Misschien ken je het wel: Je staart naar je scherm en hebt geen flauw idee wat je nu precies moet doen. Je was bezig met een taak en schakelen naar iets anders lijkt onmogelijk. Je kunt je nergens op focussen en het lijkt wel alsof je hoofd vol zit met mist. Komt dit je bekend voor? Dan zou je wel eens last kunnen hebben van brain fog.

Het is een term die je waarschijnlijk niet vaak zou gebruiken in het dagelijks leven, dus grote kans dat je nog niet precies weet wat brain fog nou eigenlijk is.

Wat is brain fog?

Over het algemeen wordt het omschreven als een duf gevoel in het hoofd, bij oudere volwassenen ook in combinatie met vergeetachtigheid. Informatie in je opnemen en onthouden wordt lastiger, je voelt je slomer dan normaal en de hersenfuncties die gewoon voor je waren lijken op de achtergrond te zijn geschoven.

Vanwege stress, slaapgebrek en te lang achter je scherm zitten kan je klachten beginnen te krijgen. Je voelt je verward, vergeetachtig en je voelt een algemeen gebrek aan concentratie en helderheid. Daarnaast hebben veel symptomen van brain fog overeenkomst met die van burn-out.

Brain fog kan je goed dwarszitten. Wat merk jij als je brain fog hebt?

Brain fog kan zelfs diep van binnen ontstekingen geven op celniveau en je hormoonhuishouding veranderen. Ook dat kan ervoor zorgen dat je humeur, energieniveau en concentratie veranderen. Een hormonale disbalans kan sowieso al veel veranderen binnen je lichaam.

Hoe ontstaat brain fog?

Brain fog komt vaak voor bij mensen die een levensstijl leiden waarbij verstoring van de hormoonhuishouding vlug voorkomt. Daarnaast verergert stress deze disbalans. Stress en burn-out wordt vervolgens weer veroorzaakt door onder andere een drukke levensstijl. Aangezien dit een groot gedeelte van de westerse maatschappij omschrijft, is het geen verassing als je jezelf tot nu toe hierin herkent.

Helaas heeft brain fog een aardig groot scala aan mogelijke oorzaken, waardoor het soms lastig is om goed vast te stellen waar je brain fog precies door komt. Laten we eens kijken waar het zoal door kan ontstaan.

Wat zijn oorzaken van brain fog?

De volgende oorzaken kunnen aan brain fog ten grondslag liggen:

  • Slaapgebrek en weinig tot geen lichaamsbeweging: Je slaapt slecht of te weinig en je neemt overdag niet de tijd om voldoende beweging te krijgen. Ook bij burn-out komt slecht slapen vaak voor;
  • Elektromagnetische straling: We kunnen er vaak al bijna niet meer omheen tegenwoordig, de elektronische apparaten in ons leven. Hoewel ze ons in veel dingen helpen, zorgen mobiele telefoons wel voor elektromagnetische velden. Ook antennes en hoogspanningslijnen geven deze straling af. Dan is er nog verschil tussen kortdurende en langdurende blootstelling, dus het is verstandig om na te gaan wat voor jou zou kunnen gelden.
  • Stress: Hij kwam al even voorbij, maar stress blijft een van de grootste oorzaken van problemen. Natuurlijk niet alleen bij brain fog, maar ook op vele andere gebieden in ons leven. Het is niet gemakkelijk, maar overmatige stress verminderen voorkomt een burn-out en is altijd verstandig.
  • Je dieet: Het is soms ingewikkeld, maar je voeding heeft vaak een flinke invloed op de rest van je functioneren. Zo speelt vitamine B12 een grote rol binnen je hersenfuncties. Ook voedselallergieeën voor bijvoorbeeld aspartaam, pinda’s en zuivel kunnen brain fog veroorzaken.
  • Chemische stoffen, insecticiden, gifstoffen en vervuiling: Dit kan onder andere afhankelijk zijn van waar je woont, en misschien heb je niet altijd evenveel keuze hierin. Insecticiden zijn ook niet altijd makkelijk te vermijden, maar dit kan bijvoorbeeld al door biologische boodschappen te halen.
  • De overgang: Veel vrouwen ervaren brain fog rondom de overgang, samen met opvliegers en andere lichamelijke veranderingen. Dit komt meestal voor rondom de leeftijd van vijftig jaar, dus als je jezelf hierin herkent zou het goed kunnen dat je brain fog tijdelijk is.
  • COVID-19: Ja, ook corona wordt helaas in verband gebracht met brain fog en burn-out. Sommige effecten van het coronavirus zijn vernietigend, maar ook subtielere effecten komen voor. Zo hebben Chinese onderzoekers een link gevonden tussen COVID en stoornissen in langdurige concentratie.

Ook ADHD, MS, sommige medicatie, behandeling van kanker, chronische vermoeidheid, Lupus en depressie worden geschaard onder mogelijke oorzaken van brain fog. Hopelijk voel je je hierdoor niet overweldigd, maar kan het je helpen jouw klachten te plaatsen.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Symptomen van brain fog

Nu we hebben bekeken waardoor het kan ontstaan, is het de vraag wat er precies met je gebeurt als je last hebt van brain fog. Ook hier lopen de symptomen uiteen, dus kijk maar eens goed wat je herkent:

Heb je last van brain fog en komt een van de oorzaken of symptomen je echt bekend voor, lees dan in het volgende kopje wat je er tegen kunt doen.

Wat kan ik doen tegen brain fog?

Brain fog lijkt een vage gesteldheid, en als je naar de effecten ervan kijkt voelt dit waarschijnlijk ook zo. Toch hoef je niet machteloos te wachten tot de mist in je hoofd opklaart. 

De beste remedie verschilt per persoon en per oorzaak, dus probeer voor jezelf in te schatten wat werkt. Natuurlijk kan je ook verschillende dingen proberen over de loop der tijd.

Rust

Je kunt er helaas niet omheen, maar rust nemen is onvermijdelijk. We zijn als maatschappij namelijk verleerd wat het is om echt niks te doen. Maar wat is rust nemen precies? 

Ten eerste, vanwaar die vraag? Rust nemen is toch duidelijk? Niet per se. Waar iemand van oplaadt of door leegloopt verschilt ook weer van persoon tot persoon. 

Misschien heb je besloten dat een uur op de bank liggen je rust gaat geven (heel goed!), maar vervolgens draait je hoofd nog steeds overuren. Je gedachten willen maar niet stilstaan, en na een halfuur geef je het op. Nu heb je alsnog niet echt rust genomen.

Meditatie kan je hierbij helpen (en nee, het hoeft helemaal niet zweverig te zijn). Vaak is het namelijk de kunst om je gedachten toe te laten. Je gevecht tegen de chaos in je hoofd maakt het vaak erger. Er is geen goed of fout, dus maak je geen zorgen als je je onrustig voelt. Regelmaat is hierbij de sleutel, dus blijf elke dag pauzes nemen. Al is het maar voor tien of zelfs vijf minuutjes.

Voldoende rust en pauze kunnen je helpen brain fog tegen te gaan.

Beweging

Nog zo’n steunpilaar: Beweging. Misschien heb je het gevoel dat je ermee om de oren wordt gegooid, maar het wordt niet voor niets zo vaak genoemd.

Hoe kan beweging voor jou helpen? Dit ligt aan je situatie. Het is begrijpelijk als je niet meteen aan een marathon mee gaat doen, maar kleine stukjes beweging kunnen je al vooruit helpen.

Kijk eens of je schema het toelaat een dagelijkse stevige wandeling te doen. Neem de trap in plaats van de lift, fiets naar je werk als dat kan of ga bijvoorbeeld staand werken. Reis je met de bus? Stap dan een halte eerder uit en loop het laatste stukje. Zo zijn er allerlei kleine dingen die je in je dagelijks leven kunt toepassen om je niveau van beweging te verhogen.

Voeding

De derde peiler tegen niet alleen brain fog maar ook burn-out is een gebalanceerde voeding. Wat is een gebalanceerd dieet precies?

Een van de eerste stappen die je kunt nemen is om vlees, vis en zuivel te laten staan. Geen van deze voedingsmiddelen is namelijk goed voor je. Vervolgens kan je het volgende als voorbeeld nemen voor je dagelijkse voeding:

  • Minstens drie porties peulvruchten zoals bonen, pinda’s of sojaproducten;
  • Minstens één portie noten of zaden. Denk hierbij onder andere aan walnoten, gemalen lijnzaad of cia- en hennepzaden;
  • Voldoende stukken fruit en groente (“An apple a day keeps the doctor away!”);
  • Vitaminen B12 en D, bijvoorbeeld via vleesvervangers en supplementen;
  • Drie kopjes calciumrijk eten en drinken per dag, zoals boerenkool, broccoli, paksoi, verrijkte sappen, tofu, sinaassapels en verrijkte plantaardige melk;
  • Volle granen zoals volkoren en zetmeelrijke voedingsmiddellen.

Het bovenstaande is een leidraad, dus maak je geen zorgen als je hier en daar wat te veel of te weinig neemt. Het gaat er vooral om wat je het meeste eet en drinkt, dus kijk vooral goed naar je gewoonten en je balans.

Het kan wat tijd kosten om je voeding aan te passen, maar een gebalanceerde voeding brengt je veel en is zeker de moeite waard!

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Brain fog is geen officiële medische aandoening, dus het hoeft niet per se te gebeuren dat de dokter het bij je vaststelt. Ga daarom na of je jezelf in de symptomen herkent: Hoofdpijn, stemmingswisselingen en irritaties, vergeetachtigheid, concentratieproblemen, slapeloosheid, depressiviteit en vermoeidheid.

Het is maar zelden dat iets vanzelf weer over gaat, aangezien alles een oorzaak heeft. Ga daarom na waar voor jou de oorzaken van brain fog kunnen zijn. Bekende oorzaken zijn slaapgebrek, elektromagnetische straling, stress, eet- en drinkpatroon, gifstoffen en vervuiling, de overgang, COVID-19, ADHD, MS, sommige vormen van medicatie, behandeling van kanker, chronische vermoeidheid, depressie en Lupus.

Ook al is brain fog geen erkende medische conditie, je kunt natuurlijk altijd naar de dokter gaan met je symptomen en uitleggen waarom je vermoedt dat het brain fog is. De huisarts kan je vervolgens verder helpen om de juiste hulp te krijgen. Ook een burn-out coach kan je met de symptomen van brain fog verder helpen.

Belangrijke remedies op voedingsgebied zijn water, Omega 3, vitamine B en flavanoïden (deze stofjes vind je in groente en fruit). 

Bronnen

  1. bangkokhospital.com – Brain Fog: Solutions To Help You Improve Concentration – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  2. rijksoverheid.nl – Elektromagnetische straling – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  3. healthline.com – 6 Possible Causes of Brain Fog – Gevonden op 05-09-2022
    Link naar artikel
  4. health.harvard.edu – What is COVID-19 brain fog – and how can you clear it?
    Link naar artikel

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.