Extravert of introvert: wanneer maak je meer kans op een burn out?
arrow_drop_up arrow_drop_down

Burn out bij introverte en extraverte mensen. Maakt je persoonlijkheid het verschil?

Burn out bij introverte en extraverte mensen: Vaak wordt gedacht dat zeer extraverte mensen weinig tot geen kans maken op een burn out. Ze hebben het hart op de tong en weten zich ogenschijnlijk goed te weren. Ze zijn daarom niet vatbaar voor aandoeningen als depressies en burn-out, maar niets is minder waar. Bijvoorbeeld de valkuilen, belemmerende overtuigingen uit iemands jeugd en het moeilijk grenzen stellen heeft niets te maken met introvert of extravert zijn. Uiteraard stapt de ene makkelijker in een bepaalde valkuil terwijl de andere er met gemak overheen stapt, ze allemaal ontwijken doet niemand. De opvoeding die je meekreeg, de situatie waarin je leeft en het empathisch vermogen dat je bezit zullen voor een groot deel bepalen welke struikelblokken op jouw pad komen en of je ze herkent.

Lees ook: oorzaak van een burn out

 

Wat is een burn-out?

Iedereen heeft wel eens een dag waarop het minder gaat; je bent moe, je wil liever heel de dag in bed blijven om lekker bij te slapen en je wil vooral zo weinig mogelijk deelnemen aan de jachtige wereld om je heen. Dit zijn symptomen die, als je goed zorg draagt voor jezelf, van voorbijgaande aard zijn. Wanneer je echter de signalen niet erkent die jouw lichaam je aanreiken, je blijft doorgaan alsof er niets kan gebeuren, is de kans groot dat je in een burn-out terecht komt.

Wanneer je het gevoel hebt dat je helemaal opgebrand bent, je jezelf door de dag moet slepen, er niets meer is wat je nog interesseert en je echt alles gestolen kan worden kun je er zeker van zijn dat één van de duizenden bent met een burn out. Je bent op, moe, uitgeput en niks lukt meer.

Lees verder: burn out wat is het?

 

extravert maar toch burnout

Introvert, extravert definitie

Toen Carl Jung zijn persoonlijkheidstypologie neerschreef in de jaren dertig, nam hij de concepten introvert en extravert op in zijn bevindingen. De mens kan ofwel openstaan naar mensen (extravert) of zich van anderen afkeren (introvert). Toch is het nodig om dit te nuanceren want niets is zwart/wit uiteraard.

Vroeger werd aangenomen dat introverte mensen anderen schuwden, op zichzelf leefden en zo weinig mogelijk sociale contacten hadden. De kluizenaars, die vaak ook anderen afschrikten, hielden zich vooral bezig met lezen, de natuur intrekken en andere bezigheden waarbij ze niemand nodig hadden.
Extraverte mensen waren in de ogen van Jung degenen die honderduit praatten met anderen, zich vaak in groepen begaven en zich vooral konden ontspannen met dingen te doen waarbij ook anderen betrokken waren. Dit is zowat het beeld wat we hebben over introverte en extraverte mensen.

 

Hoe weet je dat je een burn out hebt?

Download gratis ons E-book met alle symptomen en vul de gratis checklist in!

Klik hier: symptomen van burn out

 

 

 

Introverte en extraverte persoonlijkheid

Mensen die extravert zijn en daardoor hun energie richten op mensen en dingen buiten zichzelf, halen veel van hun levensenergie uit de mensen en dingen buiten zichzelf. Net het omgekeerde vinden we terug bij introverte mensen, zij proberen zoveel mogelijk te ontsnappen aan prikkels en halen deze energie met name uit zichzelf

Wanneer er in jouw vriendenkring iemand voortdurend het feestje op gang trekt en voor een uitbundige stemming zorgt is deze persoon per definitie niet extravert. Net als het omgekeerde, is iemand die op feestjes stil in een hoekje zit, niet altijd introvert.

Bijvoorbeeld: een gebrek aan eigenwaarde kan iemand die extravert is, zo verlegen maken dat hij wel wil deelnemen aan het groepsgebeuren maar gewoonweg niet durft. En omgekeerd is het evenredig: iemand die introvert is kan op bepaalde momenten zich heel uitbundig gedragen.

Bekijk ook: eigenwaarde en zelfbeeld

 

 

5 valkuilen van zowel introverte als extraverte mensen

1: Teveel druk op je eigen schouders leggen

Wanneer je niet genoeg voor jezelf zorgt en je blijft jezelf wegcijferen leg je teveel druk op je eigen schouders. Extraverte mensen zijn dan meestal bezig met anderen te helpen. Ze rijden van hot naar her om dingen te regelen en het woordje ‘nee’ staat niet in hun woordenboek.

Introverte mensen zullen zichzelf onmogelijke deadlines stellen en druk bezig zijn met dingen en de persoonlijke organisatie hiervan, zonder dat het ooit echt gaat lukken.

In beide gevallen heeft dit een zeer negatief effect op een persoonlijke energiebalans, of je nou extravert of introvert bent. Na verloop van tijd komt de weerslag en zal je een keuze moeten maken in het schrappen van activiteiten. Doe je dit niet, dan is een burn out naderende. Zowel introverte als extraverte mensen moeten de signalen van stress serieus nemen!

Lees ook: signalen van stress

 

2: Te hoge verwachtingen koesteren

Misschien ben je zelf empathisch en sta je altijd klaar om je best te doen voor anderen. Maar wanneer anderen niet dezelfde ambitie hebben kan dit frustraties teweegbrengen.

Introverte mensen kruipen op zulke momenten nog meer in hun schulp en gaan zich vaak meer richten op de details en zekerheden.

Extraverte mensen gaan juist meer de aandacht zoeken. Ze zoeken meer de bevestiging dat ze ertoe doen. Ze werken zich in de schijnwerper omdat dat een goed, voldaan gevoel geeft bij hen.

Maar binnenin gaat het er heel anders aan toe. Juist bij het niet uitkomen van deze hoge verwachtingen ontstaat frustratie, innerlijke onvrede en stress. Dit zorgt voor extra uitputting waardoor een vicieuze cirkel ingezet wordt.

Wanneer je hoge verwachtingen van jezelf hebt en je stressniveau wilt beperken of een burn out wilt voorkomen, neem dan regelmatig (letterlijk) afstand van een situatie en vraag jezelf dan af:

  • Is dit werkelijk zo belangrijk?
  • Neemt mijn emotie mijn rationele denkniveau over?
  • Wat is de winst door me hier druk over te maken?

Wanneer je dit voor jezelf helder krijgt zal de stap naar reële verwachtingen veel makkelijker zijn.

Lees ook over veeleisend zijn

 

3: De beste willen zijn

Of het nu gaat om sportprestaties, schouderklopjes op het werk of meespelen met de bingo, winnen en steeds de beste willen zijn is slopend voor iemand die vatbaar is om in een burn-out terecht te komen.

Op dat vlak is het gezond om slechts één ambitie na te jagen en die is ‘de beste versie van jezelf zijn’. Mensen die introvert zijn en een muur vullende boekenkast ambiëren, waarvan ze met trots zeggen dat ze elk boek ook daadwerkelijk gelezen hebben, blijven vaak nachtenlang wakker om toch maar die ambitie waar te maken. Of kunstenaars laten hun slaap voor wat het is om dat ene fantastische kunstwerk af te maken, vaak met sloten koffie, drank en tabak

Competitieve mensen zwemmen de ziel uit hun lijf tijdens oefenmomenten van de zwemclub om het hoogste trede te halen of kennen geen grenzen wanneer het gaat om de waardering te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Lees ook over competitiviteit

Ook op lichamelijk vlak de lat te hoog leggen kan negatieve gevolgen hebben en uitputting veroorzaken. Sporten is gezond en waardering krijgen geeft een fijn gevoel maar het doel mag de middelen niet heiligen. Jezelf afvragen waarom je zo ijverig op zoek bent naar erkenning en opgestoken duimen kan de oorzaken naar boven brengen waarom je doet zoals je bezig bent. Misschien heb je in het verleden dromen gehad die nooit uitkwamen en wil je je voor jezelf of anderen bewijzen? De kans bestaat dat je, toen je nog kind was, nooit een gemeend compliment kreeg van je ouders waardoor je nu de drang hebt om nu te laten zien dat ook jij kwaliteiten hebt? Maak tijd voor jezelf en ga op zoek naar antwoorden op deze vragen voordat je verder gaat met jouw energie te verspillen.

Hoe goed ken jij jezelf? Lees: burn out door sport

 

 

 

Coaching helpt je sterk in je schoenen te staan

Je leert jezelf kennen en daarnaar te handelen

Het effect?

Een stressvrij, krachtig leven dat je voldoening geeft.

Lees meer: individuele stresscoaching

 

 

 

4: Grenzen aangeven

Heel wat mensen hebben het moeilijk om hun grenzen aan te geven. Dit is iets wat in deze maatschappij echt wel nodig is. Zowel introverte als extraverte mensen met een burn-out zijn vatbaar voor dit struikelblok.

Wat zijn jouw grenzen, weet je die zelf liggen? Hoe ver kan iemand gaan tot jij aangeeft dat ze jouw grens bereikt hebben? Geef je wel duidelijk aan tot waar je iemand toelaat of hou je het bij zwakke suggesties? Hoe geef je grenzen aan zonder iemand te kwetsen?  Hoe voel jij je bij de gedachte dat je iemand kwetst om jezelf te beschermen?

Wanneer je als kind meekreeg dat je je dienstbaar moet opstellen naar anderen en dat je zelf altijd op de tweede plaats kwam, is de kans groot dat je dit gedrag doortrekt naar later. Dit gedrag jaren aanhouden is één van de beste voedingsbodems voor burn-out. Er is niets verkeerd om goed voor jezelf te zorgen want als jouw batterij opgeladen is, heb je iets uit te delen!

Lees ook: grenzen aangeven

 

Persoonlijkheid burn out

 

5: Dingen zelf beter kunnen

Wie moeite heeft om zaken uit handen te geven omdat hij ervan overtuigd is dat hij de enige is die het tot een goed eind kan brengen, is vaak een makkelijk slachtoffer van een burn-out. Delegeren en taken verdelen is een kunst die kun je kunt leren. Ieder mens, extravert of introvert, heeft hier last van. De extraverte verzandt wellicht in eindeloze discussies, waarbij de introverte verzandt in eindeloze analyses.

Hoe voelt het voor jou, wanneer je je voorstelt om bepaalde taken uit handen te geven? Waar zit de weerstand om te aanvaarden dat je niet alles in je eentje kunt blijven redden? Voel je je overvraagd of trek je alles naar je toe? Wat zijn de signalen die jouw lichaam je geven wanneer je aan een taak begint? Wat gebeurt er met je als je een deadline moet halen?

Zoals bij elke valkuil hierboven beschreven is het heel belangrijk om de dingen helder en duidelijk te maken voor jezelf en, indien nodig, ook hierbij hulp te vragen aan een professionele hulpverlener of therapeut.

Blijf vooral jezelf analyseren, een burn-out is nooit ver weg als je niet naar jezelf luistert.

 

 

Hulp bij stress en burn out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

introvert

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Geda

Door

Geda

op 31 August 2019

Ben van nature best wel extravert. Maar tijdens mijn burnout was hier niks meer van over. Gelukkig is het extraverte wel weer teruggekomen.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies