arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe praat ik op mijn werk over burn-out?

Velen die een burn-out hebben, moeten er niet aan denken om over dit onderwerp in gesprek te gaan met hun collega’s en hun leidinggevende. Ook al hebben ze een redelijk goede communicatie met hun leidinggevende, ze zien er erg tegen op om over burn-out te praten. Herken jij je hierin?

Werknemers met een burn-out vinden het vaak moeilijk te accepteren dat ze een burn-out hebben. Toegeven dat je hulp nodig hebt, kan je het gevoel geven dat je hebt gefaald. Het liefst los je zelf alles op. Bovendien ben je bang voor de reactie van je leidinggevende. Stel je voor dat hij je vervangt voor iemand die wel de werkdruk aankan.

Toch is het noodzakelijk op je werk over burn-out in gesprek te gaan. Je leidinggevende moet op de hoogte zijn van de factoren die ertoe hebben bijgedragen dat je een burn-out hebt, zodat er naar oplossingen kunnen worden gezocht. Over het algemeen stellen leidinggevende het op prijs als werknemers open zijn over alles wat hun werk beïnvloedt. De volgende suggesties kunnen je helpen om op je werk over burn-out te praten.

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Neem iemand in vertrouwen

Voordat je met je leidinggevende in gesprek gaat, kun je eerst een vriend of familielid in vertrouwen nemen. Vertel open en eerlijk hoe je je voelt. Praten lucht op en is belangrijk voor je herstel. Het is de eerste stap die je helpt te accepteren dat je een burn-out hebt en is essentieel om de hulp te krijgen die je nodig hebt.

Net zoals jij altijd klaar staat voor iedereen, willen jouw vrienden en familie er ook voor jou zijn. Vertel ze over je werk, de taken die je uitvoert en de werkdruk die je ervaart. Zo kom je erachter wat bij jou de meeste stress veroorzaakt en hoe je jezelf goed kan verwoorden. Dit zal je meer vertrouwen geven wanneer je het gesprek met je leidinggevende aangaat.

Doorbreek het taboe

Je hebt ongetwijfeld de angst dat stress en burn-out slecht zijn voor je carrière. Je wilt niet dat ze je op het werk als een zwak persoon gaan bezien. Daardoor wordt er niet snel over burn-out op het werk gesproken. Maar het idee dat je nu een zwak persoon bent en het bedrijf van je af wil, is een misverstand.

Je hebt een burn-out opgelopen, omdat je juist een doorzetter bent. En mensen die een burn-out hebben gehad, hebben geleerd grenzen aan te geven en prioriteiten te stellen. Je zult er alles aan doen om dit niet nog eens mee te maken. Door open op je werk over burn-out te praten, kun jij helpen de heersende misverstanden te weerleggen. Je helpt er niet alleen jezelf mee, maar ook je collega’s en leidinggevenden. Hoe sneller de taboe op dit onderwerp wordt doorbroken, hoe meer burn-outs kunnen worden voorkomen.

Zie ook: Je zelfvertrouwen vergroten? Zorg voor de beste versie van jezelf (+10 tips)

Bereid je voor

Ga voor jezelf na wat voor jou stressoren op je werk zijn, zodat je deze helder aan je leidinggevende kunt uitleggen. Vraag jezelf af: Is de hoeveelheid werk te veel voor me? Wordt er van mij verwacht dat ik taken uitvoer waarvoor ik niet ben opgeleid? Neem ik extra opdrachten aan uit ambitie of uit verplichting?

Wanneer voor jou duidelijk is welke factoren hebben bijgedragen tot een burn-out, kun je samen met je leidinggevende gericht naar oplossingen zoeken. Je leidinggevende zal het op prijs stellen als je niet alleen het probleem bij hem legt, maar ook met voorstellen komt. Als de hoeveelheid taken bijvoorbeeld te veel is, kun je voorstellen welke taken eventueel kunnen wachten of welke taken een medewerker zou kunnen overnemen.

Een goede voorbereiding zal je helpen tijdens het gesprek je emoties onder controle te houden. Je hebt misschien veel opgekropte frustraties, maar met een emotionele uitbarsting bereik je niet veel. Probeer tijdens het gesprek emoties te scheiden van je boodschap. Schrijf op wat je graag wilt zeggen en benoem de feiten.

Hoe praat ik op mijn werk over burn-out?

Zoek een geschikt moment

Wanneer ga je met je leidinggevende in gesprek over dat het niet goed met je gaat? Niet tijdens de koffiepauze of het passeren in de gang. Je wilt graag dat je leidinggevende je serieus neemt en de tijd voor je neemt. Als je het tussendoor communiceert, zal je leidinggevende het ook als een tussendoortje behandelen. Daarom kun je het beste een afspraak maken. En wacht er niet te lang mee.

Effectieve communicatie

Leg aan het begin van het gesprek uit dat je wel toegewijd bent aan het bedrijf. Jouw toewijding heeft er echter toe geleid dat je te ver bent gegaan, waardoor al je energie is opgebrand. Sta niet te veel stil bij hoe je leidinggevende zal reageren of hoe hij over je zal denken, want dat maakt je alleen maar nerveuser.

Uit je zorgen over dat je tijdelijk minder kunt betekenen voor het bedrijf dan voorheen. Wees eerlijk over bijvoorbeeld de tijd rust die je moet nemen of dat je in het weekend geen opdrachten en telefoontjes van het werk kun aannemen. Door duidelijk te zijn in wat je wel en niet kan, laat je zien dat je verantwoordelijk bent.

Zie ook: Conflicten op het werk – Stressvrij een conflict hanteren

Nooit iemand als schuldige aanwijzen

Bovendien is het belangrijk dat je in het gesprek met je leidinggevende nooit iemand als schuldige aanwijst. In plaats van te zeggen dat je leidinggevende je te veel taken geeft of dat je collega’s hun werk volgens jou niet goed genoeg uitvoeren, is het beter om vanuit jezelf te praten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘Ik heb moeite om ‘nee’ te zeggen en daardoor neem ik gauw meer werk aan dan ik eigenlijk aankan.’ Of: ‘Ik ben heel perfectionistisch en heb daarom moeite om werk uit handen te geven.’

In Nederland zijn er heel veel werknemers die last hebben van burn-outklachten. De kans is dus groot dat je leidinggevende bekend is met dit probleem en bereid is naar oplossingen te zoeken. Aan de andere kant kun je ook op totaal onbegrip stoten. Maar als je niet over dit onderwerp kunt praten met je leidinggevende, loopt het vroeg of laat toch slecht met je af op het werk. De meesten zullen het waarderen dat je initiatief toont door over burn-out op het werkt te praten en zullen echt willen ingaan op je vraag om hulp.

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

angstcultuur werk

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies