Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Paniekaanval bij burnout. De strijd tegen paniekaanvallen.

article content

Paniekaanval bij burnout. De strijd tegen paniekaanvallen.

Een paniekaanval bij burnout komen zeer vaak voor. We komen vrijwel dagelijks mensen tegen die hiermee te maken hebben. We zien vaak mensen die meerdere paniekaanvallen per dag hebben. Reden voor ons om hier meer informatie over te verschaffen. Door dit artikel willen we je graag laten zien waardoor angst en paniekaavallen ontstaan en wat je er aan kunt doen. (en je gelijk wat geruststellen)

Het ontstaan van een paniekaanval

Een zeer belangrijke oorzaak van een aanval is stress. De druk van het dagelijks leven zorgt voor een continue stressreactie. Een stressreactie die van oudsher bedoelt was om heel hart uit noodsituaties te kunnen wegvluchten. We merken dit nauwelijks nog door alle kleine factoren die ons leven zijn gaan beheersen als je mobiele telefoon, een gezin, file, werkdruk, een gebrek aan zelfsturendheid, ziekte, etc.

Bekende oorzaken van een paniekaanval:

  • Plotseling erg schrikken, waarbij je niet meer weet wat je moet doen. Je staat aan de grond genageld.
  • Denken dat een situatie erger is als dat die daadwerkelijk is. De omgeving zou dit overdrijven noemen. Maar zelf voel je dat anders
  • De directe gevolgen van een stressreactie (hartkloppingen, spierspanningen, zweten) die de angst oproepen om erg ziek, of zelfs dood te gaan
  • Oververmoeidheid
  • Eerdere paniekaanvallen en gevoelens die daarop lijken

Wat is een paniekaanval?

Spanning in het lichaam kan zo hoog oplopen dat je het gevoel krijgt dat je lijf of je geest het niet meer aankan. Wanneer dit gevoel de baas raakt over je denken heb je een paniekaanval. Je bent de regie kwijt en je raakt overgeleverd aan de stresshormonen als cortisol en adrenaline. Logisch nadenken wil dan niet meer. Het enige wat je nog wilt is wegrennen, jezelf verstoppen of hulp zoeken bij iemand die dichtbij je staat.

Een paniekaanval is dus een felle opwelling van angst, waarbij je je snel raar en angstig voelt en dat gevoel zich blijft versterken. Na een paniekaanval ben je meestal uitgeput. Bij een paniekaanval voel je de angst of de rare gevoelens vaak aankomen, zeker na de eerste keer, een beetje zoals een Tsunami die naar jou op weg is. In vele gevallen ga je dan gedachten krijgen als “oh nee, niet weer, niet hier, niet nu, wat zal iedereen denken?”

“oh nee, niet weer, niet hier, niet nu, wat zal iedereen denken?”

Oorzaken van een paniekaanval

Iedereen kan een paniekaanval krijgen, echter zijn er bewijzen voor een erfelijke aanleg. Ook hebben onzekere mensen meer kans op angst en paniekaanvallen dan zelfverzekerde mensen. Daarnaast spelen factoren als faalangst, de lat hoog leggen voor jezelf, hoge normen en waarden, een vervelende privé-situatie en diverse stressfactoren een grote rol bij het krijgen van paniekaanvallen.

Het kan zelfs zo zijn dat de angst om een paniekaanval te krijgen, een paniekaanval veroorzaakt. Dan zit je echt in een vicieuze cirkel en het is vaak lastig om daar zonder hulp uit te komen (anders had je het namelijk al gedaan).

Symptomen paniekaanvalHoe een paniekaanval voorkomen

Paniekaanvallen gaan gepaard met overmatig zweten, kortademigheid, druk op de borst, hartkloppingen, misselijkheid, duizeligheid, spierspanningen, angst om flauw te vallen, veel gedachten die door je hoofd gaan, etc. Omdat sommige symptomen lijken op een hartaanval, hebben veel mensen angst dat ze het aan hun hart hebben. Artsen krijgen regelmatig mensen op de ehbo met hartklachten terwijl er geen lichamelijke aanwijzingen zijn.

Doordat het lichaam zich een paar minuten, tot wel een paar uur, in een ‘topsporttoestand’ bevindt, voelt men zich na een paniekaanval vaak moe en uitgeblust. Vaak weet je niet te kiezen tussen vechten en vluchten. Het liefst zou je naar buiten rennen, maar dat kan niet midden in een winkel of een gezelschap. Dan wordt er ongelooflijk veel energie geleverd om rustig te blijven en de buitenwereld niets te laten merken. En juist tijdens een burnout is er al zo weinig energie!

Paniekaanvallen worden steeds erger

Het is heel begrijpelijk dat het lichaam reageert op een signaal dat in het verleden de paniek opgeroepen heeft. Denk maar eens aan de keer dat je je gebrand hebt aan een vuurtje. Vanaf dat moment hebben de meeste mensen een zeker ontzag voor vuur en die houden afstand. Elk vuurtje dat je ziet, roept de herinnering aan de pijn op en het lijf gaat dat uit de weg. In het geval van een vuurtje is er een verstandig besluit genomen en zijn oorzaak en gevolg duidelijk. Maar bij paniek is dat vaak niet zo. Een gebeurtenis die angst opgeroepen heeft, wordt gekoppeld aan iets onschuldigs, iets dat er niets mee te maken heeft. Een voorbeeld: stel je krijgt een paniekaanval omdat je erg moe bent,  je lange tijd onder grote druk hebt geleefd en je hoort dat je nog niet op vakantie mag. Als er op dat moment toevallig een fanfare staat te spelen, dan kan het spelen van de fanfare gekoppeld worden aan de angst. De fanfare wordt dan gezien als de oorzaak van de paniekaanval. En het gevolg is dat iemand niet meer naar een evenement gaat waar een fanfare komt.

De angst groeit

En angst groeit, dus worden ook evenementen waar andere muziek gespeeld wordt onveilig, bijvoorbeeld muziek in een supermarkt, een klassiek concert of een musical. En als de muziek daar angstig wordt, dan kunnen ook plaatsen waar er veel geluid is, ‘eng’ worden en paniek oproepen. De uitleg daarbij is dat het in ieder mens zit om zaken waar je angst voor hebt, te vermijden. Immers angst is vaak terecht. Als je een tijger tegen komt in een oerwoud, is het goed om bang te zijn. Het zet je in beweging en zorgt er voordat je een veilig heen komen zoekt. Maar in dit geval is het niet terecht en ook niet logisch. Er is een toevallige relatie gelegd tussen paniek en een fanfare!

Waarom een paniekaanval bij burnout? Paniekaanval

In geval van burnout is het hormonale stelsel compleet ontregeld vanwege langdurige overbelasting en het ingrijpen van het lichaam hierdoor. Je stresslevel zit zodoende al zo enorm hoog, dat het laatste stapje naar een paniekaanval zo gezet is. Een paniekaanval bij burnout is zodoende niet vreemd

Ook na een burnout kunnen mensen last houden van een paniekaanval. Het leven na een burnout moet op een andere manier ingekleurd worden om niet telkens in de zelfde stressreactie te schieten. We hebben hiervoor eerder een artikel geschreven dat je hier vindt: Het leven na een burnout

De relatie tussen paniek en burnout

Burnout en paniek dat lijkt in eerste instantie geen enkel verband met elkaar te houden. Toch komen we in de praktijk vaak mensen tegen waarbij dat wel het geval is. En wat is er oorzaak en gevolg? Door een burnout is het lastiger om je emoties onder controle te houden dus een paniekaanval komt sneller. Aan de andere kant maakt de vermoeidheid die voor de burnout uitgaat, ook vatbaar voor paniek. Soms is de eerste paniekaanval de start van de burnout. En vaak vindt degene die de paniekaanval heeft, het heel vervelend en is er veel schaamte.

Het is belangrijk om dus wat meer te vertellen over hoe een paniekaanval ontstaat en wat je er aan kan doen. Want het is zeker mogelijk om er wat aan te doen

Controleverlies bij paniekaanvallen

Veel paniekaanvallen ontstaan doordat er een controleverlies ontstaat. Zeker in het geval van burnout, waarbij het lijf nogal vreemd reageert door alle stresshormonen, onstaat er snel controleverlies. Je snapt niet waarom je lijf zo reageert en je wilt er het liefst zo snel mogelijk van af. Echter de frustratie zorgt voor extra stress en controleverlies.

Paniekaanvallen horen soms bij een burnout en gaan over nadat er hersteld is van de burnout. Een burnout uit zich vaak op het zwakste onderdeel van het lichaam. Voor de één is dat de rug, de ander de maag en bij anderen uit zich het in paniekaanvallen. Meestal zit er bij paniekaanvallen een deel erfelijke belasting, alhoewel dit niet zo hoeft te zijn.

Om controleverlies te minimaliseren is het goed om zelf, of samen met een coach, de punten te gaan beschrijven waar je controle over wilt houden. Dit gaat je helpen omdat je dan op een pro-actieve manier met je paniekaanvallen om kunt gaan, in plaats van dat vervelende gevoel dat een paniekaanval zomaar op komt zetten zonder dat je je er grip op hebt.

Schaamte voor een paniekaanval schamen voor paniekaanvallen

Nog zo’n belangrijke die we vaak horen. Bij een burnout speelt schaamte altijd al een belangrijke rol. We komen soms mensen tegen die in het begin elke morgen netjes op tijd de deur uit gaan om de buren niet te laten merken dat ze niet aan het werk zijn. Mensen schamen zich er vaak voor dat ze in paniek raken. Niemand wil als zwak gezien worden en zeker als je zelf beseft dat je angst niet logisch is, is het lastig om het te laten merken. Ook dat roept weer stress op waardoor de kans op een paniekaanval groter wordt.

Je bent nooit je paniekaanval!

Bedenk heel goed dat je niet je paniekaanval bent. Hoewel het ontzettend veel plezier in je leven wegneemt, je dagelijks leven op z’n kop zet en het je ontzettend belemmert, is het altijd iets in je. Je bent het dus niet! Vergelijk het met het verliezen van een been: Wanneer je been geamputeerd bent, belemmert het je dagelijks leven behoorlijk, maar je bent wel nog steeds mens met mooie en minder mooie eigenschappen.

Hoe kom je van paniekaanvallen af?

In geval van burnout is het vaak ‘simpelweg’ een kwestie van herstellen. Als een burnout niet de reden van paniekaanvallen is, is er meestal niet één oplossing, maar moet de oplossing gevonden worden in een totaalaanpak die leidt tot een leven die meer in balans is. Veelal wordt de oplossing gezocht in een goede ademhaling of in het overleven van een paniekaanval. De kritische vraag die je hierbij kunt stellen is of je van een betere ademhaling de paniekaanvallen gaat voorkomen, wanneer de verkeerde ademhaling een gevolg is van stress (wat vaak zo is) Kun je dan niet beter een minder stressvol leven gaan leiden?

De aanpak van paniekaanvallen is vaak een langdurig proces waarbij je geduld en doorzettingsvermogen nodig hebt. Net als een angst voor muizen, helpt het niet om er maar tussen in te springen en de angst te gaan accepteren. Dit doe je stapje voor stapje.

Zo kom je niet van een paniekaanvallen af

Wat niet werkt is denken dat het vanzelf weer over zal gaan, tenminste als je eenmaal in de vicieuze cirkel zit. Je zult dingen moeten gaan veranderen in je leven, anders blijf je hangen in de angst. Mensen voelen zich ongelukkig als ze geen vrije keus hebben. Hoe vervelend is het niet om nee te moeten zeggen tegen een uitje omdat je bang bent dat je een paniekaanval krijgt als er harde muziek gedraaid wordt of veel geluid is. Je moet dan de voetbalwedstrijd wel op tv volgen, want in een stadion kan het zo maar mis gaan. Of niet meer met vriendinnen een dagje op stap durven gaan omdat er vast winkels zijn waar continu muziek gedraaid wordt.

Paniekaanvallen

Aanpak van paniekaanvallen

De aanpak van paniekaanvallen is vaak een langdurig proces waarbij je geduld en doorzettingsvermogen nodig hebt. Net als een angst voor muizen, helpt het niet om er maar tussen in te springen en de angst te gaan accepteren. Een wees eerlijk, je springt uit jezelf niet zo maar tussen de muizen als je daar al angst voor hebt. Vaak is een duwtje in de rug nodig om juist de dingen te doen waar je het meest tegen op ziet. Want dat is de manier om angst te overwinnen. Je kan jezelf er alleen van overtuigen dat je niet bang hoeft te zijn, als je de confrontatie met je angst aangaat. Dit doe je stapje voor stapje. Dus om het voorbeeld van de fanfare weer te pakken: Samen naar een optreden van een fanfare als je goed uitgerust bent, de druk van je schouders is, de stress voorbij is en je weer anders in het leven staat. Dan kan je een andere ervaring op doen waardoor je jezelf er van overtuigd dat paniek en fanfare geen relatie hebben.

Zou je het fijn vinden dat een coach je hierbij helpt? Vraag een gratis 1e gesprek aan om daar achter te komen:

Contact

 

Comment Section

4 reacties op “Paniekaanval bij burnout. De strijd tegen paniekaanvallen.


Door Danielle op 8 februari 2017

Ik heb in juni 2016 mijn eerste paniekaanval gehad, dit begon met klachten zoals arm, nek en rugpijn. Het idee dat ik een hartaanval zou krijgen. Ben maar de eerste hulp geweest en vertelde de arts dat mijn spieren erg gespannen aanvoelde. Daarna gong het een tijdje weer goed tot 15 oktober. Ik kreeg weer een paniekaanval dit keer is de ambulance mij komen ophalen, omdat ik mijn ademhaling niet onder controle kreeg en ik lichamelijk veel pijn had. Sindsdien. Heb ik tot aan begind december iedere dag met paniekaanvallen te maken gehad. Ik merkte dat de lichamelijke klachten en paniekaanvallen wat minder werden. Nu heb ik er dan ongeveer 1 keer in de twee weken last van. Ik ben ni 4 weken bezig met mindfulnes en dat zorgt er wel voor dat ik wat meer vertrouwen erin begin te krijgen. Mijn vraag is als het een tijdje goed gaat een ik weer een paniekaanval krijg, doe ik dan iets verkeerd ben ik dan nog steeds in mijn oude vicuele cirkel bezig. Geeft mijn lichaam dan weer aan dat ik het niet goed doe? Ook moet ik zeggen dat ik vanaf oktober naar de psycholoog ga. Ik heb 4 kinderen van 7,5,1 en 10 maanden en een van 9 maanden. Ik had werk en ik studeerde nog waar ik nu mee gestopt ben vanwege de burn out. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze paniekaanvallen weg blijven ? Groetjes


Door Ruud Meulenberg op 8 februari 2017

Hoi Danielle. De reden kan divers zijn natuurlijk. Als moeder van 4 kinderen is er altijd wel wat. Daarnaast zullen er vast meer factoren zijn die geen goed doen aan je paniekaanvallen. Zullen we een keer vrijblijvend telefonisch / mail contact hebben? Groeten Ruud


Door Claudia op 7 april 2017

Ergens fijn om dit te lezen.
Ik ben al ruim 2 maanden onderweg om er achter te komen wat er met mij aan de hand is. Wel met behulp van specialisten. Maar het vervelende zijn de paniekaanvallen(nu een half jaar ong) en het angstige gevoel…echter is er bij mij geen diagnose(nog geen een trouwens) burn out gesteld. De psychische molen is nu aan het draaien omdat ik wel een verleden heb. Fijn te weten dat ik niet alleen ben..en dat het niet vreemd of gek is..


Door Ruud Meulenberg op 1 mei 2017

Hoi Claudia (excuses voor mijn late reactie, de meldingen stonden uitgeschakeld)
We hebben zeer goede ervaringen met verandering van lifestyle en het verminderen van paniekaanvallen. Voel je vrij om ons te mailen / bellen om hier meer over te weten te komen

Plaats een reactie


*


Ruud Meulenberg
Ik ben Ruud Meulenberg. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen)Ook help ik bedrijven bij het duurzaam inzetten van mensen om zo ziekteverzuim te voorkomen. Prachtig werk vind ik: het kent alleen maar winnaars!Ik sta altijd open voor een belletje of een mailtje. Voel je vrij hier gebruik van te maken