Hulp bij burn out. Waar moet je beginnen?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Hulp bij burn out. Waar moet je beginnen?

Hulp bij burn-out: Waar moet je beginnen? Helaas zijn er ook dit jaar weer duizenden mensen compleet overvallen door een burn-out. Want dat is precies wat een burn-out doet. Je weet dat je stress hebt op je werk of thuis, maar je denkt dat het wel over gaat. Binnenkort heb je vakantie, dan kan je bijtanken. Maar op een dag kan of wil je je bed niet meer uit. Ben je totaal uitgeput en voel je je ziek. Dus je sleept je naar de huisarts en die huisarts vertelt jou als een donderslag bij heldere hemel dat je een burn-out hebt!

Dit artikel is speciaal voor alle mensen die overvallen zijn door een burn-out. Wij steken je graag een hart onder de riem, want herstellen van een burn-out vraagt weliswaar om moed en doorzettingsvermogen, maar kan je uiteindelijk ook heel veel opleveren. Met begrip en steun van je omgeving, bereidwilligheid om bepaald gedrag te veranderen en jezelf weer terug te vinden, kan jouw leven er na een burn-out mooier uitzien dan jij had kunnen hopen!

Lees ook over burn out herstel

 

Mensen met een burn-out hebben wilskracht!

Een burn-out ontstaat niet vaak bij mensen die alles met een korreltje zout nemen, integendeel! Heb jij een burn-out, dan ben je juist een doorzetter. Je hebt je hele ‘hebben en houwen’ in de strijd gegooid om iets te bereiken of te veranderen.

Een burn-out wordt vaak gelinkt aan stress, ontstaan op je werk. Bijvoorbeeld stress door te hoge werkdruk, pesten, agressie of seksuele intimidatie. Ook komt discriminatie helaas nog steeds voor. Dit wordt psychosociale arbeidsbelasting genoemd (PSA). De druk heeft je uiteindelijk klein gekregen in de vorm van een burn-out.

Het kan ook zijn dat je met man en macht hebt gevochten voor een ideaal of je hebt lang onder druk gestaan van spanning in je privé-situatie. Misschien kan je niet aan de verwachtingen voldoen of kan een naaste niet aan jouw verwachtingen voldoen. Feit is dat je ook hier niet direct de handdoek in de ring hebt gegooid, maar op jouw manier hebt geprobeerd een situatie te veranderen. Een dat vraagt om doorzettingsvermogen.

Een burn-out ontstaat vaak omdat je je krampachtig aanpast aan je omgeving, waar dan ook, en daarbij jezelf verliest.

Lees ook: de oorzaak van een burn out

 

De coaches van Meulenberg Training & Coaching vind je door heel Nederland.

Welke past het beste bij jou? Je vindt de coaches hier: Team van burn out coaches

 

Waarom is het accepteren van een burn-out zo moeilijk?

Niet iedereen kan de diagnose burn-out makkelijk accepteren. Als doorzetter denk je in eerste instantie misschien dat je er met een maandje rust wel komt. Helaas is rust niet genoeg om te herstellen van een burn-out. Langdurige stress veroorzaakt klachten en disfunctioneren van je kostbare lichaam: de tempel van je ziel. Er is meer nodig dan rust alleen.

Er zijn talloze oorzaken en symptomen van een burn-out en dat maakt een diagnose soms lastig. Alleen een (huis-)arts kan deze diagnose stellen. Door de vele soorten klachten bestaat er ook geen ‘standaard’ behandeling van een burn-out. Maar heb je de diagnose gekregen, dan zal je deze moeten accepteren, doorzetter of niet!

Deze acceptatie is noodzakelijk voor je herstel. Je kan simpelweg niet herstellen als je de signalen van je lijf blijft negeren. Je kan ook niet herstellen als je door blijft gaan met je aandacht te richten op je omgeving, zoals je dit al tijden doet. Het lichaam heeft je op non-actief gezet omdat het tijd is dat je jezelf nu op de eerste plaats zet.

Het accepteren van een burn-out geeft ruimte en rust in je hoofd. En dat is nodig om te gaan werken aan een mooie toekomst zonder overmatige stress en met veel meer plezier dan je de laatste tijden hebt gekend!

Lees ook: accepteren van een burn out

 

Hulp vinden bij burn out

 

Waar moet ik beginnen?

Als er wordt geconstateerd dat je een burn-out hebt, zal de arts je dringend aanraden om hulp te zoeken. Het is bijna onmogelijk om op eigen kracht te herstellen van een burn-out. Sterker nog: een terugval is levensgroot aanwezig.

De reden hiervan is dat er iets drastisch mis is gegaan in jouw leven. Dat heeft vaak te maken met een persoonlijke eigenschap of een bepaald gedrag. De oorzaak van jouw burn-out moet dus kraakhelder zijn en soms kan je daar in je eentje gewoon niet goed de vinger op krijgen. Of zijn er meerdere oorzaken en zie je er een over het hoofd. Of de oorzaak is zo pijnlijk, dat je deze eenvoudigweg niet onder ogen kan komen.

Accepteren van je burn-out is dus ook accepteren van hulp. Een huisarts kan je hierin adviseren.

Lees ook: de stekker eruit trekken

 

Waar vind ik de hulp die bij mij past?

Er zijn verschillende hulpverleners die je kunnen helpen: een psycholoog, een coach of bijvoorbeeld een maatschappelijk werker. Ook kun je online trainingsprogramma’s volgen.
Om een juiste keuze te maken, adviseren wij jou rekening te houden met de volgende aspecten:
1. De hulpverlener is gespecialiseerd in de burn-out problematiek
2. Het behandeltraject en de werkwijze moeten je aanspreken.
3. Er moet een ‘klik’ zijn tussen jou en de hulpverlener.

 

1. De hulpverlener is gespecialiseerd in de burn-out problematiek

Een burn-out is altijd gecompliceerd. Omdat we allemaal verschillende mensen zijn met onze eigen specifieke kenmerken en eigenschappen én omdat een burn-out een breed scala aan klachten en problemen veroorzaakt, heb je expertise nodig. Iemand die weet waar hij over praat en ruime ervaring heeft met de behandelingen.

Er is veel kaf tussen het koren, dus kies voor een behandelaar die aantoonbaar gespecialiseerd is in burn-out klachten. Dit komt jou en je hersteltijd echt maar ten goede!

Lees ook: het verschil tussen een normale coach en een burn out coach

 

2. Het behandeltraject en de werkwijze moeten je aanspreken

Er zijn verschillende methoden die gebruikt worden om een burn-out te behandelen. Soms ook in combinatie met bijvoorbeeld hypnose of EMDR. Sta je open voor die behandelmethoden, of heb je liever een pragmatische aanpak in de vorm van gesprekken? Vind je het prettig af te spreken op kantoor van de psycholoog, of ga je liever buiten aan de slag met een coach?

Er zijn ook online programma’s die specifiek voor mensen met een burn-out zijn opgezet. Als je het moeilijk vindt jouw problemen face-to-face met iemand te bespreken of je gaat momenteel niet graag de deur uit, dan is zo’n programma een uitkomst. Ook wij hebben een online coachingsprogramma, dat inmiddels door meer dan 1.000 mensen met succes is gevolgd.

 

3. Er moet een ‘klik’ zijn tussen jou en de hulpverlener

Praten over de oorzaken van jouw burn-out kan behoorlijk lastig zijn. Misschien voel je een vorm van schaamte, misschien loop je over van woede of kan je in het begin alleen maar huilen. Een burn-out gaat gepaard met soms heftige emoties, en daar hoef je je niet voor te schamen. Sterker nog, het is heel goed dat al die emoties er eindelijk eens flink uitkomen.

Als je geen ‘klik’ hebt met je hulpverlener en je voelt je niet op je gemak met die persoon, dan zal je sneller geneigd zijn niet alles met zo’n persoon te delen. En dat is juist erg belangrijk voor je herstel. Het is helemaal niet erg om tegen je behandelaar te zeggen dat je je niet helemaal op je gemak voelt bij hem of haar. Je zal niet de eerste zijn die het wijze besluit neemt niet verder te gaan met iemand die niet bij je past. Vergeet niet dat het niet draait om de ander, maar om jouzelf!

 

 

Wil je meer weten over de begeleiding van een gespecialiseerde coach?

Kijk dan op: coaching bij burn-out

 

 

De kracht van steun en begrip

Veel mensen die te maken krijgen met een burn-out, voelen zich schuldig, trekken zich terug en sluiten zich af. Als je een burn-out hebt, ben je erg kwetsbaar en veel mensen zoeken daarom instinctief de luwte op.

Het is heel begrijpelijk dat je je even af wil sluiten van de buitenwereld. Maar het heeft een grote schaduwzijde; uiteindelijk kan je jezelf juist alleen gaan voelen en denken dat mensen je niet begrijpen. Terwijl die mensen juist denken dat je met rust gelaten wilt worden.

Wij adviseren gewoon open te zijn over jouw situatie bij iedereen die je na staat. Praten over jouw problemen helpt echt. En je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen je zullen gaan steunen, want een burn-out is allang geen taboe meer. Iedereen heeft wel eens geworsteld met stress gerelateerde problemen of kent iemand uit de omgeving die hetzelfde is overkomen als jij.

Het aantal werknemers met burn-out klachten is de laatste jaren explosief is toegenomen. Dit heeft ook te maken heeft met het feit dat mensen er nu makkelijker over praten en ervoor uit willen komen.

Steun en begrip van de mensen die je lief zijn, is erg waardevol: de liefde heelt alle wonden. Zonder je dus niet compleet af, maar vraag gerust om steun als het tegen zit en vier successen als het goed gaat.

Lees ook: Moeite met hulp vragen

 

Wees lief voor jezelf!

Mensen met een burn-out hebben al een tijd niet zo goed voor zichzelf gezorgd. Ook jij bent jezelf voorbij gelopen. Je hebt je eigen ‘ik’ te lang moeten negeren en bent hierdoor uiteindelijk in een burn-out terecht gekomen.

Zullen we afspreken dat jij voorlopig even op de eerste plaats komt? Je hebt lang genoeg te veel rekening gehouden met je omgeving en te weinig met je eigen behoeften.

We geven je wat tips waarmee je kunt beginnen om de rust in je hoofd terug te krijgen.

  • We hadden het er al eerder over: acceptatie. Je zal moeten accepteren dat je een tijd uit de running zal zijn. Geef daaraan toe en forceer niets.
  • Door overbelasting kan je anders reageren dan je van jezelf gewend bent. Je bent vergeetachtig, emotioneel en uitgeput. En dat is iets waar je rekening mee moet houden. Dus doe niet te veel en zeker geen dingen tegelijkertijd. Take your time.
  • Mensen met een burn-out hebben geen helder overzicht. Daarom is het niet verstandig om beslissingen te nemen. Niet over je werk, niet over je relatie, nergens over!
  • Parkeer je plannen even. Dit is niet het juiste moment om aan een studie te beginnen of bijvoorbeeld op vakantie te gaan. Stel belastende en uitdagende activiteiten gewoon even uit. Jouw tijd komt nog wel.
  • De meest normale, dagelijkse dingetjes als boodschappen doen of op de kinderen passen, kunnen al moeite kosten. Vraag gerust om hulp als je spanning voelt bij een bepaalde activiteit. Of vraag of iemand het voorlopig van je over kan nemen.
  • Voorkom prikkels en emotionele belasting. Een druk restaurant, een lawaaierige omgeving of een volle bus kunnen ervoor zorgen dat je overprikkeld raakt. En omdat je sneller uit je doen raakt, zijn ook emotionele contacten nu even niet bevorderlijk voor jouw welzijn.
  • Zorg voor een goede nachtrust en slaap maar lekker uit. Je hebt je slaap harder nodig dan ooit.

Lees ook: Weer genieten van kleine dingen

 

Coaching burn out Nederland

 

Wat houdt 1-op-1 coaching in?

We hebben het gehad over het accepteren van je burn-out, het zoeken naar de juiste hulp, het belang van steun uit jouw omgeving en we gaven je tips die helpen om rust in je hoofd te creëren.

Maar omdat een burn-out niet op eigen houtje oplost, heb je hulp nodig om weer je mooie zelf te worden. We hopen dat we je een beetje op weg hebben geholpen met onze adviezen. Hoe beter het behandeltraject bij je past, hoe korter de weg naar herstel.

Bij Meulenberg Training & Coaching houden wij ons uitsluitend bezig met de behandeling van overmatige stress en een burn-out. Hiervoor hanteren wij de BERG-methode. Deze methode is door ons ontwikkeld en tot in de puntjes geperfectioneerd. Duizenden mensen zoals jij, met alle vormen van klachten en problemen, hebben wij met deze methode kunnen helpen aan een nieuwe, mooie toekomst waarin overmatige stress definitief tot het verleden behoort.

Wij geloven in de helende werking van de natuur en de persoonlijke benadering in combinatie met expertise en ervaring op het vlak van stress en burn-out. Dat is de reden dat wij 1-op-1 coachen in de frisse buitenlucht en niet in een onpersoonlijk kantoor. Onze coaches zijn verspreid over heel Nederland inzetbaar. We spreken samen af in een rustige, natuurlijke omgeving en pakken precies dat aan wat jou belemmert in jouw geluk.

Ik kan me voorstellen dat je meer wilt weten over onze frisse kijk op het behandelen van een burn-out. Wij hebben er verschillende artikelen aan gewijd op onze website, zie hieronder de gerelateerde artikelen. Maar nog beter is het samen met jou eerst even te bespreken waarmee we je kunnen helpen. Als je het contactformulier invult en naar ons mailt, nemen we binnen 24 uur contact met je op en beantwoorden wij al je vragen. Uiteraard geheel vrijblijvend, dus gewoon doen!

 

Gerelateerde artikelen

Wil je meer lezen over onderwerpen die aan bod zijn gekomen in dit artikel? Hier vind je ze:

 

 

Hulp bij burn out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Nergens zin in hebben

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies