arrow_drop_up arrow_drop_down

Een corona-burn-out: hoe herken je die?

Een corona-burn-out: Door het coronavirus heb je van het ene op het andere moment te maken gehad met veel veranderingen. Je werkt van huis uit, je dagelijkse routine is niet meer hetzelfde en je bent ineens niet meer zo zeker of je je baan zult behouden. Ervaar jij meer stress sinds de coronacrisis? Ben je de laatste tijd erg moe en voel je je vaak lusteloos? Pas dan op voor een corona-burn-out. De veranderingen, de baanonzekerheid en de verhoogde werkdruk kunnen je mentaal uitputten.

Vermoeidheid door veranderingen

In het begin van de pandemie was je misschien stiekem wel blij met de veranderingen. Je mocht lekker van huis uit werken, je hoefde niet meer urenlang in de file staan en je kon zelf je tijd indelen. Eindelijk een rustiger leven. Althans, dat dacht je! Zonder dat je het door hebt gehad, hebben de plotselinge veranderingen veel van je gevergd. Vooral omdat je niet zelf voor deze veranderingen hebt gekozen, maar ze door anderen zijn opgelegd.

Je hebt mentale veerkracht nodig om je aan te kunnen passen. De een heeft een groter aanpassingsvermogen dan de ander en je aan veranderingen aanpassen, kost veel energie. Ondanks het feit dat je leven minder hectisch is nu je van huis uit mag werken, kun je meer last hebben van vermoeidheid.

Zie ook: Stress om het Coronavirus. Zo vermijd je Coronastress!

Burnout of stress door corona

Verhoogde werkdruk door coronacrises

Het kan ook zijn dat de werkdruk hoger is dan voor de crisis. Vanwege de besmettingen zijn er medewerkers uitgevallen, maar het werk moet wel gewoon doorgaan. Dat betekent wellicht dat er van jou verwacht wordt dat je wat extra’s doet. En omdat je bang bent je baan te verliezen, accepteer je. Ook al is de werkdruk eigenlijk te hoog voor je. Je bevindt je nu op gevaarlijk terrein. Je ervaart meer druk en stress en je durft je werkgever niet te vertellen hoe het echt met je gaat. Hoe langer je op je tenen blijft lopen, hoe groter het risico dat je burn-out raakt.

Financiële onzekerheid veroorzaakt stress

We leven in tijden van onzekerheid. Je weet niet hoelang we nog precies met dit virus moeten leven. Zal er een tweede golf komen? Een tweede lockdown? En daarbij heb je nog de angst je baan te verliezen of je zit misschien al zonder werk.

Deze financiële onzekerheid kan heel veel stress veroorzaken. Wanneer je gestrest bent, verbruikt je brein meer energie dan normaal. De stress die gepaard gaat met de langdurige onzekerheid, put je uit. Bovendien heeft deze stress invloed op je nachtrust. Je ben moe en vervolgens kun je niet goed in slaap komen en slaap je minder diep. Je raakt steeds meer opgebrand.

Zie ook: Financiële problemen; Een bron van (chronische) stress

Burnout of stress door corona

Eenzaamheid is de boosdoener

Een andere factor die meespeelt en waar je niet meteen bij stilstaat, is eenzaamheid. Als je vrijgezel bent en alleen woont, is de kans groot dat je veel meer alleen bent dan voorheen. Je hebt minder of geen omgang meer met je collega’s, je familie en vrienden. Voorheen maakte je nog wel een praatje tijdens de koffiepauze en nu zit je letterlijk de hele dag alleen. Op zich is het niet erg om veel alleen te zijn als je nog op andere manieren sociaal contact hebt via videobellen bijvoorbeeld. Maar als je niet aan je sociale behoeften voldoet, kun je in eenzaamheid vervallen. En eenzaamheid kan tot burn-outklachten leiden.

De nadelen van thuiswerken

Thuiswerken brengt ongetwijfeld veel voordelen met zich mee. Je bespaart reistijd, filestress en daarmee ook geld. Maar er zitten helaas ook nadelen aan verbonden. Zo is de scheiding tussen werk en privé ineens grotendeels weggevallen.

Thuis is jouw werkplek geworden. Je gaat sneller overwerken, op gekke tijden werken of je werkt door terwijl je je eigenlijk niet zo fit voelt. Je neemt minder pauze of vergeet zelfs volledig om pauze te nemen. En zelfs als je werk af is of als je een vrije dag hebt, kun je het gevoel hebben dat je nog op je werk bent. Het lijkt niet zo erg om af en toe een pauze over te slaan of om af en toe tot de late uurtjes door te werken, maar het kan een gewoonte worden. En daar kun je ernstige stress- of burn-outklachten aan overhouden.

Bovendien zit je meer stil sinds je van huis uit werkt. Je fiets niet meer naar je werk toe en je hebt geen wandelingetje meer in je pauze. Je zit de hele dag achter je bureau. De hele dag binnen zitten en weinig beweging hebben, maakt je ook moe. Je hebt beweging nodig om je te kunnen concentreren en om stress terug te dringen.

Lees ook: De cirkel van invloed-/ en betrokkenheid in relatie tot stress en burn out

Tips om een corona-burn-out te voorkomen

We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet:

Leef per dag

We weten gewoon niet hoe de wereld er over een paar maanden uitziet en hoe de financiële situatie dan zal zijn. Wat je wel weet is dat jij er persoonlijk geen grip op hebt. Je kunt de situatie helaas niet veranderen.

Hoeveel je je ook zorgen maakt of hoeveel je er ook over piekert, het zal niet helpen. De kunst is dus om zo goed mogelijk met deze onzekerheden om te gaan. Maak je geen zorgen over morgen. Wees blij en tevreden met alles wat je hebt. Mocht het zo zijn dat je over een paar maanden je baan verliest dan mag je je er dan zorgen over maken. Zolang dat niet gebeurt en je nog in je basisbehoeften kunt voorzien, heb je geen reden tot paniek.

Geef je grenzen aan

Het is belangrijk dat je eerlijk naar jezelf toe blijft en goed je grenzen kent. Als de werkdruk te hoog is en je meer opdrachten hebt dan je aankunt, geef dat dan bij je leidinggevende aan. Dat is geen teken van zwakte, maar juist van kracht. Je leidinggevende heeft meer aan je wanneer je eerlijk bent dan wanneer je burn-out raak en een half jaar niets meer kunt.

Corona Burnout; voldoende beweging en slaap

Zorg voor voldoende rust

Juist nu je leven ogenschijnlijk rustiger lijkt, is het belangrijk om ook daadwerkelijk voor voldoende rust te zorgen. Probeer je werk van privé gescheiden te houden en je na werktijd van je werk af te sluiten. Maak een goed schema voor jezelf en plan rustmomenten in.

Kom voldoende in beweging

Vooral nu je van huis uit werkt en de hele dag achter je bureau zit, is het extra van belang dat je zorgt voor voldoende beweging. Kun je ’s ochtends gaan hardlopen door het park? De boodschappen op de fiets in plaats van met de auto doen? Of in je pauze een rondje door je wijk lopen? Zoek naar mogelijkheden om aan voldoende beweging te komen. Je zult zien dat meer beweging je goed doet.

Hulp bij burn out en stress

Het omgaan met stress en burn-out is niet altijd eenvoudig. Natuurlijk wil je graag doen waar je goed in bent en bezig zijn met de dingen die je energie geven en jezelf opbouwen. Echter zijn er altijd factoren die dit weer in de weg staan. Een grote behoefte om een ander een plezier te doen bijvoorbeeld, of je wens een taak geweldig uit te voeren.

Om stress en burn-out de baas te zijn, doe je er goed aan om het wiel niet opnieuw uit te gaan vinden. Velen proberen dit namelijk wel. Ze gaan zelf op zoek naar antwoorden, terwijl deze antwoorden voor het oprapen liggen bij een goede coach. Een coach helpt je bovendien inzicht te krijgen in jezelf, waardoor je een gezond en evenwichtig zelfbeeld opbouwt en zelf de regie over je leven opbouwt.

Ben jij hier klaar voor?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies