Depressiviteit en burn-out wordt nog al eens door elkaar gehaald, omdat de symptomen op elkaar lijken. Er bestaan veel verschillende depressies waaronder de manisch-depressieve stoornis. Deze vorm van depressie heeft een enorme impact op het leven van degene die eraan lijdt. Maar ook iemand willen steunen die aan deze depressie lijdt, is een hele uitdaging. Speelt stress een rol in het ontstaan van een manisch-depressieve stoornis? Hoe weet je nu of je manisch-depressief bent? En hoe ga je het beste om met iemand die manisch-depressief is?

Wat is de betekenis van manisch-depressief zijn?

Als je manisch-depressief bent, heb je last van hevige stemmingswisselingen. Je hebt te maken met extreme gevoelens die zich afwisselen in manische periodes en depressieve periodes. Tijdens een manische periode ben je heel opgewekt, actief en zelfverzekerd. Of je voelt je opgejaagd en wordt snel boos. Maar tijdens een depressieve periode voel je je erg somber, neerslachtig en waardeloos.

Een manisch-depressieve stoornis wordt ook bipolaire stoornis genoemd. ‘Bipolair’ betekent letterlijk ‘tweepolig’. Aangezien een manische periode het tegenovergestelde is van een depressieve periode. Tussen de twee perioden door kun je periodes hebben waarin je stemming normaal is.

Hoe ontstaat manische depressiviteit?

De oorzaak van een manisch-depressieve stoornis is nog onbekend. Meestal zorgen meerdere factoren ervoor dat er een bipolaire stoornis ontstaat. 

Erfelijkheid

Je kunt bijvoorbeeld erfelijke aanleg hebben om een manisch-depressieve stoornis te ontwikkelen. Wanneer een van je ouders manisch-depressief is, loop jij ook een groter risico deze stoornis te ontwikkelen. Maar het feit dat een van je ouders manisch-depressief is, betekent niet automatisch dat jij ook aan deze depressie zult lijden. Bovendien kan het ook voorkomen dat jij aan deze depressie lijdt en deze stoornis verder niet in je familie voorkomt.

Psychische factoren

Er zijn ook psychische factoren die en rol kunnen spelen, zoals bepaalde eigenschappen of denkpatronen. Heb je bijvoorbeeld een laag zelfbeeld? Ben je erg perfectionistisch? Of ben je niet in staat problemen op te lossen?

Hoe ontstaat manische depressiviteit

Bij anderen speelt een traumatische ervaring een rol, zoals misbruik of mishandeling. Ook andere factoren, zoals ziekte of het gebruik van bepaalde medicijnen, alcohol of drugs kunnen ertoe bijdragen dat je een manisch-depressieve stoornis ontwikkelt.

Stressvolle omstandigheden

Ten slotte zijn er omgevingsfactoren die een trigger kunnen vormen. Je kunt bijvoorbeeld met stressvolle omstandigheden te maken krijgen, zoals het overlijden van een dierbare, relatieproblemen of financiële problemen. Als je gevoelig bent voor stressvolle situaties kunnen dergelijke omstandigheden ervoor zorgen dat je een depressie of een manie krijgt.

Symptomen van manische depressiviteit

Een manische depressie kenmerkt zich door sterke stemmingswisselingen en grote verschillen in de energie. Tijdens een manische periode ben je overdreven opgewekt en daadkrachtig en tijdens een depressieve periode ben je somber en heb je nergens interesse in. Deze schommelingen zijn een belemmering in je dagelijkse activiteiten.

Het verloop van een manisch-depressieve stoornis verschilt per persoon. Sommigen hebben eerst een manische periode en daarna een depressieve periode. Anderen krijgen de episodes andersom. Tussendoor hebben de meesten een relatief stabiele fase. Sommigen hebben last van gemengde periodes waarin ze verschijnselen hebben van een manie en van een depressie en sommigen kunnen een psychose krijgen tijdens een manische of depressieve periode.

Kenmerken manische periode

Een manische periode kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Extreem uitgelaten stemming
  • Overdreven gevoel van eigenwaarde
  • Verminderde slaapbehoefte
  • Toegenomen spraakzaamheid
  • Snel afgeleid zijn
  • Hyperactiviteit
  • Gedachten die alle kanten op schieten
  • Impulsief zijn
  • Snel geprikkeld zijn

Kenmerken depressieve periode

Een depressieve periode kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Een sombere stemming
  • Lusteloos zijn
  • Geen interesse in dagelijkse activiteiten
  • Geen emoties voelen
  • Afgenomen eetlust
  • Geen energie hebben
  • Slaapproblemen
  • Gedachten aan de dood
  • Gevoelens van waardeloosheid

Ben ik manisch-depressief? Doe de test

Een manisch-depressieve stoornis begint vaak met een depressie. Hierdoor twijfel je misschien of je te maken hebt met een gewone depressie of dat je manisch-depressief bent. De behandeling van elke depressie is anders. Daarom is het verstandig uit te zoeken met wat voor depressie je te maken hebt, zodat je de juiste behandeling kunt krijgen.

Als jij je in de symptomen herkent, kun je online een zelftest doen [1]. De uitslag kun je vervolgens meenemen naar je huisarts en die zou je naar een psychiater kunnen verwijzen.

Van depressie naar burn-out

Een burn-out en een depressie worden vaak door elkaar gehaald, omdat de klachten op elkaar lijken. Toch zijn beide heel verschillend. Een burn-out is namelijk een verstoring in je energiebalans en een depressie is een stemmingsstoornis. Maar zou je burn-out kunnen raken door een depressie of andersom?

Burn-out door een depressie

Tijdens een depressieve periode worstel je met negatieve gedachten en gevoelens. Deze negatieve gedachten kunnen je leven gaan bepalen en je lichaam en geest zullen uitgeput raken. Dergelijke gevoelens en gedachten maken je kwetsbaar voor een burn-out. 

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Depressief door een burn-out

De behandeling voor een depressie en een burn-out zijn heel verschillend. Wanneer een burn-out niet goed wordt behandeld, kan de burn-out overgaan in een depressie en kan het herstel van je burn-out nog langer duren.

Bovendien is het accepteren van een burn-out heel heftig voor iemand die altijd erg actief is geweest. Je kunt in het begin erg worstelen met negatieve gedachten en je gevoel van eigenwaarde. Zoek daarom zo snel mogelijk hulp van een coach om te voorkomen dat je burn-out én depressief raakt.

Wat is de behandeling van mijn manische depressiviteit?

Je kunt goed leren omgaan met een manisch-depressieve stoornis, zodat je meer grip op je eigen leven krijgt. Voor de juiste begeleiding zal de huisarts je naar een psychiater verwijzen. Niet alleen meer kennis maar ook de begeleiding zal je helpen om beter met de aandoening om te gaan.

Wat is de behandeling van mijn manische depressiviteit

De behandeling bestaat uit psycho-educatie en in sommige gevallen zul je medicijnen voorgeschreven krijgen. Medicijnen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de manische periodes minder heftig zijn of zelfs helemaal uitblijven. Als de symptomen van een manie of een depressie heel ernstig zijn, kan het nodig zijn tijdelijk in een ziekenhuis of psychiatrische kliniek opgenomen te worden.

Hoe ga je het beste om met manische depressiviteit?

Als je manisch-depressief bent, is het belangrijk dat je een vaste routine hebt. Zorg bijvoorbeeld voor voldoende nachtrust door op vaste tijden naar bed te gaan en op normale tijden op te staan. Beweeg genoeg door dagelijks te wandelen, te fietsen of te sporten. En probeer stress zo veel mogelijk te vermijden door bijvoorbeeld stressvolle situaties uit de weg te gaan.

Je kunt ook de waarschuwingssignalen van een dreigende manie of depressie leren herkennen. Je merkt wellicht veranderingen in je slaapritme en je energie. Of je verliest je eetlust of je stemming verandert. Zodra je de waarschuwingssignalen beter leert herkennen kun je kijken wat je kunt doen om een manie of depressie te voorkomen. 

Dreig je toch in een manische of depressieve episode terecht te komen, kan contragedrag helpen. Contragedrag betekent dat je het tegenovergestelde gaat handelen. Voel je je ineens moe en futloos? Dan ga je juist actieve dingen ondernemen. Zie je beginnende verschijnselen van een manische episode? Probeer dan juist minder te doen dan je eigenlijk wilt. Zeg afspraken af, geef geen grote bedragen uit en vermijd conflicten met anderen.

Hoe help ik iemand die manisch-depressief is?

Je kunt veel betekenen voor een naaste die een bipolaire stoornis heeft. Ten eerste kun je meer voor de ander betekenen als je begrijpt hoe ernstig het is voor iemand die manisch-depressief is. Probeer je te verdiepen in wat manische depressiviteit is en hoe het voor diegene is om deze ziekte te hebben.

Hoe help ik iemand die manisch-depressief is

In plaats van met oplossingen en tips te komen, bereik je meer door te luisteren en begrip te tonen. Ook kun je praktische hulp aanbieden, zoals in het huishouden. Je kunt de ander bovendien aanmoedigen regelmatig en gezond te leven. Je kunt bijvoorbeeld samen gaan hardlopen, wandelen of fietsen. Probeer te voorkomen dat je naaste drank of drugs gebruikt.

Durf je vriend of familielid bij ernstige somberheid te vragen of hij of zij soms aan zelfdoding denkt. Oordeel niet, maar probeer erover te praten. Je kunt bijvoorbeeld vragen met welke problemen en gevoelens hij zit of waar hij aan denkt. Je kunt ook helpen bij het zoeken van professionele hulp.

Iemand helpen die manisch-depressief is, is heel zwaar en uitputtend. Steun geven is natuurlijk heel belangrijk. Maar daarnaast is het ook belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen, zodat je een steun voor de ander kunt blijven. Zorg ervoor dat ook jij iemand hebt om mee te praten en plan tijd voor ontspanning is. Zo voorkom je dat de stress je te veel wordt en je burn-out raakt.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Je kunt een erfelijke aanleg hebben om manisch-depressief te worden. Als een van je ouders een bipolaire stoornis heeft, heb jij een groter risico deze stoornis te ontwikkelen. Je wordt dus niet geboren met een bipolaire stoornis, maar je bent wel kwetsbaarder om een manische depressie te krijgen.

Een bipolaire stoornis wordt ook manisch-depressieve stoornis genoemd. Een bipolaire stoornis kenmerkt zich namelijk door stemmingswisselingen. Je hebt manische en depressieve episodes. Tijdens een manische episode ben je overdreven vrolijk, hyperactief en zelfverzekerd. En tijdens een depressieve episode wordt je overmand door sombere gevoelens.

Je kunt medicijnen krijgen om de klachten van een manie of depressie te verminderen. Medicijnen die je voorgeschreven kunt krijgen zijn: antipsychotica, lithium (stemmingsstabilisator) en antidepressiva.

Stel je beschikbaar op. Luister en toon begrip als je naaste behoefte heeft om te praten en oordeel niet. Je kunt voorstellen dingen samen te doen, zoals samen koken, wandelen of sporten. Maar daarnaast is het ook heel belangrijk goed voor jezelf te zorgen, zodat je een steun voor de ander kunt blijven en beter om kunt gaan met zijn of haar manische en depressieve periodes.

Bronnen

  1. Kenniscentrumbipolairestoornissen.nl – Doe de zelftest… – gevonden op 08-08-2022
    Link naar pagina op kenniscentrumbipolairestoornissen.nl
  2. Harvard.edu – Bipolar disorder… – gevonden op 08-08-2022
    Link naar pagina op hardvard.edu
  3. MedlinePlus.gov -Bipolar disorder – gevonden op 08-08-2022
    Link naar pagina op medlineplus.gov
  4. Psyq.nl – Wat is een manische depressie? – gevonden op 08-08-2022
    Link naar pagina op psyq.nl

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.