Hoe krijg je een burn-out? 6 tips om z.s.m. in een burn-out te belanden
Cookies
Hoe krijg je een burn-out? 6 tips om zo snel mogelijk een burnout te krijgen!
26 oktober 2018 

Hoe krijg je een burn-out? 6 tips om zo snel mogelijk een burnout te krijgen!

Hoe krijg je een burn-out? Een op de zeven Nederlanders heeft te kampen met verschijnselen die duiden op een burn-out, althans volgens de laatste informatie van het Trimbos Instituut. De groep die de burn-out probeert te verbergen en dus gewoon doorgaat in het vaste patroon is moeilijk in te schatten, maar zal ongetwijfeld groot zijn.

Vraag is hoe je zover komt. Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van een burn-out? Hieronder volgen 6 tips om zo snel mogelijk in een burn-out te komen:

1: Lekker doorgaan in je oude patroon Hoe loop je een burnout op?

Iedereen heeft een stem in zich die zegt dat je niet te gauw moet toegeven aan je vermoeidheid of lusteloosheid. Gewoon doorgaan met je werk en als het wat lastig wordt en moeizaam gaat, blijf toch lekker “doorklooien”. Je collega’s merken het vast niet en als ze toch merken dat je niet meer goed functioneert, kun je je altijd nog ziek melden, maar liever niet want doorgaan staat voorop.

Een bekende neurowetenschapper – Dean Burnett – legt in een van zijn boeken uit dat hersenen graag teruggrijpen op bekende en vertrouwde informatie. Ook al is die informatie onwaar of zelfs vals, dan accepteren onze hersenen liever iets dat we al eerder hebben gehoord of meegemaakt, dan dat ze iets nieuws prettig vinden. Om in een burn-out te komen moet je dus gewoon lekker doorgaan in je vertrouwde patroon. Dat voelt goed, ook al zorgt dat vaste leef- en werkpatroon ervoor dat je teveel stress ervaart en daardoor wellicht in een burn-out belandt.

2: Doe vooral wat je niet interesseert

De meesten van ons staan niet vaak stil bij de vraag wat ons nou echt bezighoudt in het leven. “Wat wil je met je leven?” is een lastige vraag, dus die wordt gauw aan de kant geschoven. Het is juist de meest essentiële vraag is die je maar kunt bedenken. Mensen storten zich liever op zingeving die van buitenaf komt, dus van een werkgever, een baas of een kennis die het allemaal zo goed weet. Wil je een burn-out? Laat je leven dan gewoon leiden door je omgeving en houd geen rekening met wat jij werkelijk zelf wilt.

3: Zorg ervoor dat je altijd paraat staat (voor iedereen!) de reden van burnout

Verveling is vervelend. Oscar Wilde zei al dat “helemaal niets doen het meest moeilijke is op deze wereld”. Pas als je echt stilstaat, merk je pas dat je nooit stilstaat. Wij zoeken steeds weer iets waardoor we actief blijven en ons brein zich niet te pletter verveelt. Scrollen op je smartphone is voor velen een heerlijk idee: je bent lekker bezig. De huidige generatie verveelt zich dus nooit. Je kunt je ook volledig op je werk storten. Veel overuren maken, geld verdienen en laten zien dat je veel kunt, geven velen van ons een voldaan gevoel. Hard werken loont, zo denken wij.

In Japan is het normaal om per maand minstens honderd overuren te maken, tot karoshi (dood door overwerk) erop volgt. Als Nederlanders kijken we daar met afschuw naar, maar ondertussen sluipt die werkcultuur ook langzamerhand bij velen van ons naar binnen. Het nemen van pauzes is zonde van je tijd. Je lunch kun je zeker achter je bureau nuttigen en ondertussen kun je de mail checken. Als het lijkt dat je even niets te doen hebt, zorg er dan voor dat je collega’s in ieder geval de indruk hebben dat je druk bezig bent. Zorg ervoor dat je dus altijd paraat of “aan” staat.

4: Hou jezelf voor de gek en denk dat je heel bijzonder bent

“Doe je best, dan kom je er wel”, spraken mijn ouders vroeger tegen mij. Je zou alles kunnen worden als je maar flinke inzet toonde en altijd je best zou doen. Met die boodschap worden veel kinderen geconfronteerd. Mensen hebben vaak het idee dat ze door hard te werken en het uiterste van zichzelf te vragen boven de massa kunnen uitstijgen. De waarheid is dat verreweg de meesten van ons maar middelmatig zijn. Al die droombeelden van succesvolle en getalenteerde mensen kloppen niet maar stimuleren ons om in ieder geval te proberen om daaraan te voldoen. Wij zijn niet tot de perfectie in staat maar streven er wel naar. Psychiater Dirk de Wachter zei in de Tv-serie “Sophie in de mentale kreukels”: “Wij ontplooien zo verschrikkelijk, dat we onszelf niet meer terugvinden tussen al die plooien”.

Een tip om in een burn-out te komen is dus: zorg ervoor om steeds bezig te zijn met het streven naar iets hogers, mooiers, beters en wees vooral niet tevreden met wat je al hebt.

5: Doe of er niets aan de hand isWanneer gaat stress over in burnout

Wij houden onze negatieve gevoelens liever verstopt voor anderen. Als het werk je teveel wordt of jou totaal niet bevalt, als jouw gezin bovenmatige aandacht vraagt en je steeds meer vermoeid raakt door alle aandacht die je omgeving van je vraagt, laat dan niets blijken. Onderdruk je hoofdpijn met pijnstillers, probeer door te werken, zelfs als je last hebt van duizelingen, concentratieverlies en een kort lontje. Als je merkt dat er nauwelijks nog werk uit je handen komt, laat het niet blijken en ga gewoon lekker door. Werk desnoods  thuis door om het werk dat niet af is, alsnog klaar te hebben.

Als jij jezelf huilend terugvindt op de bank thuis of als je letterlijk neervalt omdat je opeens erg duizelig bent, dan ben je er bijna. De stap naar de burn-out en vervolgens naar de bedrijfsarts is dichtbij.

6: Rust alleen uit tijdens het weekend en de vakanties

“Ik ben blij dat het bijna weekend is” is een uitspraak die vaak wordt gehoord. Wat houdt zo’n opmerking in? Het werken is blijkbaar zo zwaar dat het weekend de kans biedt om weer bij te komen, energie op te doen om zo de volgende week aan te kunnen. Datzelfde geldt voor vakanties: ga lekker doorwerken tot de laatste week voor de vakantie en zorg dat je vooral tijdens die laatste dagen enorm hard door buffelt om alle mailtjes, opdrachten, facturen, rapportjes en ve

hoe voorkom ik een burnout

rslagen de deur uit te doen. Aan het einde van die hectische periode ga je uitgeput naar huis, Heerlijk toch dat het dan vakantie is!?

Nou nee, want het genieten begint pas als je echt bent uitgerust. Een weekend is om te genieten en een vakantie is dat helemaal. Wil je een burn-out hebben, blijf dan alleen rekenen op de weekenden en de vakanties om tot rust te komen. Het echte genieten in rust zul je dan jammer genoeg niet bereiken en is dat niet juist een van de bedoelingen van ons leven op deze prachtige planeet?

 

 

Hoe krijg je een burn-out? (en hoe kom je er vanaf?)

Zoals je hierboven hebt kunnen concluderen is de kern van een burn-out een gebrek aan autonomie.

Juist door altijd maar het leven van een ander te leiden, andermans goedkeuring te willen en niet voor jezelf te kiezen, ligt een burnout voor de hand. Stel je dus niet de vraag; Hoe krijg je een burn-out? Maar: Hoe kan ik het leven leiden dat ik graag wil.

 

Aansluitende artikelen

Oorzaken burnout

Wat zijn de symptomen van een burnout?

Waarom duurt een burn-out zo lang?

 

Kunnen wij je helpen?

Ons motto is:

“Vooruitgang gebeurt niet door te zitten en te luisteren maar door te ervaren en te doen”

Onze aanpak is gebasseerd op doen. Niet zitten en luisteren. We houden ervan je te helpen alles wat je leert in de praktijk te laten toepassen. Niet alleen voor nu, maar ook in de jaren die voor je liggen

Bekijk ons aanbod voor:

 

Hoe krijg je een burn-out?

 

 

Over de schrijver
Genardus Schalk is burnout en stresscoach in de regio Drenthe (Assen) Genardus is gespecialiseerd in de richting onderwijs. Gezien zijn jarenlange ervaring op dit vakgebied is hij in staat veel vraagstukken hierin op te lossen.
Reactie plaatsen