Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Burnout voorkomen. Hoe doe je dat?

Burnout voorkomen wil iedereen. Niemand wil zich volledig uitgeput voelen, emotioneel ingestort of +/- 8 maanden ziek thuis zitten. Daarnaast is het niet altijd een zekerheid dat iemand volledig uit een burnout komt. Vaak blijven er ook na een burnout stressklachten bestaan die een hoop plezier verpesten.

Burnout voorkomen

Wil je een burnout voorkomen dan is het belangrijk te weten wat de belangrijkste oorzaken zijn van een burnout.

Volgens TNO/CBS (bron) zijn de belangrijkste oorzaken:

  • 44% Te weinig regie (autonomie)
  • 38% Te hoge taakeisen
  • 23% Slachtoffer van ongewenst gedrag van buiten de organisatie

Te weinig regie

Te weinig regie in de werkomgeving wil zeggen dat je het stuur van je eigen leven overdraagt aan iemand van het bedrijf waarvoor je werkt. Je kunt te weinig zelf keuzes maken.

Veel voorkomende oorzaken hiervan zijn:

De regie nemen in je werk wil zeggen dat je zelf de dag bepaald. Al snel verwatert dit wanneer een leidinggevende vraagt om over te werken, wanneer een klant met een uitdagend probleem zit dat alleen jij kunt oplossen, wanneer je de enige lijkt te zijn op de afdeling die iets in goede banen weet te leiden en wanneer je je verantwoordelijk voelt voor de sfeer.

Autonoom leven wil zeggen dat je zelf de regie hebt. Dat wil dus niet zeggen dat je uiterst langzaam werkt, of de hele dag vult met de dingen die je zelf leuk vindt. Het wil zeggen dat je zelf kunt bepalen iets wel of niet te doen, binnen alle kaders die er van je verwacht worden.

Vraag jezelf eens af: Zou je een hoge werkdruk voelen wanneer je zelf de regie hebt?

Voorbeeld van autonomieBurnout voorkomen

Wanneer een kind leert fietsen, komt er een moment dat de zijwieltjes van het fietsje afgaan en het kind zelf mag proberen het stuur recht te houden. Na veel vallen en opstaan lukt het toch: het kind kan zelf losfietsen. Wat roept een kind dan al heel snel? Inderdaad: Kijk papa (of mama) Ik kan het zelf!

Laten we deze situatie eens beschouwen: Een kind ‘is toe’ aan het losfietsen. Dat wordt bepaald door wat het kind kan en zegt. Het wil graag gaan fietsen: pakt de fiets uit de schuur, zeurt er om en vertelt aan opa en oma dat het een mooie fiets heeft.

Hoewel een kind aangemoedigd kan worden om te gaan fietsen, is het uiteindelijk fietsen een keuze van het kind zelf. Wanneer de ouder blijft helpen met sturen of trappen fietst het kind niet zelf.

Zelf dingen kunnen doen en willen bepalen zit er dus al heel vroeg in. Dat het ook heel belangrijk is laat het voorbeeld zien. Bovendien liegen de cijfers over de oorzaken van burnout niet!

Zelfsturendheid in de praktijk

In een werkomgeving bepalen we al snel wat iemand moet kunnen. Het lijkt op de situatie als met het kind, om vervolgens te vragen of hij/ zij de Alpe ‘d Huez (hoge berg in Frankrijk) wil opfietsen. Dit wordt dan ervaren als te hoge taakeisen. Logisch! Dat is ook zo. Het heeft niks met de vaardigheden van een kind te maken, maar simpelweg met groei en tijd en daarbij het allerbelangrijkste: de wens van het kind.

Zelfsturendheid wil dus zeggen dat je zelf de keuze hebt om iets wel of niet te doen. Natuurlijk zitten daar ook consequenties aan vast. Wanneer je er voor kiest om niet meer naar je werk te gaan zul je ontslagen worden. Wanneer je kiest om keihard te knokken voor goed werk zul je wellicht promotie krijgen etc. Het gaat er om dat jij zelf de keuze kun maken en niet iemand anders die voor je maakt.

De relatie tussen burnout en autonomie

De oorzaak van een burnout liggen dieper dan alleen keihard werken zonder te rusten. De wens om geaccepteerd en goed gevonden te worden is dermate groot dat iemand ver van zichzelf verwijderd raakt en zodoende uitgehold raakt. Totale emotionele en lichamelijke uitputting is het gevolg.

Je lees het hier al: de wens om geaccepteerd te worden. Of te wel: Jezelf zo ver aanpassen aan alles en iedereen om je heen dat je er aan bezwijkt. Het gevolg? Op een gegeven moment heb je niet meer de keuze om iets wel of niet te doen, maar zul je wel moeten doorgaan om je ingeslagen weg te volbrengen. Een weg terug is ongelooflijk lastig, totdat het lichaam ingrijpt. Je bent dan burnout.

De regie terugkrijgen

De regie terugkrijgen vraagt om forse maatregelen. Je doet er goed aan op zoek te gaan naar:

  • Antwoorden op vragen als: Wie ben ik? Wat doe ik? Waarom doe ik dit?
  • Verstilling en rust
  • Je eigen sterke punten

Tips om een burn-out te voorkomen

Startpunt is altijd het (terug) krijgen van de regie over je eigen leven. Als je de regie weer in handen hebt, kun je deze tips ter harte nemen:

  1. Doe 1 ding tegelijkertijd en focus je op wat haalbaar is. Harder dan hard kan niet
  2. Leer ‘nee’ te zeggen. Veel mensen vinden dat lastig om grenzen aan te geven. Ze weten niet goed hoe ze nee moeten zeggen. Hoe zorg je ervoor dat je in contact met anderen niet over je grenzen heen gaat? Meer daarover in de training
  3. Zorg voor leuke ontspanning na je werk.
  4. Eet gezond, beweeg voldoende en neem je (nacht)rust.
  5. Luister zorgvuldig naar de signalen van je lichaam.
  6. Vermijd perfectionisme.
  7. Relativeer.

Hoe voorkom ik een burn-out?

Dat bewegen gezond voor je is, weet je ongetwijfeld al. Maar in de hektiek van jouw leven is ook die minuten snel weg voordat je er erg in hebt.

Wist je dat jouw hersenactiviteit vele malen beter is als je regelmatig beweegt? ( zie het plaatje hiernaast) Bewegen tegen burnout Het resultaat van bewegen is dat je:

  • Beter kunt plannen
  • Beter prioriteiten kunt stellen
  • Meer kunt relativeren
  • Jouw werk veel effectiever uitvoert
  • Jouw lijf beter meewerkt

Burn-out preventie op de werkvloer

Heb je wel eens uitgerekend wat er gebeurd als jouw ziekteverzuim met 1 procentpunt afneemt? Waarschijnlijk een veelvoud van wat een preventieprogramma kost.

Vraagt jij je wel eens af:

  • Hoe krijg ik mijn medewerkers fitter?
  • Wat moet ik doen om het  verzuim van mijn medewerkers terug te dringen?
  • Hoe voorkom ik langdurig ziekteverzuim?
  • Hoe zorg ik er voor dat mijn medewerkers effectiever werken?

Neem dan (vrijblijvend) contact op voor een gratis bedrijfsscan, of bezoek onze pagina: Burnout preventie voor bedrijven

Relevante artikelen

Oorzaken burnout. Waarom raakt iemand burnout?

Burnout voorkomen. Hoe doe je dat?

Waarom ben ik zo moe? 7 oorzaken van extreme vermoeidheid

 

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier.Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

2 reacties op “Burnout voorkomen. Hoe doe je dat?


Door Anita op 22 september 2017

Ik kreeg geen burnout van mijn werk, waar ik inderdaad autonomie had, maar in mijn huwelijk, waar ik steeds weer moest inleveren. Mijn exman heeft OCD oftewel dwangmatig gedrag met af en toch psychoses (schizofrenie). Ik wist dit niet. Ik schreef alles toe aan stress, traumatische ervaringen etc. Ik ben maar blijven helpen en hoewel ik ook heel veel deed om mezelf te ontzien was dit op den duur niet meer genoeg. Toen ik zware burnout verschijnselen kreeg, nephartaanvallen, hyperventilatie, plotseling niet meer kunnen bewegen en dergelijke begreep ik dat ik weg moest. Ik wilde hem in ieder geval uit huis hebben. Ik stuurde met zijn toestemming aan op een latrelatie. Dit duurde best lang om te regelen en ik knalde voortijdig uit elkaar. Ik werd zo woedend dat het uiteindelijk een scheiding werd. Ik dacht het hiermee te hebben opgelost. Maar de scheiding werd een nachtmerrie. Ik werd door het rechtssysteem in Nederland volledig uitgebuit. Ik raakte al mijn geld kwijt en vertrok naar Spanje. Daar genas ik. Helaas ben ik nu weer in Nederland omdat ik mijn zoon wil helpen. Ik heb intussen de (mantel)zorg gehad voor mijn moeder, die vorig jaar is overleden. Nu zit ik weer in een burnout en ik ben aan de beterende hand, waardoor ik moet aansturen op veranderingen om ellende te voorkomen. Ik probeer een situatie te creëren, waarbij ik weer naar Spanje terug kan. Mijn streefdatum is 1 jan 2019 (ongeveer). In Nederland ga ik iedere keer weer opnieuw kapot door de cultuur hier. In Spanje werk ik veel harder, maar heb ik geen burnout klachten.


Door Ruud Meulenberg op 30 september 2017

Wat een heftig verhaal Anita. Dank dat je het wil delen.

Het is inderdaad waar dat je van hard werken niet hoeft op te branden. Het is de totale belasting die maakt dat je opbrandt.

Ik hoop dat je goed herstelt en weer terug kunt naar het vertrouwde Spanje!

Plaats een reactie


*