Het leven na een burnout: Echt herstel of blijvende klachten?
Blijvende stressklachten na een burnout

Blijvende stressklachten na een burnout

Het leven na een burnout is vaak een stuk lastiger als gedacht. Tijdens een burnout heb je de wil om weer beter te worden. Niet zo gek als je beseft dat je helemaal leeg bent en geen enkele puf hebt uit je stoel te komen en iets te gaan doen. Wanneer je je dieptepunt in een burnout bereikt hebt kun je weer afzetten op weg naar een herstel.

Bij de een duurt het herstel zeven maanden, waar bij de ander twee jaar nodig heeft, maar in elk geval wenst iedereen weer beter te worden en gewoon aan het dagelijks leven mee te kunnen doen.

Het dieptepunt

Veel mensen ervaren een dieptepunt wanneer ze burnout gaan. Dit gebeurt doordat het lichaam dan zijn grensen op een hardhandige manier aangeef. Het zegt dan: ‘stop! het kan nu echt niet meer verder’.

Ervaringsverhalen:

‘ik kwam kotsend op mijn werk aan, gaf over in de wc en probeerde toch de vergadering deel te nemen. Zweet kwam uit alle poriën en ik kreeg echt helemaal niks meer mee. Ik moest me ziek melden, maar zelfstandig naar huis rijden bleek niet meer mogelijk’

’s Nachts  werd ik wakker met hevige hartkloppingen. Ik raakte compleet in paniek en al snel stond er een ambulance naast mijn huis. Een week later kwam ik van de hartbewaking af. Het was kantje boord zei de verpleger. Mijn lichaam was op, leeg en mijn herstel heeft 2 jaar geduurd’

Na het dieptepunt (zoals hierboven omschreven) start de weg naar herstel. Die gaat vaak met ups en downs. Keer op keer wordt er toch weer over een grens gegaan en wordt iemand weer een eindje teruggeworpen in het hersteltraject.

Veel voorkomende klachten tijdens herstel:

Blijvende klachten na burnout

Het gebeurt regelmatig dat mensen blijvende klachten houden na een burnout.

Het lichaam reageert over-alert om nogmaals een burnout te voorkomen. Zo kan het zijn dat veel paniek en angst gevoelensblijvende klachten na burnout terugkomen in bepaalde situaties. Soms gaat dit pas na jaren weer over, soms slijt het nooit.

In mijn eigen geval heeft het jaren geduurd voordat ik weer volledig durfde te sporten. Desalniettemin lukken sommige sporten nog steeds niet. In dit geval is dat niet zo spannend: er zijn zat andere sporten die ik wel durf en prima kan doen. 

Gedragsverandering na een burnout

Er zal wat moeten veranderen wanneer je herstelt bent, maar dat kost moeite. Vaak hangt een groot deel van eigenwaarde aan alle prestaties die je voor de burnout neerzette. Je kon alles en werkte altijd maximaal. Het continu presteren op 120% zorgde ervoor dat je burnout ging. Toch gaf dat presteren je vaak een goed gevoel. Mensen kenden je en bewonderden je hierom.

Hoewel je ontzettend vaak tegen je eigen grenzen bent aangelopen, is het ontzettend lastig om nu op maximaal 100% (overigens ben je op maximaal 70% vele malen effectiever) te gaan presteren.

Herstellen van een burnout voelt als het opblazen van een reeds gebruikte ballon. Zolang die niet weer helemaal opgeblazen staat voelt het alsof hij niet vol is

Herstellen van een burnout voelt als het opblazen van een reeds gebruikte ballon. Zolang die niet weer helemaal opgeblazen staat voelt het alsof hij niet vol is. Die balon mag natuurlijk nooit weer zo vol komen dat die dreigt te knappen.

Nieuwe vaardigheden aanleren

Hiervoor doe je er goed aan om vaardigheden aan te gaan leren als:

  • Grenzen aangeven en bewaken
  • Nee zeggen
  • Assertieve vaardigheden
  • Communicatie

Maar nog beter is het om te gaan kijken naar je eigen strenge normen en waarden:

  • Wat is de reden er van dat je vindt dat je altijd maar 120% moet geven?
  • Waarom heb je zoveel discipline dat je jezelf helemaal uitgeput hebt?
  • Heb je in de gaten dat het anderen naar de zin maken ervoor zorgt dat je eigen sterke eigenschappen ondersneeuwen?

Je er in verdiepen in wat jou maakt als mens, wie je bent, wat je bijzonder maakt en waar je juist energie van krijgt, zullen ervoor gaan zorgen dat je balon op een gezonde wijze weer gevuld gaat worden.

Gevolg hiervan is dat je niet alleen vele malen effectiever bent, maar ook een hoop gelukkiger. Op het moment dat je je ballon weet te vullen met gezonde, inspirerende activiteiten en goede balans weet te houden tussen inspanning en (emotioneel) herstel, kun je pas zeggen dat je blij bent dat je een burnout hebt gehad.

Je bent niet veranderd! Leven na een burnout

Mensen die net uit een burn-out hebben gehad zullen ongetwijfeld zeggen dat ze dat nooit meer willen meemaken. Toch gebeurt het regelmatig dat iemand een 2e burn-out ervaart. Hoe kan dat?

Op het moment dat iemand alleen maar herstelt van zijn burn-out, en niet inziet dat hij dingen anders moet doen plus andere vaardigheden zal moeten aanleren om opnieuw een burn-out te krijgen, heeft coaching geen nut. Structurele stappen zijn genoodzaakt om je echt verder te helpen

Realiseer je wel: De aard van het beestje ga je niet veranderen. Je kunt wel vaardigheden aanleren om beter met je zelf om te gaan.

Jouw thuis hoort het rustmoment te zijn in jouw leven. De plek waar jij jezelf kunt zijn en waar je kunt ontspannen. De strijd tegen een burn-out begint dus thuis!

Terugkeer op het werk

Velen die herstellende zijn van een burn-out ervaren moeilijkheden als ze terugkeren in hun oude werk-situatie. Niet omdat je niks geleerd heeft, maar omdat de omgeving je kent, en dus de zelfde prestatie van jouw verwacht, van voor de Burn-out.

Het is verstandig om vooraf te bedenken dat de die ambitie die je altijd heeft gehad niet meer volledig waar kunt maken.

Veranderen van werkgever na burnout

Voor sommigen is dit de reden om te veranderen van werkgever na een burn-out.

Anderen grijpen deze mogelijkheid aan om echt te gaan doen wat ze leuk vinden/ of altijd al hadden willen doen

Het leven na een burnout

Misschien heb je het gevoel dat je nog niet helemaal hersteld bent van jouw burnout, of ken je iemand die nog regelmatig kampt met de gevolgen van een burnout.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden als jij (of hij/zij) hiermee rond zou blijven lopen. Gun jezelf (of hen) een mooier leven na een burnout

 

Neem vrijblijvend eens contact op om jouw specifieke situatie te bespreken:

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).

Door

Nicolas

op 15 February 2018

Waarom ben je effectiever op 70%?

Door

Jose

op 21 February 2018

Conplimenten! Wat leuk dat je nu mensen helpt die dezelfde klachten hebben! Ik heb dat gevoel ook wanneer ik iemand zie die aanloopt tegen een depressie / burnout heel erg te willen helpen om degene beter te willen laten voelen. Gewoon omdat ik het niemand gun om zicht langdurig zo te voelen!

Door

Ruud Meulenberg

op 22 February 2018

Helemaal waar Jose, Je snapt mensen beter als je het zelf ook hebt gehad (en er goed uitgekomen bent)

Door

Olav

op 2 April 2018

Beste Ruud, ik heb 3 keer een burn out gehad. Ik heb nu mijn leven in*rijpend veranderd maar ik ben nog steeds snel moe en krijg lichamelijke klachten. Is het mogelijk dat ik mijn lichaam en geest zo heb uitgeput dat dit blijvend zal zijn.

Door

Ruud Meulenberg

op 3 April 2018

Hoi Olav, Eigenlijk kan dat niet. Wat ik wel vaak zie gebeuren is dat de 'alarmbellen' in een lichaam te strak raken afgesteld. Angst zorgt er dan voor dat je niks meer kunt ondernemen. Dit zorgt voor enorme vermoeidheid. In feite raak je dan onderbelast

Door

sonja

op 12 June 2018

Ja het kan echt heel lang blijven doordat er een hersenbeschadiging is ontstaan door de op hol geslagen stress cyclus. Kans te herstellen door langdurige rust en meditatie.

Door

Latifa

op 9 April 2018

Ik heb een vraag. Ik ben voor de tweede keer herstellende van een burnout. Ben pas weer begonnen met 2 x 2 uur in de week. Dat valt vies tegen ben erg moe en heb hoofdpijn en pijnlijke ogen. Is dit een normale reactie van het lichaam als je weer probeert te beginnen.

Door

Ruud Meulenberg

op 11 April 2018

Dag Latifa, Dat kan inderdaad. Anderzijds doe je er goed aan je stressfactoren in kaart te brengen

Door

Lisa

op 23 May 2018

Hoii Ruud, Sinds een aantal weken weer begonnen met reintegreren. Eerst vervangend werk gedaan (alleen) wat goed ging. Nu terug in mijn eigen werk (IC verpleegkunfige). Ik vind het fijn om weer te kunnen werken alleen heb ik weer last van oa hartkloppingen, spierpijn, pijn borststreek. Waar het allemaal mee begon. En natuurlijk weer meer moe. Is dit een logische reactie? Ik voel me verder erg goed alleen mijn lijf wil blijkbaar nog niet.. Groetjes Lisa

Door

Ruud Meulenberg

op 29 May 2018

Hoi Lisa, Dat kan heel goed. Veelal zijn de 'alarmbellen' in een lichaam heel strak afgesteld na een burn-out. Je lichaam wil koste wat het kost een nieuwe burn-out voorkomen. Met veel geduld en goede begeleiding is daar vanaf te komen, maar eenvoudig is dat niet

Door

Tom

op 14 June 2018

Dag Ruud. Heel fijn deze site! Ikzelf heb pas een burn out gehad. 3 maanden volledig thuis en nu terug 5 maanden deeltijds ah werk. Eerst 3/5 nu 4/5. Ik krijg heel veel begrip op het werk en ga met kleine stappen weer vooruit. Ik heb het idee dat ik positief vooruit ga. Toch heb ik ook het idee dat ik mezelf continu in vraag aan het stellen ben omdat ik tegen mijn eigen goede karaktereigenschappen aan het vechten ben. Dit zijn immers ook de eigenschappen die mezelf hebben 'genekt': positief en bevlogen zijn, hard werken, denken dat het allemaal wel lukt. Wat is jouw ervaring met deze gedachten na burn out?

Door

Ruud Meulenberg

op 19 June 2018

Hoi Tom, Het is een kwestie van balans. Je verandert niet door een burnout, wel leer je nieuwe dingen. Je zult je sterke punten sterk moeten leren houden. Dat doe je niet door er in door te slaan. ;)

Door

Nanette

op 15 July 2018

Ik ben in januari 2016 burn-out geraakt. Na 4 maanden heel voorzichtig weer begonnen met 2 uurtjes in de week. Eind 2016 weer voor 32 uur gaan werken. Ik merk dat ik heel goed op moet letten om niet over mijn grens te gaan. Nog steeds na 2 jaar. Ook kan ik geen spannende films of series meer kijken. Ik word daar erg nerveus van. Kunnen dat restverschijnelen zijn van mijn burn-out?

Door

Ruud Meulenberg

op 18 July 2018

Hoi Nanette, Dat kan heel goed. het vertrouwen terugkrijgen in je lijf kan best even duren

Door

Mirelle

op 2 August 2018

Hoi Ruud, Wat vreselijk fijn om je site te lezen! Vorig jaar okt heb ik een burn out gekregen. Vanuit mijn werk ben ik in het ziekenhuis beland met een torenhoge bloeddruk die kantje boord was. In maart ben ik bij een nieuwe werkgever begonnen met maar 12 uur per week. Afgelopen maand was ik ivm vakantiedrukte 4 volle dagen gaan werken. Dit viel mij zwaar: geen concentratie, slecht geheugen en moe. Waar ik normaal dol ben op muziek, kon ik geen muziek meer horen, en zeker niet te hard. Resultaat: weg zelfvertrouwen, gevoel hebben dat ik faalde, nog meer moe. Ik heb met mijn werkgever gesproken en mijn uren zijn teruggedraaid naar 16 uur in de week. Dit is goed, er is weer balans in mijn energie. Ik weet dat ik blij moet zijn dat ik dit zelf aangegeven heb, maar waarom voelt het nog steeds als een falen?? Ik ben zo bang dat ik nooit meer fulltime kan functioneren.

Door

Ruud Meulenberg

op 27 August 2018

Hoi Mirelle, Zou je het 'falen' kunnen verruilen voor het maken van handige keuzes? Het leven bestaat tenslotte niet uit werken...

Door

Yvonne

op 26 August 2018

Hoi rund, ik lees jou site al maanden. Het geeft me hoop en hoop doet leven. Ik zit al 9 mnd in burn out. Compleet ingestort op alle vlakken. Bij het kleinste dingetje ga ik al in onbalans, of m.n adem schiet verkeerd. Ik kan maar heel kort staan, 5 min stil staan. Staan en praten tegelijk maakt me meteen duizelig. Douchen doe ik zittend. Schakelen van het een naar het ander lukt totaal niet en een constante druk op m.n hersenen of een heel zwaar lichaam. Liggen en slapen lijkt soms de enige optie maar ben er wel heel flauw van nu. Ik probeer van uit huis te werken, 10 min en moet dan meteen weer de ogen dicht hebben. Ik begin beetje weer tegen prikkels te kunnen, dat is de.enige herstel die ik ervaar. Van slapen en afsluiten in een wachtkamer, durf ik nu te luisteren en te kijken.

Door

Ruud Meulenberg

op 27 August 2018

Hoi Yvonne Wat een vervelende situatie joh, Heb je al gedegen hulp hierbij? Want alleen aanmodderen is wellicht wel heel erg pittig voor je. (je mag Ruud zeggen trouwens hoor ;) )

Door

Felix

op 14 September 2018

Ik ben na 5mnd weer volledig aan het werk gegaan. Eerst vanaf begin april opbouwen tot eind juni via bedrijfsarts. Nu is mijn vraag ik ben hovenier best fysiek zwaar werk. Ik kom me nu nog steeds vaak tegen doordat ik denk o dat kon ik toen ook makkelijk dan kan ik het nu ook wel. Deze week veel energie gestoken in een nieuwe collega maar kom me nu weer tegen dat ik me nu al 2dagen uitgeblust voel. Wat kan ik hier aan doen of veranderen.

Door

Ruud Meulenberg

op 18 September 2018

Hoi Felix, vaak liggen hier gedachtenpatronen aan ten onder waardoor je deze klachten houdt. Heb je goede begeleiding gehad destijds?

Reactie plaatsen

Cookies