Eenzaamheid bij burnout: De oorzaak en de oplossing
Eenzaamheid bij burnout. De oorzaak en de oplossing

Eenzaamheid bij burnout. De oorzaak en de oplossing

Eenzaamheid bij burnoutVerantwoordelijkheden op het werk, een familie die onderhouden moet worden, en nog tal van bijkomende zaken; allemaal samen veroorzaken ze al snel een gevoel van overweldiging, waar velen in de huidige maatschappij moeilijk meer overweg kunnen. En dat is begrijpelijk.

Het begrip burnout klinkt dan wel als een of andere zeldzame aandoening waar weinigen last van hebben, het tegendeel is waar. Heel wat mensen kampen na jaren van chronische stress met een gevoel van futloosheid, dat niet opgelost kan worden met een weekje vakantie. Het uiteindelijke resultaat is vaak een burnout.

Het verband tussen eenzaamheid en een burnout Mensen kijken niet naar je om burn-out

Het klinkt op het eerste zicht misschien een vreemde associatie: eenzaamheid en burnout. Vaak wordt een burnout immers veroorzaakt door een tevéél aan verantwoordelijkheden, terwijl dat bij eenzaamheid het tegengestelde lijkt te zijn. Met de nadruk op lijkt.

Wie aan een burnout lijdt, heeft immers vaak te maken met eenzaamheid, en wel om verschillende redenen. Wat het verband tussen beide begrippen precies inhoudt, is een vraag die een duidelijk antwoord verdient.

Burnout ontstaat ook vaak door eenzaamheid. Lees daarvoor dit artikel: Burnout door eenzaamheid

Van sociaal naar eenzaam

Het gevaarlijke aan een burnout is eigenlijk vooral dat de persoon in kwestie het niet ziet aankomen. Vaak wordt er ondanks subtiele signalen van het lichaam en de geest toch verder gewerkt, op basis van de overtuiging dat het ‘allemaal wel zal overgaan’. Meestal komt men pas tot inzicht als het al te laat is.

De eenzaamheid die met een burnout gepaard gaat, wordt dan ook veroorzaakt door deze plotse uitval van sociale bezigheden, en zelfs interesse in andere mensen. De persoon geraakt geïsoleerd van de buitenwereld, en dat in een korte tijd. Dit maakt het een uitdaging voor die persoon om zich aan de nieuwe, minder productieve omstandigheden aan te passen – wat het natuurlijk nog moeilijker maakt.

Wij hebben een uitgebreid artikel voor je klaarstaan over de symptomen van een burnout. Hierin gaan we in alle op symptomen en bijbehorende klachten.

In de steek gelaten door collega’s en vrienden Moeite met alleen zijn bij burn-out

Daarbij zorgt een burnout er ook vaak voor dat mensen minder in contact komen te staan met mensen op het werk, zoals collega’s, de baas, of zelfs familie en vrienden. Vaak hebben mensen hierdoor het gevoel niet meer belangrijk te zijn, wat het herstel van de burnout natuurlijk ook niet ten goede komt. Collega’s zitten nog volop in de routine van hun werk en familie, waardoor de persoon in kwestie het gevoel heeft achterop te blijven. En dat is geen positieve zaak, zeker als er sprake is van een intens gevoel van overweldiging.

Sociaal contact is onmogelijk

Vaak is het probleem echter niet dat mensen met een burnout geen actie willen ondernemen – ze zijn er gewoon niet toe in staat. Zo is het voor hen heel moeilijk om contact te zoeken met andere mensen, en al zeker om dit te onderhouden; de energie is er gewoon niet. De sociale kring wordt steeds kleiner en moeilijker te behouden, waardoor het reeds aanwezige gevoel van eenzaamheid nog groter wordt.

Alles kost moeite

Ten slotte maakt een burnout het voor de persoon in kwestie erg moeilijk om zaken te ondernemen, wat dat ook mag inhouden. In sommige gevallen zijn zelfs alledaagse bezigheden, zoals naar de winkel gaan, een hele uitdaging die alle energie opslokt. Eigenlijk gaat dit een beetje verder op het vorige puntje, en dat houdt in dat sociale activiteiten ondernemen (wat ook energie vraagt) gewoon niet meer mogelijk is.

Zowel de geest als het lichaam kunnen de motivatie en energie niet meer vinden om iets te doen, en dat creëert natuurlijk een nog negatievere vicieuze cirkel. Het gevolg is dat de eenzaamheid en het gevoel afgesneden te zijn van de wereld, toeneemt. Daar op inspelen is dan ook van essentieel belang om de burnout tegen te gaan.

De meerwaarde van alleen zijn bij burnout Geen contact collega's burnout

Hoewel eenzaamheid bij burnout een zeer negatieve uitwerking heeft, heeft alleen zijn ook voordelen. Als belangrijk ingrediënt in het herstel van een burn-out wil ik daarom graag het alleen zijn belichten. Het alleen-zijn is op twee manieren op te vatten en uit te leggen. Beiden hebben zijn kracht en meerwaarde in het herstel: Het alleen-zijn in de vorm van zitten, liggen, staan en alleen maar te “zijn” en het meer letterlijke alleen zijn. De kracht van beiden zal ik hieronder benoemen en toelichten.

Alleen- zijn kun je ook uitleggen dat je er gewoon mag zijn. Er mag zijn om wie je bent. Lees daarover dit artikel: Er niet mogen zijn bij burn-out.

De drie voordelen van alleen zijn. Hiermee bedoel ik het letterlijke alleen zijn; een weekendje of dagen alleen weg, een lange wandeling, fietstocht, schaatstocht (lang geleden), thuis zonder iemand of iets anders waarbij je alleen bent.

Emoties verwerken

Vaak speelt er bij een burn-out onverwerkt verdriet mee. Dit verdriet wegstoppen kost erg veel energie. Dit zijn processen waar we ons niet bewust van zijn. Wanneer neem je nog de tijd om eens een stuk muziek op te zetten wat je raakt. Of wanneer keek je foto’s van vroeger, waarbij de tranen in je ogen sprongen? Een weekend of een paar dagen alleen op pad kan helpen om bij dit gevoel te komen. Mocht je nog erg wankel zijn, ga dan met iemand die je geen energie kost en waarbij je de rust in je zelf kunt zoeken. Of zorg dat je geregeld even met iemand belt.

Terug naar de essentie

Een mens zit vast in verschillende rollen. Je bent ouder, partner, werknemer, baas, kind, vriend en noem ze maar op. Al deze rollen maken dat je gemakkelijk van jezelf verwijdert raakt. Wie ben jezelf nog? Wat zijn je drijfveren? Wat is jouw weg in dit leven? Een antwoord op deze vragen zal je gemakkelijker vinden als je even los bent van al je rollen.

Loskomen van alles

Wie kent het gevoel nog van echt alleen zijn? Even los van alle prikkels om je heen? Even los van alle eisen en alle verwachtingen? Niet om uit te zoeken wat je drijfveren zijn, maar gewoon om helemaal tot jezelf te komen.

Eenzaamheid bij burnout Eenzaamheid bij burnout

Met deze blog wil ik niet beweren dat je door alleen-zijn of alleen te zijn kunt herstellen. Het is heel belangrijk om je onder de mensen te bewegen en je verbonden te voelen met anderen. Wat ik wil aangeven is dat het in veel gevallen belangrijk is om jezelf aan te kijken en om weer contact te krijgen met jezelf. Dit contact  met jezelf kun je ook krijgen in gesprekken met anderen, maar het alleen zijn kan zeker helpend hierin zijn.

Om het kracht bij te zetten wil ik bij beide vormen van alleen zijn een persoonlijk voorbeeld noemen. Dit om aan te geven hoe het bij mijzelf gewerkt heeft. Wat bij mijzelf gewerkt heeft hoeft voor een ander niet te werken natuurlijk. Maar in de theorie en in gesprekken met de vele mensen die ik tegen ben gekomen met gelijke klachten komen dezelfde verhalen terug.

Tot op het moment van vandaag zit ik nog steeds bij thuiskomst, alleen maar te zijn, op een vaste plek, mijn bakje thee te drinken. Dit moment gebruik ik om mijn eigen onrust, spanning, vermoeidheid te “onderzoeken”. Aan de hand van dit moment kan ik dan bepalen of ik rustiger aan moet leven en of ik momenten in moet plannen die mij energie geven. Vaardigheden die ik voor dit moment gebruik zijn ademhalingsoefeningen en de bodyscan.

Alleen zijn bij burnout

Tijdens mijn burn-out ben ik drie dagen alleen naar Deventer geweest. Ik wist dat dit voor mij helpend zou zijn, maar vond het aan de  andere kant ook erg eng. Ik vond via airbnb een zolderkamertje die voor twee nachten de mijne zou zijn. Tijdens deze dagen ging ik alleen eten, wandelen en zat ik uren alleen op het kamertje. Ik voelde steeds meer dat ik dichter bij mijzelf kwam, los van de afleiding van mijn gewone dagelijkse leven. De emoties en huilbuien kon ik niet meer tegenhouden en ik merkte dat dit lucht gaf. Daarnaast kwam ik vele leuke mensen tegen. Mensen die ik tegenkwam en met wie ik het leuk had, gewoon, om wie ik was. Dit gaf mij zelfvertrouwen en de basis voor mijn “ik ben goed genoeg gevoel”. Zonder deze dagen was het mij niet gelukt om bij dit gevoel te komen.

Het “ik ben goed genoeg gevoel” is voor iedereen het basisgevoel voor een langdurig herstel van een burn-out. Soms kom je er zelf bij, soms heeft iemand hulp nodig van een naaste of een coach.

Ontdek de mogelijkheden om effectief van je burnout af te komen. Reken af met eenzaamheid bij burnout: Begeleiding bij burn-out

Over de schrijver
Enrico is burnoutcoach in de regio Friesland. Zijn expertise in de ADHD, ADD en ASS heeft hij opgedaan binnen de psychiatrie. Zelf brandde Enrico op tijdens een pittige studie. Dankzij een schat aan ervaring en diepgang is Enrico een prettige coach die heel veel mensen een enorm eind verder helpt

Door

Angelika Baldinger

op 28 January 2018

Beste Enrico, weet jij iemand in de regio oosterhout nb.die mij kan helpen met mijn Burnout? Ik heb genoten van jouw site maar Friesland is voor mij echt te veer weg Lieve groeten van Angelika x

Door

Ruud Meulenberg

op 29 January 2018

Hoi Angelika, Als je me een mailtje stuurt, zorg ik er voor dat je bij de juiste coach terecht komt!

Door

Enrico de Krijger

op 29 January 2018

Beste Angelika, bedankt voor het compliment en Oosterhout-Friesland is inderdaad te ver. Maar bij jou in de buurt coacht Kiki Voncken, daar heb je zeker een goede aan! Een groet uit Friesland, Enrico

Door

Monique

op 23 October 2018

Hoi Enrico , mijn complimenten voor je geweldige sits waar ik nog op zit te lezen. (Net ontdekt) Weet jij toevallig een coach in Rotterdam? ? Alvast bedankt! Groetjes Monique

Door

Enrico de Krijger

op 24 October 2018

Beste Monique, bedankt voor het compliment. De site is van Ruud Meulenberg en er staat inderdaad veel bruikbare informatie op! Door heel Nederland werken coaches voor Ruud. In de buurt van Rotterdag is dat Gerda. Via info@ruudmeulenberg.nl kun je altijd eens vrijblijvend reageren

Door

Sabine

op 2 February 2018

Dit is wel een mooi geschreven stuk, ja eenzaamheid, niemand die voor jou zorgt maar dat jij degene bent die voor iedereen zorgt dat is idd op mij van toepassing, maar hoe kan je dit veranderen?? Ik een alleenstaande moeder met twee kinderen/jong volwassenen en een moeder om nog voor te zorgen, dan ook nog mijn werk (30 uur in de week ik begin om zeven uur en ben 's avonds om kwart voor acht klaar, 's middags heb ik dan wel een paar uurtjes "vrij" dus druk, druk, druk. Groetjes Sabine

Door

Ruud Meulenberg

op 5 February 2018

Hoi Sabine, Hoe lastig het ook is, vooral met een gezin is het enorm belangrijk om rust te pakken zodat je kunt herstellen. Hulp vragen in de omgeving is cruciaal. Heb je mogelijkheden?

Door

Pauline

op 11 February 2018

Ik woon in Maarssenbroek.Provincie Utrecht.Is hier ook een coach.?

Door

wytske

op 12 February 2018

Nooit gedacht dat ik alleen met mezelf kon zijn, laat staan in stilte. Maar het is te leren , en nu geniet ik enorm van die momenten en kom echt tot rust.

Door

F.

op 12 October 2018

Supermooi geschreven! Ook herkenbaar helaas. Sinds mijn burn out is het contact erg verwaterd met mijn familie. Ze hebben er nooit wat van begrepen is mijn ervaring. Dat doet pijn. Pas nu ik dit artikel lees snap ik waarom het pijn doet: ik voel mij eenzaam omdat ik mij in de steek gelaten voel

Door

Ruud Meulenberg

op 17 October 2018

Een gedegen conclusie inderdaad. Lukt het je nu om dit meer los te laten en vooruit te gaan?

Reactie plaatsen

Cookies