Kost het jou ook zoveel moeite om tijd voor jezelf te maken? Iedere keer als je weer tegen je plafond aankomt, beloof je jezelf om meer me-time te creëren, maar lukt het je maar niet om dit in je dagelijkse routine in te passen? Enkele uren, een dag, twee dagen of zelfs een hele vakantie, waarin je niets hoeft, maar alleen doet wat je zelf wil. Eventjes rust, eventjes geen stress. Want inmiddels merk je maar al te goed dat altijd maar doorgaan een aanslag is op je gezondheid. Steeds vaker voel je de stress door je lijf gieren en vraag je je af hoe lang het nog duurt voordat het lijntje breekt.

Het belang van tijd voor jezelf

Een goede gezondheid valt of staat met het bijtijds nemen van tijd voor jezelf. Het reduceert stress en verlaagt de kans op een burn-out. Een hoge productiviteit op het werk of het altijd maar klaarstaan voor anderen mag aan de ene kant een goed gevoel opleveren, aan de andere kant lever je telkens een stukje van jezelf in. Iedere keer wanneer je toch weer ja zegt, terwijl je eigenlijk nee bedoelt, zet je je lichaam en geest verder onder spanning. Zie het als een elastiek dat je steeds verder en verder oprekt, totdat het op een gegeven moment niet meer gaat.

De relatie tussen activiteiten, stress en welzijn

Als je weinig actief bent, kan dat je zelfbeeld naar beneden halen. Te veel activiteiten in een dag proppen, geeft na verloop van tijd aanleiding tot stress. Voor een goed welzijn is het daarom belangrijk dat je de balans vindt tussen die twee. Wanneer je er zo nu en dan eens tussenuit piept, voor een paar minuutjes me-time, hoef je dan ook beslist geen schuldgevoel te hebben.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Tijd voor jezelf nemen, betekent namelijk niet dat je niet meer klaarstaat voor anderen. Het betekent juist dat je veel efficiënter kan klaarstaan voor die anderen. Want, als jij niet onder spanning hoeft te werken of voor je kinderen te zorgen, zal alles je veel makkelijker vallen en kan je misschien nog wel veel meer aan.

Activiteiten schrappen en de impact op stress

Less is more. Minder taken aannemen leidt uiteindelijk tot een hogere productiviteit. Als je maar doorgaat, nog even dit, nog even dat, doe je echt niet meer dan dat je af en toe wat tijd voor jezelf neemt. Wanneer je een druk leven hebt of een baan die je volledig opslokt, zal je om me-time te kunnen creëren het mes in je activiteiten moeten zetten. Het beste pak je je agenda er eens bij, of als het om de taken in de privésfeer gaat, ga er dan samen met je partner of huisgenoten eens voor zitten. Kijk wat je kan delegeren, of misschien wel helemaal schrappen. Het klinkt misschien gek, maar na deze eerste stap zal je zien dat je stressgevoel afneemt.

Het voorkomen van een burn-out door tijd voor jezelf te nemen

Als je langere tijd onder (over)spanning en stress moet functioneren, raak je lichamelijk en geestelijk uitgeput. Je brandt als het ware op. Een burn-out merk je niet alleen aan je lichaam, maar is tegelijkertijd ook een psychisch probleem. Burn-outs ontstaan niet van de een op de andere dag. Aan de onderstaande symptomen kan je hem vaak wel voelen aankomen.

Lichamelijke burn-outsymptomen

  • Moe gevoel dat maar niet over wil gaan
  • Onverklaarbare spierpijn, met name in nek- en schouders
  • Spanning op de buikstreek of darmklachten
  • Verhoogde ademhaling, hartslag en/of bloeddruk
  • Laag libido

Geestelijke burn-outsymptomen

  • Kort lontje
  • Paniek- en/of angstgevoelens
  • Opgejaagd gevoel
  • Verlies van concentratie en/of interesse voor dingen
  • Gevoel van: ‘ik wil niet meer’

Een burn-out is te voorkomen door, zodra je begint te voelen dat alles je te veel wordt, aan de bel te trekken. Je doet er echt niemand een plezier mee als niet op tijd aangeeft dat je het niet meer trekt en tijd voor jezelf nodig hebt. Je hoeft je beslist niet te schamen dat je het allemaal niet meer aankan en een schuldgevoel is ook helemaal niet nodig. Zelfs niet tegenover jezelf. Tijd voor jezelf zo invullen dat je ook daadwerkelijk bijtankt, is namelijk wel iets wat je moet leren. Na een drukke periode ineens helemaal niets doen, kan in het begin heel onwennig overkomen.

Weten of jouw symptomen bij
een burn-out horen?

Ontdek aan de hand van de gratis test of je een burn-out hebt. Binnen een kwartier weet je of een burn-out bij jou op de loer ligt.

Ontvang direct praktische tips
van een ervaren coach in je inbox
.

burnout test

De juiste activiteiten selecteren voor meer tijd voor jezelf

Om tijd voor jezelf te creëren, moet je stress en belastende activiteiten skippen. Kan je ze niet schrappen, kan je ze misschien wel minderen. Niksmomentjes voor jezelf inlassen, wil ook weleens helpen. Misschien zeg je: “ik kan niet schrappen, want wie doet anders al het werk”? Als je tijd voor jezelf wilt, zal je sommige activiteiten echt moeten laten vallen. Wat je jezelf kan voorhouden is; als ik geen activiteiten minder, kan ik met een burn-out thuis komen te zitten en dan gebeurt er helemaal niets meer.

Zelfevaluatie: Beoordelen van huidige activiteiten

Minder stress en tijd voor jezelf begint bij jezelf. Als je in de veronderstelling bent dat je er vanzelf me-time ontstaat, zodra jij je to-do-lijstje af hebt, heb je het mis. En als je het over laat aan anderen om te gaan zeggen dat je wel wat tijd voor jezelf kan gebruiken, kan je vaak ook lang wachten.

Prioriteiten stellen: Identificeren van essentiële activiteiten

Wanneer je je activiteiten beperkt tot alleen datgene wat echt noodzakelijk is, zal je zien dat er vrije tijd ontstaat. Maar al te vaak bestaan onze zogenaamde verplichtingen uit taken die we onszelf opgelegd hebben. Zodra je aan je omgeving hebt aangegeven dat het een en ander je te veel wordt, kan je gaan bepalen hoeveel tijd je voor jezelf wil. Prioriteiten stellen, noemen ze dat. Want wat is voor jou nu echt belangrijk? Je takenpakket of je welzijn?

Selectiviteit: Leren nee zeggen grenzen stellen

Er zijn genoeg mensen die zonder enige scrupules tijd voor henzelf nemen. Zij zeggen gewoon nee, als zij niet over hun grenzen willen gaan en nemen een paar minuutjes of een paar uur rust. Het zijn soms ook de kleine dingen die je behoeden voor stress. Als jij minder stress wil in je dagelijkse leven, zal je dat ook moeten gaan doen. Daarbij hoef je echt niet bang te zijn dat mensen je minder mogen of dat je alles niet meer klaarkrijgt. Kijk maar eens naar die andere mensen die wel nee kunnen zeggen. Zijn die minder geliefd in de maatschappij of loopt hun leven minder op rolletjes?

Het identificeren van tijd verspillende activiteiten

De volgende stap is om te kijken wélke activiteiten eigenlijk gewoon tijdverspilling zijn. Er komen vast wel dingen op je takenlijstje voor die je kan definiëren als onproductief tijdsgebruik. Het meest bekende voorbeeld hiervan is wel sociale media. Misschien denk je dat je ‘afschakelt’ als je op je telefoon zit, maar dat is niet waar. Vaak ben je er langer mee bezig dan je dacht, het houdt je hersenen bezig en het vult je hoofd met een heleboel onbelangrijke informatie die je meer belast dan ontlast.

Strategieën om activiteiten te schrappen en stress te verminderen

Je doel bereik je het best door het volgen van een stappenplan. Daarbij stel je voor jezelf enkele regels op, waar je niet van afwijkt. Om het te visualiseren kun je een lijstje maken van activiteiten die bij jou stress veroorzaken. Als je dat hebt, zet je ernaast welke zaken jou het tijd voor jezelf gevoel geven. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil maar twee avonden per week van huis af
  • Zo nu en dan heb ik behoefte aan alleen zijn
  • Ik vind mijn sport/hobby belangrijker dan het bijhouden van een grote kennissenkring

Alternatieve benaderingen en delegatie van taken

Als je regelmatig stress voelt, omdat je nooit het einde van je (zelfopgelegde) takenlijstje haalt, is óf die lijst te lang, óf jij bent verkeerd bezig. Hierboven hadden we het over het schrappen van activiteiten. Dat is een mooi streven, maar in de praktijk kan dat niet altijd. Wat je wél kan doen is (leren) delegeren. Wist je dat de wereld niet stopt met draaien als jij bepaalde taken afstoot?

Efficiëntie en tijdsbesparingstechnieken

Je kent het vast wel; de hele dag heb je lopen rennen en vliegen. Kijk je daarna wat je per saldo hebt afgemaakt, is dat bar weinig. Efficiëntie in je takenpakket geeft rust in je hoofd. Niet alleen ga je tijd voor jezelf overhouden, je zal tevens merken dat het piekeren en je stress afnemen. Daarbij zal je ook gaan zien dat een betere indeling van je taken en het stellen van prioriteiten de deur opent naar me-time.

Communicatie en het uiten van je behoeften

Misschien ben jij zo iemand die vaker de belangen van anderen boven die van je jezelf stelt. Niet doen! Voor je eigen welzijn mag je gewoon zeggen dat het je niet uitkomt. Door te communiceren geeft je aan dat je je grens bereikt hebt. Net als het uiten van je behoeften. Bespreek met je huisgenoten of collega’s dat je meer behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Als je me-time wil, zal je dat echt zélf aan moeten geven. Je omgeving kan het niet ruiken aan je.

Praktische tips voor het implementeren van veranderingen

Met harde hand tijd voor jezelf nemen gaat alleen als je alles laat vallen en op vakantie gaat. Er even tussenuit is daarom vaak maar een tijdelijke oplossing. Om structureel tijd voor jezelf te nemen, zal je veranderingen in je dagelijkse gang van zaken aan moeten brengen. Als je niet weet wát je nu eigenlijk wil gaan doen, kan je een visionboard [1] maken of opschrijven wat in je opkomt.

Zorg ook dat je tijdens je normale taken alles structureel opruimt en niets uitstelt, zodat je een begin maakt in het loskomen van stress. Daarna plan je jouw me-time in en begin je met leven. Zet het groot in je agenda of hang een A4’tje op de koelkast en doe die tijd alleen wat voor jou belangrijk is.

Conclusie: Meer tijd voor jezelf maken? Zo doe je dat!

Niemand is ermee gebaat dat jij met een burn-out op de bank ligt, omdat je je grenzen niet hebt weten aan te geven. Meer tijd voor jezelf nemen is daarom niet alleen in het belang van je eigen welzijn, maar ook die van je collega’s en gezinsleden. Me-time creëer je door eerlijk te zijn tegenover jezelf en de mensen in je omgeving, open te communiceren en jezelf niet op te zadelen met misplaatste schuldgevoelens. Lukt het je niet om te ontspannen als je even niets doet? Probeer eens een stukje te wandelen, mediteren, mandala’s inkleuren of ga een middagje naar de sauna.

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veel gestelde vragen

Zo nu en dan jezelf terugtrekken zorgt ervoor dat je minder stress hebt. Wanneer jij beter in je vel zit, straal je dat ook naar anderen uit en die hebben daar op hun beurt ook weer profijt van.

Open communicatie naar anderen doet vaak wonderen. Je bent echt niet de enige die tijd voor zichzelf nodig heeft. Kies woorden die dicht bij jezelf blijven en waak ervoor om woorden te gebruiken die iemand de schuld geven van de situatie.

Bekijk de noodzaak van de dingen die je doet. Is drie keer per week boodschappen doen echt nodig? Kan dit niet in een keer? Echt noodzakelijke activiteiten kan je (gedeeltelijk) delegeren.

Vroeger hadden we minder stress. Het leven bestond uit een baan waar de baas voor je dacht, het huishouden en je had je vrije tijd. Tegenwoordig wordt er van ons verwacht dat we multitaskende duizendpoten zijn, bij wie het leven 24/7 bruisend moet zijn. Dat zijn we niet. We zijn gewoon mensen die zo nu en dan moeten bijtanken en tijd voor onszelf nodig hebben.

Referenties

  1. Happinez.nl – Hoe je met een vision board kunt ontdekken wat je echt wilt – gevonden op 03/07/2023
    Link naar de pagina op happinez.nl

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *