Omgaan met stress: vereisten voor een goed stressmanagement:
Stress management: leer goed omgaan met stress. (de 4 basisvaardigheden)

Stress management: leer goed omgaan met stress. (de 4 basisvaardigheden)

Omgaan met stress en een goed stress management systeem: Stress is een veelgehoord woord in dit hedendaagse tijdperk, maar wat is nou het precies? Iedereen heeft er ongetwijfeld van gehoord, of heeft stress wel eens ervaren, maar om nou precies het gevoel te benoemen, dat is voor veel mensen best lastig. Omwille van die reden deze blog over stress management. Er zal besproken worden wat stress zoal is, de kenmerken van stress, tips om stress te voorkomen en andere mogelijkheden om van je problemen af te komen.

Wat is stress?

In principe is stress best makkelijk te definiëren in de algemene zin: het is namelijk een reactie van het lichaam die ontstaat wanneer deze druk of spanning voelt. De mate van stress kan erg verschillen. Zo kun je bijvoorbeeld enerzijds last hebben van lichte spanning, waardoor je lichaam deze vorm van lichte stress ervaart. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het gevoel dat je kunt hebben wanneer je een presentatie moet geven en je dit enigszins spannend vindt. Of bijvoorbeeld wanneer je een belangrijk examen moet doen, dan kan dit ook enigszins spanning opleveren.

Dergelijke vormen van spanning betekenen niet gelijk dat de alarmbellen hoeven te gaan rinkelen. Sterker nog: dergelijke vormen van stress kunnen zelfs bepaalde voordelen hebben. Een van die voordelen is namelijk dat je er erg scherp en alert van wordt en dit is zeker belangrijk als je bijvoorbeeld een belangrijk examen moet maken, of een goede presentatie moet geven.

Kortdurende stress

Een andere vorm van stress die je kunt ervaren is bijvoorbeeld wanneer je naar de tandarts moet, of iets anders kleins hebt, waar je even nerveus voor bent. Deze vorm van spanning is vaak maar kort en voel je een aantal uur voordat je ergens heen moet, en wanneer het klaar is voel je een zekere vorm van opluchting. Ook deze vorm past nog bij gezonde stress en als dit gebeurt betekent dat niet gelijk dat je hulp moet zoeken. Er zijn echter ook andere vormen van stress die wél problematisch zijn en daar zullen een aantal van worden genoemd.

Lees ook: wat is stress? (de uitgebreide versie)

Erg veel last van stress

Ongezonde stress

Een van de vormen van stress die problematisch kunnen zijn is de vorm van ‘chronische stress’. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een vorm van stress die langer blijft en dus niet zoals bovengenoemde voorbeelden vaak een tijdelijke oorzaak hebben. Bij chronische stress gaan er vaak een aantal dingen mis in je bestaan. Denk daarbij aan problemen die maar blijven voortwoekeren en waar je moeilijk iets aan kunt veranderen. Er zijn hier duidelijke voorbeelden van te noemen die veelvuldig voorkomen in de huidige tijd waarin we leven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan schulden. Dit kan een probleem zijn waar je erg meezit en een belangrijke factor die chronische stress in de hand kan werken.

Lees ook: stress om schulden

Een ander zeer recent probleem die ervoor zorgt dat stress in de kaart wordt gespeeld is stress op het werk. Dit is tegenwoordig een veelvoorkomend probleem, waardoor aparte naam heeft gekregen: namelijk een burnout. Veel mensen hebben daar tegenwoordig last van. De ene burnout is ernstiger dan de ander, maar dit is een verschijnsel dat absoluut niet onderschat mag worden.

Niet bewust van de eerste signalen van burnout

Wanneer je last hebt van chronische stress dan zal dit zowel op de korte termijn, alsook op de lange termijn zeer ongezond zijn voor je lichaam en mentale gesteldheid. Dit is natuurlijk iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen, want hoe langer je ermee rondloopt hoe erger het doorgaans wordt. Maar soms is stress is ook redelijk onzichtbaar en ben je niet eens bewust van het feit dat je stress hebt of tegen een burnout aanloopt. Dit kan op die manier een tijdje voortwoekeren zonder dat je daar erg in hebt. Daarom is het belangrijk om je lichaam goed in te gaten te houden en bepaalde signalen die je lichaam afgeeft snel te identificeren, zodat je snel actie kunt ondernemen. In het volgende gedeelte zullen een altijd stresssymptomen worden benoemd.

Hier lees je letterlijk alle symptomen van stress

Lees ook de eerste signalen van burnout

stress de baas zijn

Symptomen van stress

We zetten een paar veel voorkomende symptomen van stress voor je uiteen:

Hoofdpijn

Een bekend symptoom van stress is dat je de gehele dag een zeurende hoofdpijn hebt. Dit hoeft niet altijd een ernstige hoofdpijn te zijn en kan soms ook weer tijdelijk weggaan. Natuurlijk kan hoofdpijn ook andere oorzaken hebben, maar dan is de hoofdpijn doorgaans maar kortstondig en is het na een korte periode weer verdwenen als sneeuw voor de zon. Wanneer je last hebt van chronische stress zal de hoofdpijn echter altijd doorgaan. De ene keer wat erger dan de andere keer. Wanneer je dit symptoom herkent is het dus van belang om hier bewust van te zijn, zodat je mogelijke stappen kunt ondernemen om het te verhelpen, of om je stress te identificeren.

Hoofdpijn door stress

Maagpijn

Ook een veelvoorkomende klacht in het algemeen die niet altijd specifiek aan stress is toe te schrijven, maar toch een belangrijke indicatie is van stress. Net als bij hoofdpijn geldt: als je vaak pijn in de maag hebt, of bijvoorbeeld een weeïg gevoel, kan dit een indicatie zijn van chronische stress. Deze pijn in de maag kan bijvoorbeeld opkomen wanneer je net uit bed komt en je gelijk al een nerveus gevoel ervaart. Het kan ook bijvoorbeeld opkomen bij bepaalde situaties die je dagelijks moet doen en die je nerveus maken. Het kan dus zeer verschillend zijn, maar mocht je chronisch last hebben van maagpijn dan is het nooit verstandig om er mee rond te blijven lopen.

Maagpijn door stress

Problemen met slapen

Ook dit probleem is echt een klassieke indicatie van stress. Slaap is iets wat voor veel mensen iets is waar ze niet over nadenken. Als je moe bent, dan slaap je goed en word je weer fit wakker. Dat is natuurlijk het ideale plaatje, maar voor veel mensen is dit lastig om te realiseren. Die krijgen niet genoeg slaap omdat ze problemen hebben en zich druk maken over bepaalde zaken. Wanneer dit gevoel herkenning opwekt, dan kan het ook zo zijn dat je last hebt van chronische stress. Enerzijds kan er het probleem zijn dat je moeite hebt om in slaap te komen. Dit is natuurlijk tragisch, want dan lig je de hele tijd wakker terwijl je wil slapen. Dat kan erg frustrerend zijn, want dan kijk je maar op de klok en wil je slapen, maar juist daardoor wordt het nog moeilijker om te slapen.

Slaapproblemen door stress

Naast het probleem om in slaap te komen, kan het ook zijn dat stress ervoor zorgt dat je weliswaar wel in slaapt valt, maar dat je zeer licht aan het slapen bent. Je wordt bijvoorbeeld om de zoveel uur wakker, of je kunt maar een paar uur slapen en vervolgens helemaal niet meer. Wanneer dit zeer sporadisch gebeurt, hoeft chronische stress daarvan niet per se een oorzaak te zijn. Mocht dit echter vrijwel altijd het geval zijn, dan is het belangrijk om na te gaan wat je wakker houdt en of je eventueel last hebt van chronische stress.

Lees verder: de symptomen van stress

Hoe om te gaan met stress

Omgaan met stress (stress management)

Kort gezegd zijn er vier belangrijke punten die je moet onthouden om te leren omgaan met stress. Van deze vier punten is bewezen da je hiermee goed leert omgaan met stress, maar dat ze ook enorm effectief zijn:

Beweging tegen stress

Beweging is enorm belangrijk om stress de baas te zijn. Dit betekent niet dat je direct een topsporter moet zijn om je stress te leren managen. Het betekent wel dat beweging helpt om stress te reduceren.

Door te bewegen, maakt je lichaam namelijk het stofje endorfine aan. Dit stofje zorgt ervoor dat het signaaltje vanuit je hersenen dat naar je bijnieren gaat om cortisol aan te maken, gestopt wordt. Het remt dus direct de aanmaak van stress!

Hoe dat allemaal werkt leggen we in dit artikel verder uit: Sporten tegen stress

Artikelen die gaan over beweging:

 

Voeding tegen stress

Voeding bepaalt hoe gezond je lichaam is. We vergelijken het vaak met hout da je op een houtkachel gooit. Goed hout brandt lang en geeft veel warmte. Slecht hout is zo verbrand en geeft weinig warmte, maar laat veel afval na.

Wat je dagelijks inneemt moet dienen als voeding voor je lichaam, niet als voedsel. Het is dus de bedoeling dat je inneemt wat je nodig hebt. Zodra je dit niet doet, zal dit zich ophopen en als vet opgeslagen worden. Hoe dit kan leggen we uit in: aankomen door stress

Goede voeding die je zou kunnen gebruiken tijdens hevige stresssituaties of burnout vind je hier: Voeding tijdens burnout

 

Rust tegen stress

Goed slapen is cruciaal wanneer je weinig stress wilt hebben. Echter zorgt het hormoontje cortisol ervoor dat je vaak wakker blijft liggen door stress In dit artikel vind je ook tips wanneer het slapen niet lukt. Slaap helpt bij het organiseren van emoties en het verwerken van gebeurtenissen. Het organiseert gedachten en helpt bij het verminderen van stress. Slaap is dus cruciaal!

Een ander onderdeel van rust is ontspanning. Tips om meer te ontspannen vind je hier: Ontspanning en meer ontspannen raken. Ontspanning zorgt ervoor dat je alles wat je moet doen kunt blijven overzien. Zo is bijvoorbeeld verveling helemaal niet slecht voor je. We leven in een ontzettend gehaaste maatschappij waarbij ontspanning niet meer van zelf sprekend is. Je zult echt je best moeten doen om te ontspannen!

Veel mensen ervaren daardoor een zeer jachtig gevoel

Artikelen die zorgen voor meer rust:

last hebben van te veel stress

Gedrag en stress

De andere, zeer belangrijke factor bij stressmanagement is gedrag. Dit klinkt wellicht confronterend, maar feitelijk bestaat stress niet. Het is de gebeurtenissen die ons overkomen, waarop wij reageren. De wijze waarop wij reageren op deze gebeurtenissen maakt dat we stress opbouwen. We noemen dit ons coping mechanisme.

De manier waarop wij dus met de dagelijkse gebeurtenissen omgaan, zorgt voor onze mate van stress. Zo kan het zijn dat de één een file als een rustmomentje ziet en de ander zich vreselijk opwindt. Ook kan het zijn dat sommigen verschrikkelijk veel stress hebben om een target te halen op het werk, waarbij anderen er niet wakker van liggen als ze een keer een doelstelling missen.

Dit begint vaak bij visie. Jouw persoonlijke visie, gevoed met karakter, opvoeding, referentiekader en rugzak, bepalen hoe je omgaat (of niet) met stress.

We hebben een aantal valkuilen op een rijtje gezet: valkuilen stress

Gerelateerde artikelen voor het thema gedrag:

Coaching voor ultieme stress management

Wanneer je stress hebt kun je dit in sommige gevallen zelf oplossen, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Soms is stress zo hevig of weet je je totaal geen raad meer. Mocht dit herkenbaar voor je zijn, dan is het van belang om hulp te zoeken. Wij bieden individuele coaching aan die volledig op je problemen is afgestemd, zodat we je op een goede manier kunnen helpen. Het voordeel van de coaching is dat het zeer praktisch is. Praktische hulp is namelijk een stuk beter dan theoretisch hulp, want daar heb je in principe niks aan omdat het te vaag en weinig concreet is. Het voordeel van onze coaching is dat het buiten plaatsvindt en niet in één of ander stoffig kantoortje waar je over je problemen moet praten.

Bovendien hebben we veel ervaring en zijn er al meer dan 500 mensen met een burnout begeleid met zeer veel positieve ervaring als gevolg. De methode heeft zijn effectiviteit dus bewezen en is toepasbaar op veel verschillende soorten problemen. Enerzijds kunnen de problemen zoals in dit blog beschreven erdoor worden opgelost, maar daarnaast is het eveneens mogelijk om geheel andere problemen op te laten lossen. Zo kunnen we bijvoorbeeld helpen om gezinsproblemen te overkomen. Wanneer je gestrest bent zorgt dit er namelijk voor dat dit een effect heeft op je gehele familie. Om die reden is het goed dat je dit weet aan te pakken.

Genieten!

Maar ook om weer van de kleine dingen van het leven te genieten, kan het verstandig zijn om coaching te volgen. Dit is iets wat je dan namelijk concreet leert door verschillende oefeningen die we vooraf hebben opgesteld. We hebben veel ervaring met burnouts en stress en om die reden weten we ook precies hoe we je moeten behandelen en wat de precieze pijnpunten zijn waar je tegenaan kunt lopen. Stress management is dus zeer belangrijk. Iedereen wil toch een leuk leven?

Leer omgaan met stress:

Kun je wel een beetje hulp gebruiken om je stress in toom te houden? Maak kennis met:

Individuele coaching

Het team van Meulenberg Training en Coaching verzorgt zowel online als 1-op-1 training en coaching bij burnout en stress. Daarnaast verzorgen wij training en coaching bij burnout binnen bedrijven.

 

Omgaan met stress

Gerelateerd aan ‘omgaan met stress’ :

In onze kennisbank over stress vind je talloze artikelen die je op weg helpen.

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Meulenberg Training & Coaching. Ik begeleid mensen met stress- en burnoutklachten door ze 'letterlijk' in beweging te laten komen (wandelen/ hardlopen) Samen met een krachtig team van professionele coaches, help ik mensen door heel Nederland heen om van stress en burn-out af te komen. Ik probeer het goede voorbeeld te geven: Ik werk maximaal 24 uur per week, ik sport, geniet van mijn gezin en ik heb betekenisvol werk ;).
Reactie plaatsen

Cookies