arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe kom je in de flow en hoe zorg je ervoor dat de flow elke dag terugkomt?

Je hebt vast wel eens een moment meegemaakt waarop al het werk vanzelf lijkt te gaan. De tijd vliegt voorbij en aan het eind van de dag ben je buitengewoon tevreden met het resultaat. Je zit in de flow. Wat veel mensen niet weten, is dat je in de flow kan komen.

Het is geen magische sfeer die je toevallig bereikt. Je kunt er zelf voor zorgen dat jouw flow elke dag weer terugkomt!

Het flow-model

In het model voor flow zijn er twee eigenschappen die we gebruiken. Aan de ene kant heb je je eigen vaardigheden. Hoe goed ben je in de taak die je op je neemt? Aan de andere kant heb je de uitdaging. Dit zijn de vereiste eigenschappen die deze taak van je vraagt.

Als beide in balans zijn, kun je de taak goed uitvoeren. Maar je komt pas echt in de flow als de taak precies in je straatje past, zodat de uitdaging hoog is en precies past bij de vaardigheden waar jij goed in bent!

Wanneer stress lang sluimert bestaat de kans dat je burn-out raakt.

 

Wil je dit voorkomen?

>> Download ons ebook symptomen burnout

Onder je kunnen presteren geeft stress!

Soms heb je van die dagen waarin je op je werk alleen maar saaie klusjes moet opknappen. Een rustige dag is af en toe niet erg. Maar als je langdurig onvoldoende uitdaging krijgt, ga je je vervelen. Als jouw taken erg ver onder je kunnen liggen, word je zelfs apathisch. En dan wordt het gevaarlijk.

Je krijgt het gevoel dat je niet wordt gewaardeerd, wat frustratie oplevert. Aan het eind van de dag ga je naar huis met een onvoldaan gevoel. Je gedachten malen en malen over de vraag waarom je collega wel, maar jij niet die nieuwe, uitdagende opdracht hebt gekregen. Je gaat aan je eigen vaardigheden twijfelen. Misschien ben je wel niet goed genoeg in je werk? Al deze gedachtes leveren veel stress op.

Lees ook: Onder je niveau werken – Stress doordat je werk te eenvoudig is

Constant op je tenen lopen veroorzaakt ook stress!

Je werkgever vraagt constant meer van je dan dat je eigenlijk aankan. Maar je durft niet te vertellen dat je voor die nieuwe taak de vaardigheden nog niet hebt. Je vraagt hulp aan je collega’s, werkt tot in de avonduren door om je werk af te krijgen en ’s nachts lig je nog te piekeren of je echt niets bent vergeten.

In het begin is het spannend, als je nieuwe klussen krijgt waar je eigenlijk net niet de vaardigheden voor bezit. Je gaat hard aan het werk en je levert een goed eindproduct af. Maar als je de hele dag veel tijd kwijt bent aan het aanleren van nieuwe vaardigheden, blijft er weinig tijd over om je werkzaamheden af te maken. Dit levert op de lange termijn ook veel stress op.

Lees ook: Onbegrip op het werk – De uitdaging van communiceren

Hoe kom je in de flow?

Vaardigheden en uitdaging in relatie tot burn-out en stress

Voldoende uitdaging uit je werk halen is niet voor iedereen even gemakkelijk. Als de dagen zich aaneenrijgen, ga je je vervelen. Houd dit langere tijd aan, dan val je langzaam maar zeker in slaap. En voor je het weet word je over een paar maanden of zelfs over een paar jaar pas weer wakker. Dan pas besef je dat je veel meer uit je leven had kunnen halen. En zo kom je in een burn-out terecht.

Ook te veel uitdaging leidt er uiteindelijk toe dat je uitgeput thuis op de bank zit. Als je constant op je tenen moet lopen, zoals hierboven beschreven, heb je geen moment de tijd om jezelf op te laden.

Als je nog weinig vaardigheden hebt in het werkveld waarin je werkt, dan zal je snel te veel uitdaging ervaren. Heb je al enkele jaren ervaring, dan zijn de klusjes die je krijgt snel te makkelijk. Maar ook als je al jarenlang ervaring hebt, kunnen sommige taken nieuw voor je zijn. Kennis over je eigen vaardigheden is dus van groot belang.

Hoe weet je dat je in de flow zit?

Oké, je weet nu dat het belangrijk is om in de flow te zitten. Maar hoe herken je die flow dan?

  • Je gaat helemaal op in je werk.
  • Wat je maakt, levert je voldoening op.
  • Je weet precies wat er moet gebeuren en merkt gelijk dat je goed bezig bent.
  • Je weet dat je de vaardigheden hebt om deze klus te doen.
  • Je bent opgewekt en enthousiast over deze taak.
  • Je maakt je nergens anders druk om.
  • Je hebt, zolang je bezig bent, geen besef van tijd.

Hoe kom je in de flow?

Het is niet altijd gemakkelijk om in de flow te komen. De belangrijkste voorwaarde is dat je een taak krijgt die je uitdaagt. Een taak die precies voldoende vraagt van jouw vaardigheden.

Stap 1 is: leer je vaardigheden kennen. Weet je precies wat die zijn? Prima, dan ga je naar stap 2. Weet je het nog niet zo goed? Ga dan op onderzoek uit. Neem voldoende tijd en bespreek het met collega’s. En een keer een foutje maken is niet zo erg. Jezelf leren kennen gaat met vallen en opstaan.

Stap 2: zoek een taak die precies past bij jouw vaardigheden. Dus niet een taak die je met twee vingers in je neus kan uitvoeren, maar iets waarvan je weet dat het je creativiteit op de proef stelt.

Stap 3: zorg dat je niet wordt afgeleid en neem voldoende tijd. Een flow duurt vaak 2,5 tot 3 uur. Laat Facebook, e-mail en andere afleiders uit staan. Een gemiddelde werknemer wordt door 87 dingen per uit zijn concentratie gehaald. En als je wordt afgeleid, ben je de flow kwijt.

Stap 4: doe één ding tegelijk. Als je je op meerdere dingen tegelijk moet concentreren, kom je niet in de flow. Voor sommige mensen helpt het om een goede playlist aan te zetten. Voor een ander is het totale stilte. Het makkelijkst is in ieder geval als je jezelf kan afzonderen van je omgeving.

Kunnen wij je helpen?

Stress- of burn-outklachten? Dan ben je hier op de juiste plek. In de afgelopen vijf jaar hebben wij duizenden mensen in Nederland en België geholpen bij het oplossen en voorkomen van burn-out- en stressklachten. Stress en burn-out zijn helaas actueler dan ooit. Wil je dat wij je helpen?

Bekijk ons aanbod voor:

Direct contact

Gerelateerde informatie

In onze kennisbank vind je honderden artikelen die je verder helpen. Heb je deze artikelen al gelezen:

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies