Vaak plassen door stress is een teken dat je stress mag loslaten en verminderen. Want valt het je op dat je meer dan gemiddeld naar de wc moet? Stress is één van de belangrijkste oorzaken van een overactieve blaas, dus ben je benieuwd wat stress te maken heeft met vaak plassen? En aan welke 10 symptomen je kan herkennen dat je vaker moet plassen door stress dan normaal gesproken? In dit artikel staan we stil bij je plasgedrag, plasklachten en 8 tips tegen vaak plassen door stress! 

Wat is stress en wat doet het in ons lichaam?

Bij haast, drukte, spanning en stress maakt je lichaam stresshormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Ook je hartslag en bloeddruk stijgt. Dit beïnvloedt de aanmaak van je urine, want dit kan leiden tot een verhoogde urineproductie.

Gemiddeld is de urineproductie per dag zo’n 1 à 2 liter door je nieren en ongeveer 25% vindt ‘s nachts plaats. Alleen als je zenuwachtig bent, in een stressvolle situatie zit, koste wat het kost een deadline moet halen of hebt te presteren onder druk, dan kan je meer dan 25% van je dagelijkse urineproductie aanmaken. Hierdoor je sla je meer urine op en rek je je blaas op. Het grootste gevolg en nadeel is dat je daardoor vaker ‘s nachts moet plassen

Eenmalig ‘s nachts opstaan om naar het toilet te gaan, levert nog niet zoveel vervelende consequenties op. Maar als je minimaal 2 à 3 keer moet plassen, dan houdt dit je teveel wakker. Het verstoort je slaapkwaliteit en kan één van je symptomen zijn van je slaapproblemen, waardoor je een slaaptekort door stress ervaart.

Waarom moeten we vaker plassen door stress?

Door een overactieve blaas is je blaas uit balans. Met als gevolg dat je bekkenbodem- en blaasspieren te vaak en te sterk samentrekken. Stress in je lichaam is de grote boosdoener, want je voelt daardoor je blaas sensaties sneller en heftiger. Met andere woorden, je blaas is extra prikkelbaar. Hoe ouder je wordt, des te meer last je kan krijgen van een gevoelige, geïrriteerde, overactieve blaas. In Nederland zijn er zelfs al ruim 1 miljoen mensen die te vaak moeten plassen, terwijl je bij een gezonde vochtinname van 1,5 à 2 liter tussen de 5 à 8 keer per dag naar het toilet gaat.

Plus door een verminderde blaascapaciteit, dit is de hoeveel urine dat je uitplast bij één plasbeurt, is de kans groter dat je vaker moet plassen. Normaal gesproken kan je met je blaas zo’n 200 à 500 ml urine opslaan. Als je blaascapaciteit minder dan 300 ml urine is, dan ontstaat er plasklachten ‘s nachts.

Het opvallende is dat zelfs je hersenen een rol spelen bij je plasgedrag en plasproblemen, want je overactieve blaas zich al op spant als je blaascapaciteit nog niet eens vol zit. Waar komt dit door? Simpelweg doordat je emotieregulatie plaatsvindt in je limbisch systeem van je brein en dit is verbonden met je blaas. Dit houdt in dat je hersenen een overvloed aan stress signalen ontvangen, waardoor je sneller en vaker dan normaal de neiging voelt om naar de wc te gaan. Dit komt doordat je brein in de war is en je blaas voelt voller aan, terwijl je blaascapaciteit nog niet gevuld is en dus in principe je toiletbezoek nog niet eens nodig is. Dit kan zelfs ongewild urineverlies veroorzaken.

8 tips tegen vaak plassen door stress

10 symptomen van vaak plassen door stress

Zowel mannen als vrouwen kunnen last hebben van een overactieve blaas, maar bij mannen valt dit meer op. Waarom? Over het algemeen moeten vrouwen sowieso al vaker naar het toilet vanwege een kleinere blaas. Bij mannen is dus het verschil relatief gezien groter.

Zo kan je een gevoelige overactieve blaas herkennen aan dat je: 

  • ‘s Nachts maar liefst 2 à 3 keer moet plassen
  • Direct naar de wc moet als je wakker wordt ‘s ochtends
  • Ineens een paar keer in één uur tijd naar het toilet gaat
  • Plotseling intense druk op je blaas voelt en ervaart 
  • Je blaas denkt te moeten legen, terwijl je net geplast hebt
  • Moeite hebt om je plas op te houden als er geen wc in de buurt is
  • Je urine er moeizaam uitplast met een zwakkere straal
  • Na het plassen onbedoeld te vaak nadruppelt
  • Vaker de neiging hebt om naar de wc te gaan
  • Minder urine uitplast tijdens elke plasbeurt

Andere oorzaken van veel naar het toilet moeten

Overprikkeling, prestatiedruk, overspannenheid, stress klachten, een burn-out of depressieve gevoelens verstoren je lichamelijke processen. Je lichaam staat dan ‘aan’ en op scherp. Het is alert op wat er in je buitenwereld gebeurt, wat mogelijk nadelig en onveilig voor je is. Denk aan een sollicitatiegesprek, een presentatie voor een groep of in de wachtkamer van het ziekenhuis.

Door de toegenomen zenuwen is er sprake van een overlevingsmechanisme, waardoor je lichaam in een vecht- of vluchtreactie terecht komt. Met als gevolg een verstoord plasritme, want je moet ineens nodig naar de wc. 

Plasklachten bij mannen 

Naast stressgerelateerde plasklachten zijn er meer oorzaken die leiden tot vaak plassen, want 25% van de mannelijke 40-plussers heeft last van een overactieve blaas:

  • Door je ouderdom is het normaal dat je blaascapaciteit minder groot wordt
  • Medicijnen tegen angsten, depressies, psychoses en de Ziekte van Parkinson kunnen je plasklachten vergroten door de bijwerkingen
  • Je prostaat groeit, waardoor je last kan hebben van een vernauwing van je plasbuis en je blaas continu onder druk staat
  • Blaasontsteking kan ontstaan door bacteriën en infecties in je blaas
  • Diabetespatiënten maken meer urine aan in de blaas, waardoor je blaas sneller volloopt en je vaker de neiging voelt om te plassen
  • Je drinkt in korte tijd (te) veel, meer dan 2 liter op een dag 

Goed om te weten trouwens is dat je plasprobleem niet of nauwelijks veroorzaakt worden door prostaatkanker. Dit is wél vaak de aanname van mannen, maar prostaatkanker vindt meestal in de buitenkant van je prostaat plaats, waardoor het bijna nooit drukt op je plasbuis.

En gelukkig gaan bij 33% van de mannen de plasklachten vanzelf over. Zo blijft bij 33% de plasklachten ook hetzelfde en bij de laatste 33% worden je plasproblemen helaas nog erger! 

Plasklachten bij vrouwen

Ook bij vrouwen zijn er meer oorzaken van je plasproblemen, die niets met stressklachten te maken hebben: 

  • Een gevoelige blaas komt vaak voor tijdens je zwangerschap, omdat je blaas minder ruimte krijgt door je groter wordende buik en je meer druk op je blaas voelt
  • Ongewild urineverlies als gevolg van veranderingen in je hormonale systeem als je zwanger bent, waardoor je als vrouw meer kans hebt op een blaasontsteking dan een man, die leidt tot een verstoring in je plasritme
  • Verzwakte bekkenbodemspieren kunnen leiden tot ongewenste geur en kleur van je urine en ontlasting, wat je misschien onzeker maakt
  • De overgang en menopauze gaat vaak bij vrouwen gepaard met opvliegers, stemmingswisselingen en hyperventilatie die je lichaam verstoren
  • Overgewicht zorgt ervoor dat je meer druk voelt op je buik en blaas, waardoor je je minder comfortabel in en met je lichaam voelt

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

8 tips tegen vaak plassen door stress

Wil je je plasgedrag onder controle zonder dat je vaak gehaast naar de wc moet om te plassen door stress? Tijd voor een ontspannen wc-bezoek, vind je niet?

Dit zijn 8 oplossingen voor een gevoelige overactieve blaas: 

  • Onderzoek wat de oorzaak van je stress is 
    Zit iets je dwars waar je je zorgen over maakt? Lig je wakker door het piekeren? Waar je ook mee zit, achterhaal waardoor je minder in je vel zit en stress klachten ervaart. De kans is zeer groot dat dit je plasklachten namelijk beïnvloedt. Wil je dus je stress verminderen? Schakel een stresscoach in om druk, spanning en stress in je lichaam te verlagen voor minder plasproblemen.
  • Train je bekkenbodemspieren
    Om de drang om vaak naar de wc te gaan te verminderen, zijn bekkenbodemspieroefeningen met hulp van een fysiotherapeut ideaal. Zo kan je vooral als vrouw na een bevalling, na de overgang of door zwakke bekkenbodemspieren urineverlies verminderen of voorkomen
  • Neem tijd voor jezelf met ademhalings- en ontspanningsoefeningen
    Met mindfulness of yoga kan je druk, spanning en stress in je spieren verminderen en loslaten om je hoofd koel te houden, want anders voel je je snel overwhelmed in een hectische situatie of periode. En ademhalingsoefeningen helpen je voor meer rust in je hoofd en lichaam. 
  • Houd een plasdagboek bij
    Schrijf dagelijks voor jezelf op hoe vaak en hoeveel je plast. Plus noteer wanneer je wat en hoeveel drinkt om je blaasproblemen te onderzoeken. Twijfel je over de kwaliteit of kwantiteit van je plasgedrag? Ga naar de huisarts voor professionele hulp en persoonlijk advies.
  • Doe mee met een blaastraining
    Bij een blaastraining stel je je wc-bezoek zolang mogelijk uit om ervoor te zorgen dat je niet meer te vaak moet plassen. Met ontspanningsoefeningen en afleiding onderdruk je je neiging en drang om te plassen, zodat je dagelijks 5 à 8 keer plast wat normaal is. Het maximum is 10 keer plassen per dag.
  • Vervang je medicijnen of stop met je medicijngebruik
    Slik je medicijnen waarbij de bijwerkingen kunnen leiden tot plasklachten? Vraag je huisarts of je je medicijngebruik kan verminderen of dat je een alternatief medicijn inneemt. Sowieso is het innemen van medicijnen geen oplossingen voor de langere termijn.
  • Drink bewust
    Minder drinken is niet een oplossing, want anders krijg je een droge mond. Je wilt juist je lichaam gezond blijven hydrateren door vochtinname. Let er alleen wel op wat je drinkt en hoeveel. Houd gemiddeld 1,5 à 2 liter per dag aan als richtlijn en vermijd zoveel mogelijk frisdrank, energiedrankjes, koffie of alcohol.
  • Leer jezelf gezonde eetgewoonten aan
    Sterk gekruide voeding, kunstmatige zoetstoffen of zure voedingsmiddelen hebben negatieve invloed op je plasgedrag. Net zoals vetrijke, calorierijke en kant-en-klare maaltijden. Focus je daarentegen vooral op het eten van gezonde groenten, fruit, granen, noten en zaden. Hetzelfde geldt voor eiwitrijke en natuurlijke voedingsstoffen

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Meten = weten. Met een plasdagboek kan je bijhouden hoe vaak en op welke tijdstippen je naar het toilet gaat. Desnoods maak je een simpele snelle notitie op je smartphone om je plasgedrag in de gaten te houden en analyseren.

Bij een stress blaas is je blaas overactief onder invloed van te veel drukte, spanning en stress, waardoor je sneller en vaker de neiging hebt om te plassen. Dit kan je alleen niet vergelijken met incontinentie, want daarbij kan je het plassen niet ophouden en verlies ongewild urine.

Plasangst is een sociale fobie en angststoornis, waarbij je je oncomfortabel voelt om in een openbaar toilet te plassen. Daardoor vermijd je openbare toilets, omdat je het niet aandurft om te plassen als je weet dat er iemand anders ook aanwezig is voor een toiletbezoek. 

Ervaar je weinig tot geen stress? En heb je tóch teveel last van plasklachten? Of lukt het je überhaupt niet om te plassen vanwege teveel pijn? Een huisartsbezoek kan zeker geen kwaad, omdat je dokter dan je prostaat en eventueel ook de kwaliteit van je urine onderzoekt. 

Bronnen

  1. Hulpmiddelenonline.nl – Vaak moeten plassen, wat is de oorzaak? – Gevonden op 31-10-2022
    Link naar de pagina op hulpmiddelenonline.nl
  2. Beter In Balans – Vaak plassen door stress? Test het met deze 8 symptomen! – Gevonden op 31-10-2022
    Link naar de pagina op Beter In Balans
  3. Thuisarts – Ik heb problemen met plassen – Gevonden op 31-10-2022
    Link naar de pagina op Thuisarts
  4. Abena – Gevoelige blaas – Gevonden op 31-10-2022
    Link naar de pagina op Abena
  5. Gezondheid.be – Nycturie of nocturie: moet je vaak ’s nachts opstaan om te plassen? – Gevonden op 31-10-2022
    Link naar de pagina op Gezondheid.be

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *