Tintelingen, prikkelingen, een doof gevoel door stress en burn out.
arrow_drop_up arrow_drop_down

Tintelingen in handen, voeten, arm, been of gezicht. De oorzaak van tintelende sensaties in je lichaam.

Tintelingen, prikkelingen of een doof gevoel: ze kunnen worden waargenomen door ons hele lichaam. Ze worden ook wel paresthesie genoemd: een verstoring in onze gevoelswaarneming die naast tintelingen ook jeuk of kriebelingen veroorzaakt.

Het kan lastig zijn om tintelingen te herkennen en ze toe te schrijven aan stress gerelateerde klachten. Tintelingen in het lichaam kunnen namelijk ook voortkomen uit een ernstiger probleem. Het is belangrijk om eerlijk naar jezelf te kijken. Heb jij meer last van de tintelingen op drukke dagen en verdwijnen ze wanneer je je ontspant? Dan is de kans aanzienlijk dat de tintelingen door stress of een burn-out komen.

Wanneer je niet zeker bent van de aard van de tintelingen, doe je er goed aan om medisch advies in te winnen.

 

Tintelingen vermoeidheid

Tintelingen herkennen

Tintelingen kunnen van tijdelijke aard zijn of langere tijd aanhouden. Het gevoel wordt vaak omschreven als prikkelingen, een dof of slapend gevoel, een verdoofd gevoel of juist een branderig gevoel. Heb je tintelingen in je handen en vingers, dan kan het lastig zijn om iets vast te pakken. De waarneming van je gevoel in je handen is verstoord waardoor je handen gevoelloos en verdoofd kunnen aanvoelen.

Tintelt een van je voeten, dan kan het maar zo zijn dat je je verstapt. Met een slapende voet is het lastig te voelen hoe je je voet recht op de grond moet zetten. Het gevoel van een ‘slapende’ voet zal snel verdwijnen. De bloedsomloop is korte tijd in de knel geweest en zodra je beweegt, zal je bloed weer goed gaan stromen en verdwijnt het slapende gevoel. Bij een tintelende voet kan deze sensatie echter langer aanhouden. De oorzaak van de tintelingen worden dan niet veroorzaakt door een afgeknelde bloedsomloop, maar hebben een andere oorzaak.

 

Tintelingen door stress of een burn-out

Lichaam en geest zijn een. Dat wordt weer eens duidelijk wanneer je kampt met fysieke klachten door stress. Voor mensen is het onnatuurlijk om lang in de ‘stress-stand’ te staan. In de natuur is stress bijvoorbeeld noodzakelijk om te vluchten bij gevaar. In heftige en levensbedreigende gebeurtenissen is stress normaal en in sommige gevallen ook noodzakelijk. Maar dagelijks stress is funest voor lichaam en geest.

Jouw hormoonhuishouding is van slag wanneer jij veel last hebt van stress. Er wordt te veel cortisol aangemaakt, een stresshormoon. Wanneer jij te veel cortisol in het lichaam hebt, kan je zowel mentaal als fysiek ontregeld raken. Een voorbeeld is dat je last krijgt van tintelingen in het lichaam.

 

 

Tintelingen zijn een symptoom van een burn-out.

Ontdek alle symptomen van een burn-out met onze gratis gids:

download hier alle kenmerken van een burn out

 

 

 

In welk lichaamsdeel voel jij tintelingen?

We kunnen dat prikkelende of verdoofde gevoel waarnemen in verschillende delen van ons lichaam. We zetten ze even kort voor je op een rij:

Tintelingen handen

Tintelingen in handen en vingers door stress komen vaak voor. In veel gevallen begint het bij de vingertoppen. Deze kunnen bijvoorbeeld gaan tintelen wanneer je je hard focust. De tintelingen kunnen vervolgens omhoogtrekken naar de handen en zelfs je armen. In heftige gevallen is het tijdens het tintelen niet mogelijk om de handen te gebruiken.

Tintelingen arm

Tintelingen kunnen dus omhoog trekken vanuit je vingers en handen naar je arm.  Een tintelende arm kan ook veroorzaakt worden doordat de bloedtoevoer bekneld is. Zo’n slapende arm kan bijvoorbeeld ontstaan als je langdurig op die arm hebt gelegen. Tintelingen in arm, been of ander lichaamsdeel kunnen ook wijzen op een tekort aan vitamine B12.

Tintelingen voeten

Voel je tintelingen in voet of tenen, dan worden deze vaak veroorzaakt door druk op de zenuwen. Zodra de druk is afgenomen, verdwijnen de tintelingen snel. Druk op je zenuwen kan ontstaan door te krappe schoenen, met je benen over elkaar zitten of bijvoorbeeld langdurig op je voeten zitten.
Ook hier kan er sprake zijn van een tekort aan vitamine B12. We komen hier later op terug.

Tintelingen in been

Tintelingen in de benen kunnen voorkomen wanneer er een slechte bloedtoevoer naar het betreffende ledemaat is. Dit kan wanneer je veel of verkeerd zit, maar het kan ook door stress komen. Jouw hormonen zijn in de war. Deze zijn onder andere van groot belang voor een gezonde bloedtoevoer naar ledematen. Tintelingen in de benen kunnen worden verlicht door de benen omhoog te doen. Ook werkt een koude douche soms goed.

Tintelingen gezicht

Tintelingen in het gezicht kunnen ernstig aanvoelen. Wanneer jouw gezicht of gedeeltes van het gezicht verdoofd aanvoelt, kan je dit als beangstigend ervaren.

Een van de oorzaken van dit vreemde gevoel is hyperventilatie. Hyperventilatie ontstaat wanneer je niet op de juiste manier adem haalt: je ademt te snel in en uit. De achterliggende klacht is vaak een te grote hoeveelheid stress, overbelasting en/of paniekaanvallen.  Een andere veroorzaker van een tintelend gevoel in je hoofd is een depressie. We komen op zowel hyperventilatie als een depressie later in dit artikel terug.

Tintelingen tong en tintelingen lippen

Tintelingen in tong of lippen kan veroorzaakt worden door psychische factoren, zoals angststoornissen of depressies. Ook vitamine B12-tekort kan een rol spelen.

 

Tintelingen burn out

 

Stress en burn-out gerelateerde oorzaken bij tintelingen

Tintelingen zijn een symptoom van stress en een burn-out. Uiteraard ontstaat zo’n symptoom niet vanzelf. Iets gaat er niet goed in je lichaam. Dit kan zowel een lichamelijke als een psychische verstoring zijn. Hierbij een kort overzicht van de meest voorkomende oorzaken.

Overmatige stress zorgt voor een rush aan cortisol

Cortisol is een stresshormoon. Dit hormoon maakt het mogelijk dat je in een stressvolle periode of tijdens een gebeurtenis alert blijft. Bovendien kun je tijdens zo’n cortisol rush niet voor 100%, maar wel tot 120% kan presteren.
Blijft de te hoge dosis cortisol te lang in je lichaam aanwezig, dan veroorzaakt dit allerlei psychische en lichamelijke problemen. Je hersenen gaan krimpen, je krijgt slaapproblemen, je spieren worden afgebroken etc. Ook tintelingen worden veroorzaakt door een te hoog gehalte cortisol.

 

 

Heb je last van overmatige stress en zit je tegen een burn out aan?

Voorkom dat je te laat bent!

Volg onze preventieve coaching

 

 

Hyperventilatie

Bij stress staat je lichaam continu in de vechten of vluchten modus. Hier is ontzettend veel zuurstof voor nodig . Je hart pompt namelijk extra hard om afvalstoffen zo snel mogelijk kwijt te raken en je spieren van zuurstofrijk bloed te voorzien. Daarom verhoogt onze ademhaling.

Ademen we verkeerd, dan verversen wij onze lucht te vaak en verliezen we daardoor te veel koolzuurgas. Hierdoor gaan we hyperventileren. Hyperventilatie is een angstige gewaarwording die gepaard gaat met onder andere hartkloppingen, benauwdheid, zweten, druk op de borst en tintelingen. Ademhalingsoefeningen zijn enorm belangrijk om hyperventilatie tegen te gaan.

Depressie

Er zijn verschillende vormen van depressies, maar bij elke vorm komt het voor dat je je licht in het hoofd voelt. Ook een tintelend, zweverig gevoel is een klacht die vaak voorkomt bij een depressie.

De symptomen van een depressie lijken erg veel op die van een burn-out. Toch zijn het twee op zichzelf staande aandoeningen. Een depressie kan je werkelijk totaal overvallen; alsof het uit het niets verschijnt. Een burn-out daarentegen ontstaat na langdurige overbelasting, waarbij stress de aankondiger is van het slechte nieuws.

Te hoge spierspanning

Wanneer we stress hebben, trekken we vaak onbewust onze schouders omhoog. Hierdoor ontstaat spierspanning in onze schouders en nek. Ook voor langere tijd in dezelfde houding zitten achter je beeldscherm veroorzaakt spierspanning. Deze begint in je nek, maar kan zelfs op den duur je gehele houding negatief beïnvloeden.

Door de spanning in deze spieren wordt spanningshoofdpijn veroorzaakt. De zenuwen krijgen prikkels die zich niet alleen uiten in een zware hoofdpijn, maar ook een doof gevoel en tintelingen.

Tekort aan vitamine B12

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine die we nodig hebben voor een goed werkend zenuwstelsel en immuunsysteem, de aanmaak van rode bloedcellen en het omzetten van voeding naar energie. Maar B12 heeft ook grote invloed op ons psychisch welzijn. Een tekort aan deze vitamine kan stress en angst veroorzaken. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een te laag niveau van vitamine B12 vaak voorkomt bij mensen met een depressie, mentale stoornissen en dementie. Mensen met een hogere dosis B12 kunnen beter omgaan met depressiesymptomen.

Andere klachten die worden veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12 zijn tintelingen in handen en voeten en spierzwakte.

Heb je een gezond en gevarieerd voedingspatroon, dan krijg je voldoende vitamine B12 binnen. Omdat B12 voornamelijk in dierlijke producten zit, lopen vegetariërs en veganisten een grotere kans op een tekort aan deze vitaminen.

Tintelingen gezicht

 

Wat te doen tegen tintelingen?

Wanneer de tintelingen of een doof gevoel veroorzaakt worden door stress en burn-out klachten, is het belangrijk om goed naar jezelf te kijken. Het is voor veel mensen moeilijk om onder ogen te zien dat ze gebukt gaan onder stress.  Acceptie van een burn-out of overmatige stress is lastig. Wanneer je last krijgt van fysieke of lichamelijke problemen door stress, is het hoog tijd voor verandering. Wil je af van de tintelingen? Dan zul je afscheid moeten nemen van spanning en stress. Wij hebben een paar manieren op een rijtje gezet die je daarmee kunnen helpen.

Ontspanning

Kun jij je nog wel ontspannen? Wanneer je veel last hebt van stress, kan ontspannen moeilijk en zelfs stressvol zijn. Verplicht ontspannen klinkt natuurlijk ook helemaal niet zo relax. Maar het is belangrijk om de stress uit de weg te gaan door iets te doen waar jij ontspanning uit haalt. Zo komen jouw hormonen weer in balans en kun je er weer tegenaan. Een goede optie is om te bewegen. Ga bijvoorbeeld wandelen door het bos om te ontspannen en jouw stress zal al snel verminderen. Een warm bad of een bezoekje aan de sauna zijn ook goede opties voor ontspanning; zweet je stress er lekker uit!

Ademhalingsoefeningen

Stress kan op jouw ademhaling slaan en dit kan er vervolgens toe leiden dat je meer stress ervaart. Wanneer je sneller ademhaalt, gaan ook jouw hartslag én bloeddruk omhoog en dat merk je!
Door de juiste ademhalingsoefeningen kun jij op ieder moment, waar dan ook, direct ontspannen. Voel jij je gestrest of voel je tintelingen opkomen? Neem dan even de tijd om bewust op je ademhaling te letten. Door jouw ademhaling onder controle te krijgen, word je een stuk rustiger.

Kruiden

Kruiden hebben een bijzonder gunstige werking op stress. Niet voor niets wordt al eeuwenlang studie gedaan naar de kracht van kruiden. Zo is het bekend dat de geur van lavendel een ontspannende werking heeft en dat kamille helpt om tot rust te komen. Vervang jouw bakje koffie, dat dankzij de cafeïne kan zorgen voor een hyper gevoel, door een kopje kruidenthee. Doe een takje lavendel in je kussenhoes om heerlijk te kunnen slapen en gebruik een rijkelijke badolie met kruiden om ’s avonds ontspannen te badderen.

Medicatie

Soms is er medicatie nodig om jouw gemoederen te bedaren. Zo houd jij jouw stresslevels op niveau en je hoofd koel. Toch is medicatie niet een goede optie op langere termijn. Op een gegeven moment moet je toch toegeven dat medicatie tegen stress niet de oplossing van het probleem is.

Coach of therapeut

Praten over problemen heeft een verlichtende werking. Het is goed om jouw zorgen met iemand te kunnen bespreken. Zoek het liefst een coach of therapeut die gespecialiseerd is in jouw problematiek. Door op een psychisch niveau te kijken naar je problemen, kun je ook jouw lichamelijke klachten oplossen.

Heb jij last van tintelingen door stress of burn-out klachten? Blijf dan niet aanmodderen. Jouw lichaam geeft door de tintelingen een seintje dat het echt niet langer kan. Zorg ervoor dat je jouw stressfactoren weet te verlichten, voorkomen of te vermijden. Wees niet bang om psychische hulp te vragen wanneer je last krijgt van tintelingen. Blijven de tintelingen aanhouden of voel je je toch niet zeker over de herkomst van de tintelingen? Schroom dan ook niet om medisch advies te vragen bij de dokter.

 


Niet iedere coach kent alle ins en outs van een burn out.

Een geschikte s er eentje die gespecialiseerd is in een burn-out.
Zo’n gespecialiseerde coach vind je hier: 
coaching bij burn out

 

 

Meer informatie over dit artikel

Het kan zijn dat wij bepaalde onderwerpen in dit artikel hebben aangehaald waar jij meer over zou willen lezen. Over de volgende onderwerpen en symptomen vind je op onze website uitgebreide informatie:

 

Kunnen wij wat voor je doen?

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel door middel van

Van het resultaat van onze coaching en begeleiding heb jij je leven lang plezier!

 

doof gevoel lichaam stress

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Gratis ebook:  zo herken je een burnout

(Inclusief checklist)

Met dit ebook leer je de symptomen van een burnout tijdig te herkennen. Al meer dan 10.000 gelijkgestemden hebben dit ebook gedownload.
Cookies