arrow_drop_up arrow_drop_down
Moeite met sociale contacten tijdens burn-out - Hoe ga je daarmee om?

Moeite met sociale contacten tijdens burn-out - Hoe ga je daarmee om?

Sociale contacten bij burn-out: Een goed contact met je familie, vrienden en je partner is belangrijk voor je welzijn. Geïsoleerde of eenzame mensen zijn minder gezond en leven minder lang dan de mensen met een goed sociaal netwerk en hechte vriendschappen. Van nature willen alle mensen sociale interactie.

Maar als je thuis zit met een burn-out moet je er waarschijnlijk helemaal niet aan denken om sociaal te moeten zijn. Je voelt je opgebrand. Je kunt het gewoonweg niet opbrengen om te praten, te glimlachen en gezellig te zijn en je hebt rust nodig en wilt alleen zijn. Maar dat geeft je ook weer een schuldgevoel naar je vrienden en familie toe. Hoe kun je de balans vinden tussen tot rust komen en een gezonde mate van sociaal contact behouden?

Lees ook: eenzaam en burnout

Heb je veel klachten door burn-out?

In ons gratis e-book vind je alle symptomen op een rijtje:

Download hier: boek burn-out

Vermijd pleasegedrag

Een kenmerk van velen die een burn-out hebben is dat ze het anderen graag naar hun zin willen maken. Je hebt je jarenlang in allerlei bochten gewrongen om het allemaal goed te doen voor de ander ook al betekende dit voor jou dat je je grens overging. Dit resulteerde uiteindelijk in een burn-out. Het kan zijn dat je daarom nu het liefst elk sociaal contact uit de weg gaat.

Je ervaring is dat sociaal zijn je uitput. Bedenk dan echter dat je in je kennissenkring verschillende soorten contacten hebt. Sommige sociale contacten zuigen alle energie uit je lijf, terwijl anderen je juist energie kunnen geven. Nu je een burn-out hebt, kun je niet voor iedereen klaar staan. Je kunt nu geen contacten onderhouden, slechts om de ander blij te maken. Maar dit betekent niet dat je al je sociale contacten moet verbreken.

De mensen die jou energie geven, heb je nu harder nodig dan ooit.

Lees ook: Het anderen naar de zin maken

Vrienden kwijtraken door burn-out

Het kan voor je familie en vrienden moeilijk te begrijpen zijn waarom jij je ineens terugtrekt. Ze weten misschien niet precies wat je doormaakt en kunnen aan zichzelf gaan twijfelen of denken dat jij van jouw kant niet meer zoveel waarde hecht aan de vriendschap. Vertel ze daarom hoe waardevol jullie vriendschap voor jou is.

Probeer ze daarna uit te leggen hoe je je voelt en waarom je minder contact met ze hebt dan voorheen. Ook al zullen ze je misschien niet volledig begrijpen, zullen echte vrienden hun best doen zich in je te verplaatsen en voor je klaarstaan.

Lees ook: om hulp vragen

Graag alleen zijn burn out

Blijf in contact met anderen

Een korte tijd even op jezelf zijn, hoeft niet verkeerd te zijn. Iedereen heeft behoefte aan af en toe alleen zijn en vooral als je een burn-out hebt, zijn zulke momentjes heel belangrijk. Maar je moet nooit volledig alle contacten uit de weg gaan. Sluit je niet volledig af voor de buitenwereld. Vervreemding kan namelijk grote angst en stress veroorzaken en cortisol in je lichaam verhogen.

Het zal je situatie dus uiteindelijk verergeren. Als het je moeite kost sociaal te zijn, verkort dan het moment van sociaal contact. Je zult zien dat die kleine momentjes van persoonlijk contact met je vrienden je goed zal doen. Sociale ondersteuning en sociale contacten zijn heel belangrijk om de burn-out te boven te komen.

Lees ook: de stekker eruit trekken bij burn-out

Wil je effectief en goed herstellen van een burn-out?

Wil je een sterker leven opbouwen dan voor je burn-out?

Bekijk dan hier: coaching bij burn-out

Gerelateerde artikelen

Hulp bij stress en burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

sociale contacten

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burn-out tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies