Tintelingen, prikkelingen, een doof gevoel door stress en burn out.
arrow_drop_up arrow_drop_down

Tintelingen door stress en burn out. De oorzaak en het gevolg van een tintelend gevoel

Tintelingen, prikkelingen, een doof gevoel: Klachten door een burn-out of stress gaan veel verder dan alleen moeheid. Naast de vele mentale klachten door stress, kun je ook enorm veel lichamelijke klachten ervaren door een overmaat aan stress. Wanneer jij te lang onder stress staat, geeft jouw lichaam seintjes af dat je te ver gaat. Een van de lichamelijke klachten door te veel stress zijn tintelingen. Deze tintelingen kunnen voorkomen in jouw hele lichaam. Wanneer je dit voor het eerst ervaart, kan dit angstig aanvoelen. In dit artikel leggen wij graag uit wat deze tintelingen betekenen, hoe ze ontstaan en wat je er zelf tegen kunt doen.

 

Tintelingen zijn een symptoom van een burn out.

Ontdek alle symptomen van een burn out met onze gratis gids:

Download hier alle kenmerken van een burn out

 

Tintelingen door stress en burn out

Lichaam en geest zijn een. Hier kom je flink achter wanneer je kampt met fysieke klachten door stress. Voor mensen is het onnatuurlijk om lang in ‘stress-stand’ te staan. In de natuur is stress bijvoorbeeld noodzakelijk om te vluchten bij gevaar. In heftige en levensbelangrijke gebeurtenissen is stress normaal en in sommige gevallen ook noodzakelijk. Maar dagelijks stress, dat is niet goed voor lichaam en geest.

Jouw hormoonhuishouding is van de leg wanneer jij veel last hebt van stress. Er wordt te veel cortisol, dit wordt ook wel het stresshormoon, genoemd. Wanneer jij te veel cortisol in het lichaam hebt, kun je zowel mentaal als fysiek van de leg raken. Een voorbeeld is dat je last krijgt van tintelingen in het lichaam.

Lees ook: meer info over ongezonde stress

Tintelingen burn out

Tintelingen herkennen

Deze tintelingen kunnen vreemd aanvoelen. De tintelingen kunnen een tijdelijke aard hebben of een lange tijd aanhouden. Het gevoel in het lichaamsgedeelte waar de tintelingen zijn neemt af en de tintelingen kunnen samengaan met trillen. Het lichaamsgedeelte dat last heeft van tintelingen kan verdoofd aanvoelen. De tintelingen zijn veelal onschuldig en simpelweg een seintje van jouw lichaam dat het te veel stress ervaart en onder te hoge druk is.

Het kan lastig zijn om de tintelingen te herkennen en ze toe te schrijven aan stressgerelateerde klachten. Tintelingen in het lichaam kunnen namelijk ook voortkomen uit een ernstigere probleem. Het is belangrijk om eerlijk naar jezelf te kunnen kijken. Heb jij meer last van de tintelingen op drukke dagen en verdwijnen ze wanneer je je ontspant? Dan is de kans aanzienlijk dat de tintelingen door stress of een burn-out komen.

Wanneer je niet zeker bent van de aard van de tintelingen, doe je er goed aan om medisch advies in te winnen.

Lees ook: stress herkennen

Tintelende handen en armen

De tintelingen door stress komen vaak voor in de handen en armen. In veel gevallen begint het bij de vingertoppen. Deze kunnen bijvoorbeeld gaan tintelen wanneer je je hard focust. De tintelingen kunnen dan omhoogtrekken naar de handen en armen. In heftige gevallen is het tijdens het tintelingen niet mogelijk om de handen te gebruiken.

Lees ook: Weigerende ledematen door stress

Tintelende benen

Tintelingen in de benen kunnen voortkomen wanneer er een slechte bloedtoevoer mogelijk is. Dit kan wanneer je veel of verkeerd zit, maar het kan ook door stress komen. Jouw hormonen zijn in de war en hormonen zijn ook van groot belang voor een gezonde bloedtoevoer naar ledematen. Tintelingen in de benen kunnen worden verlicht door de benen omhoog te doen.

Lees ook: spierpijn en burn out

Tintelingen in het gezicht

Tintelingen in het gezicht kunnen ernstig aanvoelen. Het gevoel dat jouw gezicht of gedeeltes van het gezicht verdoofd zijn is een enge ervaring. Tintelingen door stress of burn-out klachten komen ook vaak voor op de oogleden. Deze kunnen gaan tintelen en trillen.

Lees ook: aangezichtspijn

 

Heb je last van overmatige stress en zit je tegen een burn out aan?

Voorkom dat je te laat bent!

Volg onze preventieve coaching

 

 

Wat te doen tegen een doof gevoel?

Wanneer de tintelingen (of doof gevoel) veroorzaakt worden door stress en burn-out klachten is het belangrijk om goed naar jezelf te kijken. Het is voor veel mensen moeilijk om eerlijk toe te geven dat ze veel stressen. Acceptie van een burn-out of overmatige stress is lastig. Wanneer je last krijgt van fysieke problemen door de stress, is het hoog tijd voor verandering. Wil je af van de tintelingen? Dan zul je afscheid moeten nemen van de stress, wij hebben een paar manieren op een rijtje gezet die je daarmee kunnen helpen.

Lees ook: de gevolgen van stress

Ontspanning

Kun jij je nog wel ontspannen? Wanneer je veel last hebt van stress, kan ontspannen moeilijk en zelfs stressvol zijn. Verplicht ontspannen klinkt natuurlijk helemaal niet zo relax. Het is belangrijk om de stress uit de weg te gaan door iets te doen waar jij ontspanning uit haalt. Zo komen jouw hormonen weer in balans en kun je er weer tegenaan. Een goede optie is om te bewegen. Ga bijvoorbeeld wandelen door het bos om te ontspannen en jouw stress kwijt te kunnen. Een warm bad of sauna zijn ook goede optie voor ontspanning en om jouw stress kwijt te kunnen zweten.
Neem de tijd om te ontspannen en om even flink te ontstressen.

Meer info: ontspanning in je leven

Ademhalingsoefeningen

Stress kan op jouw ademhaling slaan en jouw ademhaling kan zorgen voor een hoger gevoel van stress. Wanneer jij sneller ademhaalt, gaat jouw hartslag omhoog en kun je een gevoel van stress ervaren. Door de juiste ademhalingsoefeningen kun jij je op ieder moment, waar dan ook, direct ontspannen. Voel jij je gestrest of voel tintelingen opkomen? Neem dan even de tijd om bewust op jouw ademhaling te letten. Door jouw ademhaling onder controle te krijgen, kun je een gevoel van ontspanning krijgen.

Klik hier voor ademhalingsoefeningen

Kruiden

Kruiden hebben een bijzonder gunstige werking tegen stress. Niet voor niets wordt al eeuwenlang studie gedaan naar de kracht van kruiden. Zo is het bekend dat de geur van lavendel een ontspannende werking heeft en dat kamille goed is om tot rust te komen. Vervang jouw bakje koffie dat dankzij de cafeïne kan zorgen voor een drukker gevoel in je hoofd en lichaam, voor een bakje kruidenthee. Zo kun jij je op ieder moment ontspannen. Doe een takje lavendel in je kussenhoes om heerlijk te kunnen slapen en gebruik een rijkelijke badolie met kruiden om ’s avonds te kunnen ontspannen.

Lees ook: stress verlagen

Medicatie

Ook is er medicatie mogelijk om jouw gemoederen te bedaren. Zo houd jij jouw stresslevels op niveau en houd je jouw hoofd koel. Toch is medicatie niet een goede optie voor de lange termijn. Op een gegeven moment moet je toch toegeven dat medicatie tegen stress niet de oplossing van het probleem is.

Therapeut, coach

Praten over problemen heeft een verlichtende werking. Het is goed om jouw ei bij iemand kwijt te kunnen. Zoek het liefst een coach of therapeut die jou op een dieper level kan helpen. Waar komt de stress werkelijk vandaan en wat verergert het gevoel van stress en druk? Door op een psychisch niveau te kijken naar de problematiek, kun je ook jouw lichamelijke problemen oplossen.

 

 

Een geschikte coach bij burn out is er eentje die gespecialiseerd is in burn out.

Niet iedere coach snapt wat goed is bij een burn out!

Zo’n gespecialiseerde coach vind je hier: coaching bij burn out

 

 

Tintelingen vermoeidheid

Heb jij last van tintelingen door stress of burn-out klachten? Het is belangrijk om dat niet maar door te modderen. Jouw lichaam geeft door de tintelingen een seintje dat het echt niet langer kan. Zorg ervoor dat je jouw stressfactoren weet te verlichten, voorkomen of te vermijden. Jouw lichaam en geest zijn verbonden met elkaar en je zult toch ook echt het mentale aspect moeten aanpakken. Wees niet bang om psychische hulp te vragen wanneer je last krijgt van tintelingen. Blijven de tintelingen aanhouden of voel je je toch niet zeker over de aard van de tintelingen? Schroom dan ook niet om medisch advies te vragen bij de dokter.

Lees ook over een effectieve herstelmethode: BERG methode

 

Hulp bij stress en een burn-out

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

doof gevoel lichaam stress

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies