Gratis ebook + Checklist (Zo herken je een burn-out)

Page content

Schaamte bij burnout: alsof die burnout niet erg genoeg is…

article content

Schaamte bij burnout: alsof die burnout niet erg genoeg is…

Schaamte bij burnout: Je hebt een burn-out gehad en dat is al erg genoeg. Je had een heftige periode op je werk, veel veranderingen ook in de privésfeer, een overplaatsing, je was loyaal en je deed altijd je uiterste best om alle problemen op te lossen tot het niet meer ging. Inmiddels ben je maanden burnout: uitgeschakeld en alles kost te veel energie. Je worstelt met diverse klachten, fysiek en mentaal, je ziet bijna geen andere mensen meer, je piekert je suf, je bent eenzaam en doodmoe, kampt steeds meer met sombere gedachten en je komt het huis niet meer uit. Alhoewel je klachten er niet om liegen is de schaamte het allerergste.

Waarom schamen voor burnout? schaamte bij burnout

Voorheen kon je alles en nu heb je niets meer in de hand. Je hebt geen controle meer over je leven, gaat veel te laat naar bed, hoort ’s morgens de wekker niet (en als je hem wel hoort duik je nog dieper onder de dekens), je post ligt ongeopend in de hoek van de kamer, de vieze vaat en andere rommel stapelt zich op en je hebt nergens meer energie voor.

Schaamte heeft te maken met het zichtbaar worden van een (zeer) kwetsbare kant van je

Schaamte heeft ook te maken met het zichtbaar worden van een kwetsbare kant van jou, die je liever niet had willen laten zien. Door de schaamte vermijd je contact met anderen en dit zorgt weer voor onbegrip en nog meer stress. Je bent in een vicieuze cirkel terecht gekomen, een negatieve spiraal.

Veel voorkomende gedachten

  • Ik ben niets meer waard
  • Ik kan niet eens voor mijzelf zorgen
  • Ik heb gefaald, ik ben niet goed genoeg
  • Ik ben zwak
  • Ik maak niets meer mee, dus ik kan nergens meer over meepraten
  • Mijn hele leven is een puinhoop
  • Ik moet alles anders doen maar hoe dan
  • Iedereen kan het aan mij zien dat het niet goed gaat
  • Ik hoor dit zelf op te lossen
  • Dit komt nooit meer goed

Schaamte bij burnout

Het gevoel van schaamte kan voortkomen uit reële gevoelens van vroeger, dat je werd uitgelachen, belachelijk werd gemaakt, niet geaccepteerd werd vanwege huidskleur, religie of achtergrond. Of je kreeg van je ouders, opvoeders, docenten verbale of non-verbale signalen dat je niet goed genoeg was of dat je nergens voor deugde.

Wat ook enorme schade aanricht, is als je naar beneden wordt gehaald in het bijzijn van anderen (bijvoorbeeld je collega’s of kinderen). Reële gevoelens dus. Of je zag om je heen dat dit gebeurde. Ook dit kan diepe littekens nalaten. Schaamte ontstaat ook doordat wij onszelf vergelijken met anderen of met onze omgeving en door onze normen over hoe gelukkig of succesvol we zouden moeten zijn. Wat in ieder geval een belangrijke rol speelt bij schaamte is, dat men hoge eisen aan zichzelf stelt en angst heeft om de kwetsbare kant te laten zien.

Van schaamte afkomen

Schaamtegevoel zit genetisch in ons, net als schuldgevoel, verlatingsangst en angst voor afwijzing. Ergens is het functioneel. Het voorkomt dat je uitgestoten of verbannen wordt uit de groep. Maar als je uit deze negatieve spiraal wilt stappen zul je actie moeten ondernemen.

3 praktische tips

  1. Ga dagelijks naar buiten voor een wandeling of ga een boodschap doen.  Buitenlucht en activiteit zal je goed doen en als je beter in je vel zit, wordt het makkelijker om een volgende stap te zetten op weg naar herstel.
  2. Maak een lijstje van contacten die verwaterd zijn, misschien kun je iemand mailen of bellen.
  3. Maar bovenal: durf hulp te vragen en te accepteren.  Hulp accepteren betekent verbetering van de situatie!

 

Gerda Kloet

Dit artikel is geschreven door Gerda Kloet, Burnoutcoach in Den Haag (regio Zuid-holland)

Neem contact op met Gerda:

Contact

Comment Section

0 reacties op “Schaamte bij burnout: alsof die burnout niet erg genoeg is…

Plaats een reactie


*


Gerda Kloet
Gerda Kloet is burnout en stresscoach in de regio Den Haag (Zuid-Holland) Ze heeft een enorme ervaring in het begeleiden van mensen met stress en burnout. Daarnaast is ze actief als tri-atleet.