoeft het niet alleen te doen!
Wij van Meulenberg Training & Coaching begrijpen jouw situatie. We hebben het zelf ook meegemaakt op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Je vindt daarom begrip, warmte, medegevoel, maar ook een praktische, gedegen aanpak naar een toekomst met energie, plezier en voldoening.
Zoals onze klanten zeggen: Van het resultaat van onze aanpak heb je je leven lang plezier!
Bekijk ons aanbod voor:
Burn-out coaching
Stress coaching
Online coaching
Verzuimtrainingen

Veelgestelde vragen
Referenties
- Who.int – Guidelines on mental health at work – Gevonden op 07/08/2025
Link naar de pagina op who.int

Ruud Meulenberg
Over de auteur:
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress en burn-outklachten door ze ‘letterlijk’ in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen). Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk!