Waarom krijgen millennials een burnout? Antwoorden + praktische tips
arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom zijn millennials zo vatbaar voor een burn-out? Hier vind je de antwoorden én nuttige tips

Millennials zijn jong volwassenen die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Zij maken samen met de generatie van hun ouders, de generatie X of de babyboomers, het grootste deel uit van de huidige beroepsbevolking. Burn-out gerelateerde klachten komen echter het vaakst voor bij millennials en het aantal neemt nog steeds toe. Maar liefst een op de vier millennials kampt momenteel met belemmerende stressklachten. Wat maakt deze generatie zo kwetsbaar en hoe ga je ermee om?

 

Denk je dat je een burnout hebt? Ontdek alle symptomen in ons gratis, uitgebreide E-book:

Symptomen burnout

 

 

De individualistische opvoeding van Erik

Erik is een van de millennials die wij coachen bij Meulenberg Training & Coaching. Hij is 27 en worstelt met zijn burn-out. Zijn verhaal zal vele leeftijdgenoten bekend voorkomen; zijn problemen zijn typerend voor zijn generatie.

Erik komt uit een normaal gezin. Zijn ouders gaven hem alle ruimte om zich als individu te ontwikkelen en stimuleerden hem zijn hart te volgen en te doen waar hij gelukkig van wordt. Op zijn 18e haalt Erik met 2 vingers in zijn neus zijn VWO diploma. Omdat hij nog niet echt weet wat hij later wil gaan doen, gaat hij economie studeren aan de Universiteit. Natuurlijk krijgt hij alle steun van zijn ouders en zo vertrekt Erik naar de grote stad.

Meer info: burn out door je opvoeding?

Verlenging van de puberteit

In de puberteit ontwikkelen kinderen zich mentaal en fysiek tot volwassenen. Maar Erik heeft geen haast om volwassen te worden en zet de bloemetjes flink buiten in Amsterdam. Hij wordt actief lid van de studentenvereniging en heeft succes bij de dames. Maar ondanks zijn drukke sociale leven verliest hij zijn studie niet uit het oog. Hij is gedreven en gedisciplineerd en hij heeft het geluk dat hij makkelijk kan leren. Dat geldt niet voor zijn kamergenoot. Erik maakt voor het eerst van dichtbij mee hoe iemand onder de prestatiedruk bezwijkt. En dat maakt indruk.

De jaren daarop ziet hij steeds meer maten uitvallen. De stress van het studeren én het meedoen aan het studentenleven eist zijn tol. Door oververmoeidheid, angsten en paniekaanvallen keren 2 vrienden terug naar huis. Erik begint hem te knijpen en gaat nog harder aan de slag. Bang als hij is om ook te ‘falen’ haalt hij 4 jaar later uitgeput de eindstreep.

millennial met burnout

 

 

Herken je de eerste symptomen van burnout? Ga tijdig aan de slag.

Bekijk de preventieve burn out coaching

 

Keuzestress

Met zijn master op zak besluit Erik een paar maanden eropuit te trekken. Hij voelt zich zelfverzekerd en de toekomst lacht hem tegemoet. Zijn doel is om op zijn 30ste een eigen bedrijf te runnen, maar eerst wil hij werkervaring opdoen.

Als hij Azië achter zich laat en klaar is voor het bedrijfsleven, krijgt hij zijn eerste grote teleurstelling te verwerken. De economie staat er niet best voor. Dat was aan het begin van zijn studie wel anders! Er zijn wellicht banen die hij kan accepteren, maar ze zijn onder zijn niveau en de verdiensten vallen hem zwaar tegen. Maar er moet brood op de plank komen, dus hij moet kiezen.

Uiteindelijk verkast hij naar Rotterdam en gaat aan de slag bij een mediabedrijf, onder aan de ladder en met een karig loontje. En als hij ’s op zijn kamer zit, mist hij zijn studiemaatjes. Hij werkt keihard, maar verveelt zich al snel. Hij mag van zijn werkgever een half jaar in Parijs aan de slag. Daar heeft hij alle tijd om na te denken over zijn doel.

Lees ook: omgaan met keuzestress

De druk van social media


Erik onderhoudt zijn sociale contacten in Parijs via social media. En daar ziet hij de fantastische levens van oud studenten langs hem heen trekken. Op LinkedIn is het al niet anders; hij leest het ene na het andere succesverhaal. Zijn vrienden zijn jaloers op Erik met zijn leuke baan in Parijs, maar Erik is gestrest en teleurgesteld in zichzelf. Op deze manier zal hij zijn doel niet gaan halen. Hij stelt hoge eisen aan zichzelf en is doodsbang dat hij gaat falen. Dus hij neemt een drastisch besluit.

Meer info: Socialmedia stress

 

Van startup naar breakdown

Als het half jaar erop zit, gaat hij terug naar Nederland met een plan onder zijn arm. Hij wacht niet langer tot zijn 30ste en begint met zijn eigen startup in Amsterdam. Zijn oud-studiegenoten zijn onder de indruk. Die Erik heeft dat toch maar mooi gefikst. Op LinkedIn en Facebook wordt het nieuws breed verspreid: Erik is nu ondernemer! Hij steekt enthousiast de handen uit de mouwen en loopt over van zelfvertrouwen.

Het heeft precies twee jaar geduurd als Erik zijn dromen aan diggelen vallen. Niet dat Erik niet competent was; hij was goed in zijn vak. Maar het ondernemen, het zoeken naar klanten, het hollen en stilstaan, de administratie en de belastingdienst; hij kon er niet mee omgaan. Hij had 2 jaar keihard gewerkt, van een karige opbrengst geleefd en zat nog steeds op een kamer. Ook het geleende geld was op. Erik stortte in en kreeg een burn-out.

Lees ook: Stressfactoren van ondernemers

 

 

Twintiger burn out

 

Waar ging het mis?

De eerste keer dat ik Erik sprak, was hij ervan overtuigd dat hij geen burn-out kon hebben. Daar was hij toch veel te jong voor? Hij had echter vele symptomen die het tegendeel bewezen:

Hij kon niet meer slapen
Constant moe
– Hij schaamde zich en vond dat hij gefaald had
– Hij was depressief
Durfde niet meer te reizen met het openbaar vervoer
– Hij was bang voor een (nieuwe) paniekaanval.

Het was belangrijk dat Erik ging begrijpen wat er mis is gegaan en wanneer, zodat hij zijn burn-out kon accepteren.
Laten we eens kijken waar de knelpunten van Erik lagen. En hoe deze ook betrekking hebben op de millennials in het algemeen.

Lees ook: accepteren van burnout

 

Download het E-book ‘symptomen burnout’ incl checklist, gratis:

Symptomen burnout

 

Burn-out onder studenten: 24%

Maar liefst 1 op de 4 studenten heeft burn-out verschijnselen. Verschillende factoren liggen hieraan ten grondslag. Zo kan de studie te zwaar of te druk voor je zijn. Misschien ben je bang voor het oordeel van anderen of ben je bang om te falen. Ook de sociale druk en de wens om succesvol te zijn, speelt een rol. Tenslotte heb je van huis uit meegekregen dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Andere factoren zijn bijvoorbeeld zorgen om de studieschuld of keuzestress.

Erik maakte tijdens zijn studie al snel kennis met extreme stress bij zijn studiegenoten. Hij had zijn eigen stress enigszins onder controle, maar de druk putte hem uit. Hij wilde zich bewijzen door goede studieresultaten te behalen, maar voelde zich ook herhaaldelijk verplicht mee te doen aan activiteiten van de studentenvereniging. Bovendien, hij was veel te bang om iets te missen!
De burn-out van 2 van zijn studiematen veroorzaakte bovendien angst om zelf ook ten prooi te vallen aan de stress, waardoor hij faalangst begon te ontwikkelen.

Lees ook: Burn-out studenten

De druk om te presteren bij millennials

Millennials zijn gericht op succes. Zij willen het liefst de ideale zoon, leerling, werknemer of partner zijn. Kan je hier niet aan voldoen, dan is dat haast onverdraaglijk.

De prestatiedruk tijdens een studie is herkenbaar voor vrijwel iedereen. Voor Erik kwam de volgende prestatiedrang in de vorm van een baan waarbij hij onder aan de ladder moest beginnen. Natuurlijk wilde hij bewijzen dat hij met zijn achtergrond beter verdiende, dus ging hij (weer) hard aan de slag om zijn positie te verbeteren. Hij gunde zichzelf te weinig tijd om te investeren in zijn toekomst en hoe hard hij ook werkte, het ging hem niet snel genoeg.
Dit resulteerde in frustratie, stress en lichamelijke klachten.

Lees ook: Burnout door de prestatiemaatschappij

 

Dertiger burn out

 

Te hoge verwachtingen van jezelf

Erik dacht dat hij met zijn eigen startup kon bewijzen dat hij wél succesvol was. En dat was hij ook. Hij was een topper op zijn vakgebied. Maar het ontbrak hem aan werkervaring en ondernemersskills. Zijn doel kwam te vroeg. Opgejaagd door de mooie verhalen op social media en ontevreden over zijn trage vorderingen in zijn carrière, maakte hij een beslissing die hem uiteindelijk bij ons deed belanden met een akelige burn-out. Waarom trok Erik niet eerder aan de bel, waren de signalen nog niet duidelijk genoeg?

Lees ook: Te hoge verwachtingen

De hoge werkdruk

De onzekere arbeidsmarkt speelt veel millennials parten. Een vast contract is er tegenwoordig niet zo snel meer bij. Daarnaast wordt er flexibiliteit en hoge inzet van je verwacht. Werken op flexplekken op tijden buiten kantooruren, een stroom aan berichtjes die dag en nacht doorgaat en waarvan verwacht wordt dat je ze direct beantwoordt (cc-cultuur), het gebrek aan autonomie of een starre chef: het zijn bepalende factoren die grote invloed hebben op je werkplezier.

Erik koos niet bewust voor zijn eerste baantje bij het mediabedrijf. Hij had gewoon werk nodig en dacht dat hij snel promotie zou maken. Hij had tenslotte prima papieren en ze zouden hem snel op waarde schatten. Toen dat niet zo liep ondanks zijn keiharde inzet, voelde hij zich ondergewaardeerd.

Lees ook: Omgaan met werkstress

De verlammende werking van angst

Er wordt tegenwoordig veel aandacht in de media besteed aan angst en angststoornissen. Terecht, want maar liefst 1 op de 5 Nederlanders kampt met angst. En toch blijft het een lastig onderwerp om over te praten.

Angst is een symptoom dat onlosmakelijk verbonden is met een burn-out. Er zijn talloze vormen van angst, maar ze hebben allemaal hetzelfde effect op ons lichaam. We gaan zweten, we krijgen hartkloppingen, een hoge bloeddruk en worden bijvoorbeeld misselijk.

Faalangst speelde als eerste en rol bij Erik: een heftige angst dat hij geen succes zou kunnen boeken. Met een stresslevel over the moon die een paar jaar aanhield, kreeg hij te kampen met een nieuwe angst: hij was bang voor overvolle bussen en drukke medereizigers in de trein.
Hij kon uiteindelijk alleen nog met zijn fiets op pad: de angst had Erik in zijn belemmerende greep.

 

Meer info over angst

De angst voor de angst: een paniekaanval

Een paniekaanval doet zich voor bij heftige angst. Het is een alles overheersend gevoel dat je ineens kan overvallen. Bij een paniekaanval kan je twee dingen doen: je vecht of je vlucht. Je hebt op zo’n moment geen controle meer over jezelf. Naast allerlei gedachten die er op dat moment in je hoofd opkomen, reageert je lichaam ook sterk op paniek. De symptomen lijken enigszins op een hartaanval, wat de angst alleen maar in stand houdt.

Sinds Erik een paniekaanval in de trein kreeg, is hij zo bang voor herhaling, dat hij niet meer met het openbaar vervoer durft te reizen. Hij verplaatst zich sindsdien op de fiets en hierdoor wordt hij letterlijk beperkt in zijn leven.

Hier vind je een artikel over Paniekaanvallen

 

Heb je een burn-out? Wil je een bewezen aanpak om hier goed van te herstellen?

Bekijk: coaching bij burnout

 

Depressie door een burn-out

Misschien denk je dat een depressie hetzelfde is als een burn-out. Maar er zijn wel degelijk verschillen. Ben je depressief, dan heb je een stemmingsstoornis. Je kunt niet meer genieten, al heb je er wel de energie voor. Heb je een burn-out, dan is het net andersom; je kunt wel genieten, maar je hebt geen energie om de dingen te doen waar je van geniet.

Het is dus, net zoals er bij Erik gebeurde, mogelijk om een depressie te krijgen door je burn-out. Erik voelde zich niets meer waard en dacht dat het nooit meer goed met hem zou komen.

Lees ook: neerslachtig en burnout

Hoe gaat het nu met Erik?

Toen Erik zich eindelijk realiseerde dat hij hulp nodig had, koos hij voor onze 1-op-1 coaching in de frisse buitenlucht. Inmiddels spreken we met regelmaat met Erik af in een natuurgebied waar hij met de fiets kan komen. Onze natuur zorgt ervoor dat alle zintuigen worden geactiveerd en ons gevoel weer terug komt. Door te praten, te genieten, nieuwe inzichten en gerichte adviezen in combinatie met bewegen wordt de vicieuze cirkel van Erik doorbroken.

Millennials hebben meer lef om andere patronen te zoeken en nieuwe wegen te bewandelen. Ze staan open voor nieuwe inzichten en geven enthousiast gevolg aan opties die de balans in hun leven terug brengt.
Dat zorgt er bij Erik voor dat zijn herstel voorspoedig verloopt. Daarnaast zal zijn hele leven plezier hebben aan de ‘lessen’ die hij nu leert.

Meer info: belangrijke fasen in burnout herstel

 

Leeftijd millennials stress

 

Coaching in de natuur: populair bij millennials


Kenmerkend aan onze 1-op1 coaching is dat onze trainers van Meulenberg Training & Coaching gebruik maken van de rustgevende natuur. Deze helpt mee aan een sneller herstel. In plaats van een gesprek in een kantoor, adem je tijdens onze professionele coaching frisse lucht in en houden we je lichaam in beweging. Deze werkwijze past uitstekend bij de zelfbewuste millennial.

Heb je advies nodig, ben je geïnteresseerd in een kennismaking of heb je een vraag? Laat je gegevens achter via het contactformulier en we nemen binnen één dag contact met je op!

 

 

 

Bekijk ons aanbod voor:

Millennials

 

Aan millennials gerelateerde artikelen:

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
interieuradvies alkmaar
Ruud Meulenberg
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies