Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

article content

Blijvende stressklachten na een burnout

Het leven na een burnout is vaak een stuk lastiger als gedacht. Tijdens een burnout heb je de wil om weer beter te worden. Niet zo gek als je beseft dat je helemaal leeg bent en geen enkele puf hebt uit je stoel te komen en iets te gaan doen. Wanneer je je dieptepunt in een burnout bereikt hebt kun je weer afzetten op weg naar een herstel.

Bij de een duurt het herstel zeven maanden, waar bij de ander twee jaar nodig heeft, maar in elk geval wenst iedereen weer beter te worden en gewoon aan het dagelijks leven mee te kunnen doen.

Het dieptepunt

Veel mensen ervaren een dieptepunt wanneer ze burnout gaan. Dit gebeurt doordat het lichaam dan zijn grensen op een hardhandige manier aangeef. Het zegt dan: ‘stop! het kan nu echt niet meer verder’.

Ervaringsverhalen:

‘ik kwam kotsend op mijn werk aan, gaf over in de wc en probeerde toch de vergadering deel te nemen. Zweet kwam uit alle poriën en ik kreeg echt helemaal niks meer mee. Ik moest me ziek melden, maar zelfstandig naar huis rijden bleek niet meer mogelijk’

’s Nachts  werd ik wakker met hevige hartkloppingen. Ik raakte compleet in paniek en al snel stond er een ambulance naast mijn huis. Een week later kwam ik van de hartbewaking af. Het was kantje boord zei de verpleger. Mijn lichaam was op, leeg en mijn herstel heeft 2 jaar geduurd’

Na het dieptepunt (zoals hierboven omschreven) start de weg naar herstel. Die gaat vaak met ups en downs. Keer op keer wordt er toch weer over een grens gegaan en wordt iemand weer een eindje teruggeworpen in het hersteltraject.

Veel voorkomende klachten tijdens herstel:

Blijvende klachten na burnout

Het gebeurt regelmatig dat mensen blijvende klachten houden na een burnout.

Het lichaam reageert over-alert om nogmaals een burnout te voorkomen. Zo kan het zijn dat veel paniek en angst gevoelensblijvende klachten na burnout terugkomen in bepaalde situaties. Soms gaat dit pas na jaren weer over, soms slijt het nooit.

In mijn eigen geval heeft het jaren geduurd voordat ik weer volledig durfde te sporten. Desalniettemin lukken sommige sporten nog steeds niet. In dit geval is dat niet zo spannend: er zijn zat andere sporten die ik wel durf en prima kan doen. 

Gedragsverandering na een burnout

Er zal wat moeten veranderen wanneer je herstelt bent, maar dat kost moeite. Vaak hangt een groot deel van eigenwaarde aan alle prestaties die je voor de burnout neerzette. Je kon alles en werkte altijd maximaal. Het continu presteren op 120% zorgde ervoor dat je burnout ging. Toch gaf dat presteren je vaak een goed gevoel. Mensen kenden je en bewonderden je hierom.

Hoewel je ontzettend vaak tegen je eigen grenzen bent aangelopen, is het ontzettend lastig om nu op maximaal 100% (overigens ben je op maximaal 70% vele malen effectiever) te gaan presteren.

Herstellen van een burnout voelt als het opblazen van een reeds gebruikte ballon. Zolang die niet weer helemaal opgeblazen staat voelt het alsof hij niet vol is

Herstellen van een burnout voelt als het opblazen van een reeds gebruikte ballon. Zolang die niet weer helemaal opgeblazen staat voelt het alsof hij niet vol is. Die balon mag natuurlijk nooit weer zo vol komen dat die dreigt te knappen.

Nieuwe vaardigheden aanleren

Hiervoor doe je er goed aan om vaardigheden aan te gaan leren als:

  • Grenzen aangeven en bewaken
  • Nee zeggen
  • Assertieve vaardigheden
  • Communicatie

Maar nog beter is het om te gaan kijken naar je eigen strenge normen en waarden:

  • Wat is de reden er van dat je vindt dat je altijd maar 120% moet geven?
  • Waarom heb je zoveel discipline dat je jezelf helemaal uitgeput hebt?
  • Heb je in de gaten dat het anderen naar de zin maken ervoor zorgt dat je eigen sterke eigenschappen ondersneeuwen?

Je er in verdiepen in wat jou maakt als mens, wie je bent, wat je bijzonder maakt en waar je juist energie van krijgt, zullen ervoor gaan zorgen dat je balon op een gezonde wijze weer gevuld gaat worden.

Gevolg hiervan is dat je niet alleen vele malen effectiever bent, maar ook een hoop gelukkiger. Op het moment dat je je ballon weet te vullen met gezonde, inspirerende activiteiten en goede balans weet te houden tussen inspanning en (emotioneel) herstel, kun je pas zeggen dat je blij bent dat je een burnout hebt gehad.

Je bent niet veranderd! Leven na een burnout

Mensen die net uit een burn-out hebben gehad zullen ongetwijfeld zeggen dat ze dat nooit meer willen meemaken. Toch gebeurt het regelmatig dat iemand een 2e burn-out ervaart. Hoe kan dat?

Op het moment dat iemand alleen maar herstelt van zijn burn-out, en niet inziet dat hij dingen anders moet doen plus andere vaardigheden zal moeten aanleren om opnieuw een burn-out te krijgen, heeft coaching geen nut. Structurele stappen zijn genoodzaakt om je echt verder te helpen

Realiseer je wel: De aard van het beestje ga je niet veranderen. Je kunt wel vaardigheden aanleren om beter met je zelf om te gaan.

Jouw thuis hoort het rustmoment te zijn in jouw leven. De plek waar jij jezelf kunt zijn en waar je kunt ontspannen. De strijd tegen een burn-out begint dus thuis!

Terugkeer op het werk

Velen die herstellende zijn van een burn-out ervaren moeilijkheden als ze terugkeren in hun oude werk-situatie. Niet omdat je niks geleerd heeft, maar omdat de omgeving je kent, en dus de zelfde prestatie van jouw verwacht, van voor de Burn-out.

Het is verstandig om vooraf te bedenken dat de die ambitie die je altijd heeft gehad niet meer volledig waar kunt maken.

Veranderen van werkgever na burnout

Voor sommigen is dit de reden om te veranderen van werkgever na een burn-out.

Anderen grijpen deze mogelijkheid aan om echt te gaan doen wat ze leuk vinden/ of altijd al hadden willen doen

Het leven na een burnout

Misschien heb je het gevoel dat je nog niet helemaal hersteld bent van jouw burnout, of ken je iemand die nog regelmatig kampt met de gevolgen van een burnout.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden als jij (of hij/zij) hiermee rond zou blijven lopen. Gun jezelf (of hen) een mooier leven na een burnout

 

Neem vrijblijvend eens contact op om jouw specifieke situatie te bespreken:

Contact

Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. EIgenaar en oprichter van de club. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Mijn persoonlijke specialisatie is ondernemers. Ik wens daar ook het goede voorbeeld in te geven: Ik werk 3,5e dag per week, ik sport, heb een gezin en maak plezier.Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken

Comment Section

0 reacties op “Blijvende stressklachten na een burnout

Plaats een reactie


*