arrow_drop_up arrow_drop_down

Inzicht krijgen in eigen draagkracht - Hoeveel kun je aan?

Inzicht krijgen in eigen draagkracht: Soms kom je iets tegen wat met je passie te maken heeft en je niet langer kunt wachten om het delen. Mijn passie is het helpen van mensen met een burn-out of diegene die daar tegenaan hangen. En dan vooral het inzicht geven in hun situatie. Hoe is die ontstaan en hoe krijg je weer regie over je eigen leven?. Wat is stress? Hoe ontstaat stress? En hoe kun jij zorgen dat je weer regie krijgt in het evenwicht: draagkracht-draaglast.

Volgens veel modellen is dat de definitie van een burn-out. De draaglast is langere tijd te veel voor je draagkracht.

Een model wat ik tegenkwam heet het balkmodel. Het model is de praktische uitvoering van het kwetsbaarheids-stress-coping model. Een model ontwikkelt door psychiatrische ziekenhuizen om de draaglast en draagkracht van mensen in kaart te brengen. Eerst voor zichzelf, maar later merkte ze dat het goed te gebruiken was in de educatie naar de cliënten toe. Ik wil graag deze blog gebruiken om iets over dit model te vertellen. Ik hoop dat het jou als lezer kan helpen om meer inzicht in uw situatie te krijgen.

Mensen die een verminderde draagkracht hebben, lopen meer kans op een burn-out

Download hier alle symptomen die horen bij een burn-out

Mentale en fysieke draagkracht

De balkmetafoor

Het doel van de metafoor is in kaart te brengen of jouw balk in evenwicht is. Zonder stress door het leven gaan is een utopie. Nagaan of je er te veel hebt en/of bekijken hoe je er op een andere manier mee verder kan is zinvoller.

Lees ook over jouw oorzaken van stress

Inzicht krijgen in eigen draagkracht

De balkmetafoor laat je zien hoe jouw stress invloed heeft op jouw klachten. Je herkent wat er op een bepaald moment speelt en hoe dit kan en hoe je dit kunt voorkomen voor een volgende keer. Hoe ziet jouw draagkracht eruit en wat is jouw kwetsbare plek. Wat zijn jouw steunpilaren, hoe ziet het eruit als de balk breekt, welke stress draag je, wat kan helpen om de scheur in de balk te lijmen etc.

Als je balk als eens is gebroken weet je heel goed hoe die burn-out eruit heeft gezien en wat de klachten waren. Ook dit kun je in de metafoor kwijt. Als je nog nooit geknapt bent dan kan het helpen om met een coach of een ander iemand op zoek te gaan naar elementen in de metafoor.

Was jouw draagkracht niet groot genoeg en heb je een burn-out?

Je bent zeer zeker niet de enige!

Laat je helpen door een ervaren coach:

1 op 1 coaching bij burn-out

Genoeg geschreven, nu even concreet naar de balk.

Eigen draagkracht vergroten

 

Je eigen balk in kaart brengen

  • Stap 1, Balk: Omschrijf je balk (je draagkracht). Wat is voor jou belangrijk, bv: op tijd naar bed, bewegen, gezond eten.
  • Stap 2, Kwetsbaarheid: Omschrijf je kwetsbaarheid. Wat is jouw zwakke plek? Is dat kans op een burn-out, angststoornis etc. Maar kan bijvoorbeeld ook een maagzweer zijn. Wat vooral belangrijk is: Hoe ziet die kwetsbaarheid eruit. Wat zijn de signalen?
  • Stap 3, Stressoren: Wat zijn de factoren die stress geven (stressoren)? Heb je bijvoorbeeld niet een nieuwe baan of loopt je relatie niet lekker, ben je niet verhuisd? Je kunt hierbij ook acties verzinnen om de stressoren minder te laten “drukken”.
  • Stap 4, Barst: Zijn er al barsten zichtbaar? Zijn er al signalen aan te wijzen die een voorloper zijn van stap 2? En wat kun je eraan doen om de barst niet verder zijn werk te laten doen?
  • Stap 5, Breken: Of is hij al gebroken? Hoe ziet dat eruit? Hoe was het toen je eerder burn-out was of wat zou je kunnen verwachten als die gebeurt. Wat moet je doen om het niet zo ver te laten komen? Hoe zorg je dat het niet zo ver komt? Welke acties kun je zelf nemen?
  • Stap 6, Lijmen: Wat zijn de eerste maatregelen die genomen moeten worden om de balk weer te lijmen? Even ergens logeren? Je helemaal ziek melden?
  • Stap 7, Steunpilaren7: Wat zijn jouw steunpilaren? Heb je genoeg steunpilaren? Hierbij kun je denken aan: vrienden, familie, hobby’s, bepaalde karaktereigenschappen? Bepaalde vaardigheden, zoals hulpvragen of vaardigheden die je hebt geleerd in een coaching traject.

Je kunt je eigen balk vormgeven op de website:  https://www.balkmetafoor.be. Het werkt het beste als je deze samen invult met iemand die jou goed kent: een vriend, partner of coach.

Lees ook de signalen van teveel stress

Inzicht krijgen in eigen draagkracht

Je eigen draagkracht vergroten

De balk helpt je dus om inzicht te krijgen in de voor jou stressvolle situatie of periode, maar er worden dus ook acties aan gekoppeld.

In deze toestanden kan de balk zich bevinden

  • De balk is in evenwicht: de stressoren en steunpilaren houden elkaar goed in evenwicht.  Je hebt het gevoel dat je de dagelijkse problemen vlot kunt aanpakken.  Als je balk in evenwicht is, kan je nieuwe uitdagingen in je leven aan.
  • De balk is gebarsten: in deze fase ervaar je dat je stressoren zwaar doorwegen op je balk of dat je steunpilaren aan het begeven zijn.  Het is het moment om enkele interventies toe te passen zodat je balk terug in evenwicht komt.  Zorgen voor jezelf zal in deze fase erg belangrijk zijn.
  • De balk is gebroken: je kwetsbaarheid komt tot uiting. Zo kan je bijvoorbeeld minder contact zoeken met je omgeving, sneller boos zijn, niet meer slapen, naar alcohol grijpen, … In deze situatie is het belangrijk dat je balk terug gelijmd wordt. Soms kan je dit niet alleen en dien je hulp in te roepen van familie, vrienden of een coach.

Lees ook: BERG-methode. De methode voor herstel van stress

Hoe groot is jouw draagkracht?

Je hebt gezien dat de balkmetafoor je gemakkelijk helpt om inzicht te krijgen in jouw situatie en of te bepalen of de balk al gebarsten is of dat er alleen een barst in zit. Belangrijk is ook, dat je aangezet wordt om over acties na te denken. En vaak lukt dat niet alleen. Veel mensen die in een situatie van een burn-out terecht komen of er een aan de horizon zien opdoemen doen veel dingen alleen. Zijn niet gewend om hulp te vragen. Daarom vind ik dit model zo belangrijk. Bij de acties word je haast wel gedwongen om na te denken over de steunpilaren. Sommige dingen lukken niet alleen. Hulpvragen is niet zwak, maar juist het enige juiste en sterke wat je in een dergelijke situatie kunt doen.

Vul de balk ook eens in met een vriend, familielid, partner of zoek een coach. Mocht je willen praten over jouw situatie? Ik wil altijd vrijblijvend met je overleggen.

Lees ook: hulp vragen

Gerelateerde artikelen

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Moeite met alleen zijn

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Angela
Door

Angela

op 10 November 2017

Jammer dat de link naar de balkmetafoor niet werkt. Ik krijg een melding dat er een virus op zit.

Enrico
Door

Enrico

op 10 November 2017

Dat is jammer. Ik zal er naar kijken. Ik heb net nog op de site gekeken. balkmetafoor.be en deze geeft geen problemen.

Angela
Door

Angela

op 10 November 2017

Ik zal ook nog eens kijken.

Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies