arrow_drop_up arrow_drop_down

Schaamte bij burnout: alsof die burnout niet erg genoeg is..

Schaamte bij burn-out: Je hebt een burn-out gehad en dat is al erg genoeg. Je had een heftige periode op je werk, veel veranderingen ook in de privésfeer, een overplaatsing, je was loyaal en je deed altijd je uiterste best om alle problemen op te lossen tot het niet meer ging. Inmiddels ben je maanden burn-out: uitgeschakeld en alles kost te veel energie.

Je worstelt met diverse klachten, fysiek en mentaal, je ziet bijna geen andere mensen meer, je piekert je suf, je bent eenzaam en doodmoe, kampt steeds meer met sombere gedachten en je komt het huis niet meer uit. Alhoewel je klachten er niet om liegen is de schaamte het allerergste.

In ons uitgebreide E-book, vind je alle symptomen van een burn-out

Download hier: symptomen burn-out

Waarom schamen voor burn-out?

Voorheen kon je alles en nu heb je niets meer in de hand. Je hebt geen controle meer over je leven, gaat veel te laat naar bed, hoort ’s morgens de wekker niet (en als je hem wel hoort duik je nog dieper onder de dekens), je post ligt ongeopend in de hoek van de kamer, de vieze vaat en andere rommel stapelt zich op en je hebt nergens meer energie voor.

Schaamte heeft ook te maken met het zichtbaar worden van een kwetsbare kant van jou, die je liever niet had willen laten zien. Door de schaamte vermijd je contact met anderen en dit zorgt weer voor onbegrip en nog meer stress. Je bent in een vicieuze cirkel terecht gekomen, een negatieve spiraal.

> Lees ook over onzekerheid

schaamte bij burnout

Jezelf schamen voor een burn-out

Luister jij naar je eigen intuïtie? Of ren je altijd maar door?

Leef jij voor jezelf of voor een ander?

Dit zijn veel besproken onderwerpen tijdens onze coaching bij burn-out

Schaamte bij burn-out

Het gevoel van schaamte kan voortkomen uit reële gevoelens van vroeger, dat je werd uitgelachen, belachelijk werd gemaakt, niet geaccepteerd werd vanwege huidskleur, religie of achtergrond. Of je kreeg van je ouders, opvoeders, docenten verbale of non-verbale signalen dat je niet goed genoeg was of dat je nergens voor deugde.

Wat ook enorme schade aanricht, is als je naar beneden wordt gehaald in het bijzijn van anderen (bijvoorbeeld je collega’s of kinderen). Reële gevoelens dus. Of je zag om je heen dat dit gebeurde. Ook dit kan diepe littekens nalaten. Schaamte ontstaat ook doordat wij onszelf vergelijken met anderen of met onze omgeving en door onze normen over hoe gelukkig of succesvol we zouden moeten zijn. Wat in ieder geval een belangrijke rol speelt bij schaamte is, dat men hoge eisen aan zichzelf stelt en angst heeft om de kwetsbare kant te laten zien.

> Lees ook over veeleisend zijn

Jezelf niet meer schamen voor burn-out

Schaamtegevoel zit genetisch in ons, net als schuldgevoel, verlatingsangst en angst voor afwijzing. Ergens is het functioneel. Het voorkomt dat je uitgestoten of verbannen wordt uit de groep. Maar als je uit deze negatieve spiraal wilt stappen zul je actie moeten ondernemen.

3 praktische tips

  1. Ga dagelijks naar buiten voor een wandeling of ga een boodschap doen.  Buitenlucht en activiteit zal je goed doen en als je beter in je vel zit, wordt het makkelijker om een volgende stap te zetten op weg naar herstel.
  2. Maak een lijstje van contacten die verwaterd zijn, misschien kun je iemand mailen of bellen.
  3. Maar bovenal: durf hulp te vragen en te accepteren.  Hulp accepteren betekent verbetering van de situatie!

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Moeite met alleen zijn

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies