Bij een burn-out heb je te maken met onzichtbaarheid en onbegrip. Je partner, familielid, vriend(in), collega of buurman- of vrouw ziet niet dat je ergens last van hebt. Ze snappen ook niet hoe je je voelt met een burn-out. Voel je je dus onbegrepen door je omgeving nu je een burn-out hebt? En sta je er voor je gevoel alleen voor? Dan is het tijd voor meer verbinding met jezelf en je omgeving. Hoewel er nog steeds een taboe heerst rondom burn-out is een verbindend en diepgaand gesprek juist zo helend, bevrijdend en rustgevend voor je om niet langer je burn-out klachten en gevoelens onder het tapijt te blijven vegen. Ontdek in dit artikel 3 misverstanden en hoe je meer begrip over je burn-out krijgt uit je directe omgeving! 

Wat is een burn-out?

Er is sprake van een burn-out als je langdurige stress en overspanning voelt. Door lichamelijke, mentale of emotionele klachten raak je letterlijk opgebrand. Je bent compleet uitgeput, hebt nergens zin in of energie voor, je voelt innerlijke leegte en bent extra gevoelig voor externe prikkels. Denk aan verkeersgeluiden, geroezemoes, geritsel, drukte, piepjes, zonnestralen, verlichting, kritiek, kletterende borden en bestek, elektrisch gereedschap. 

Daardoor raak je sneller geïrriteerd of word je prikkelbaarder, vooral als je hooggevoelig bent. Dan slaap je onrustig en onregelmatig, waardoor je focus en concentratie vermogen afneemt. Het gevolg? Je verliest controle over je dagelijkse werkzaamheden en leven, want je loopt steeds meer achter de feiten aan, raakt spullen kwijt, bent vergeetachtig, wordt minder alert en luistert niet naar de signalen van je lichaam.

Gelukkig is een burn-out wel een wake-up call, waar vaak achteraf vanuit dankbaarheid over gesproken wordt. Oftewel, een burn-out is een uitgelezen kans om je grenzen te leren herkennen, waarderen en respecteren. Alleen hoe ga je om met onbegrip? Door burn-out bespreekbaar te maken, doorbreek je het taboe en creëren we samen meer begrip en acceptatie voor een moeitelozer burn-out herstel! 

Hoe raak je in een burn-out?

Je raakt niet ineens uitgeput. Zo is je burn-out het resultaat van de keuzes die je maakte in het verleden die leidden tot overbelasting. Een burn-out ontstaat geleidelijk aan, soms duurt het maanden of zelfs jaren. Dan neem je teveel hooi op je vork mede door een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Door meerdere ballen in de lucht te houden sta je voor iedereen klaar, behalve voor jezelf. Je blijft ‘ja’ zeggen vanuit loyaliteit naar de buitenwereld, terwijl je diep van binnen ‘nee’ voelt.

Alleen is opgeven geen optie voor je, toch? Je gaat alsmaar door waar anderen stoppen, want je ‘moet’ van alles vanwege zelfopgelegde prestatiedruk. Zo vraag je niet of nauwelijks om hulp als je ergens tegenaan loopt, regel je geen oppas voor je kinderen of huisdier, spreek je je verlangens niet uit, draag je geen werkzaamheden over aan een collega en maak je telkens overuren om deadlines te halen en projecten af te ronden. Door onderliggende geconditioneerde overtuigingen blijf je vastzitten in patronen die je vooral energie kosten in plaats van energie geven. Staat zelfzorg überhaupt wel als woord in je woordenboek?

Onbegrepen voelen door burn-out

Het belang van begrip van je omgeving

Een burn-out kan aanvoelen als een hel. Alsof de grond onder je voeten wegzakt, want ineens voel je je intens zwak en belabberd. Je begrijpt jezelf niet. Laat staan dat je omgeving je begrijpt, want waar ging het mis? Wanneer en waardoor ging je over je grenzen? Hoe had je een burn-out kunnen voorkomen? Antwoorden op deze vragen liggen niet altijd direct voor de hand, waardoor je je machteloos, rusteloos of hulpeloos voelt. 

Ook kan het lastig en nogal dubbel zijn om toe te geven dat je überhaupt een burn-out hebt en dat je gas moet terugnemen om te herstellen van je burn-out. Door schaamte, schuld en spijt is jezelf uitspreken ineens een uitdaging.  

Hoe fijn het is om dus wél een plek of aanspreekpunt te hebben, waar je in een veilige en vertrouwde setting je emoties kan delen? Dat je de ruimte voelt om kwetsbaar te zijn en te praten over hoe je je voelt met een burn-out en om te leren omgaan met burn-out klachten? Door begrip, steun, liefde, aandacht, troost en een luisterend oor bij een burn-out voel je je tenminste gezien, gehoord, gewaardeerd en geliefd voor wie je bent.

Een burn-out herkennen en erkennen is geen zwakte, waarbij je tekortschiet of niet goed genoeg bent. Het is juist een kracht om kwetsbaar jezelf te durven zijn. Al je angsten, twijfels en onzekerheden zijn oké. Je hoeft je dus niet altijd sterk voor te doen door een masker te dragen. Hoe meer je je burn-out toelaat en laat zijn voor wat het is, zonder het direct te willen veranderen of oplossen, des te meer begrip en acceptatie je ontvangt van je omgeving. Vooral van zorgzame en behulpzame personen met een sterk empathisch vermogen.

Welke rol is er voor een leidinggevende bij burn-out?

Het belangrijkste is dat je als werkgever, manager of leidinggevende oprecht laat zien dat je je om je werknemers geeft. Zowel non-verbaal als verbaal. Niet vanuit eigen commercieel belang om langdurig verzuim te voorkomen, maar meer dat je het welzijn van je werknemer voorop stelt. Dat creëert een hechte vertrouwensband, zodat iemand met burn-out klachten zich begrepen en geliefd voelt. Maar waar begin je met begripvol zijn? Wat is het beste wat je kan doen om begrip te tonen bij een burn-out? 

Voor een werkgever, manager of leidinggevend is het uiterst belangrijk om begripvol om te gaan met burn-out klachten. Onderschat het niet. Een grote valkuil is het bagatelliseren van burn-out klachten, waarbij je als leidinggevende non-verbaal of verbaal communiceert alsof er niets aan de hand is. Dat je bijna geneigd bent om te zeggen: “Kom op joh, stel je niet zo aan. Kop omhoog, nog even doorzetten.”

Geef vooral aan dat je bereidwillig bent om te helpen, dat je werknemer ruimte en tijd krijgt om te herstellen van een burn-out en dat je voorstelt om te bespreken hoe je de werkdruk- en stress per direct kan verlagen. Want je werknemer is overbelast, is opgebrand en hunkert naar meer rust en ontspanning. Bied eventueel zelfs professionele burn-out coaching aan, zodat je werknemer leert omgaan met een burn-out. Dan kan je de oorzaken ontdekken en aanpakken in plaats van dat je werknemer focust op symptoombestrijding.

Waar je voor wilt waken is dat je ongevraagd goedbedoelde tips en adviezen gaat geven. Dit kan gevoelig liggen en onbewust indirect een druk opleggen bij de ander, waardoor hij of zij nog meer haast voelt om te herstellen van een burn-out. Dit werkt averechts. Door luisteren, samenvatten en doorvragen krijg je juist een helderder beeld van wat er speelt in iemands binnenwereld, want wat denkt en voelt je medewerker met een burn-out? Check dus regelmatig met open vragen hoe het gaat en wat helpend is om het burn-out herstel soepel te laten verlopen.

Eenzaamheid en onbegrip door burn-out

Misverstanden over burn-out

Over burn-outs wordt van alles geschreven en gedeeld online, alleen wat is juist of onjuist? Soms zie je door de bomen het bos niet meer, waardoor dit je burn-out herstel kan belemmeren en leidt zelfs tot meer onbegrip. Tijd voor verheldering, want dit zijn 3 mythes over burn-outs:

  • Een burn-out is niet het gevolg van luiheid
    Burn-outs komen juist vaak voor bij perfectionistische, betrokken personen die de lasten van een groep op zich nemen. Je wilt graag controle hebben over een situatie en neemt daardoor teveel taken over van je collega’s vanwege je verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent allesbehalve een softie, maar bent alleen niet of nauwelijks verbonden met jezelf. Het gevolg? Je wilt of kan je eigen grenzen niet voelen, waardoor je anderen over je grenzen laat gaan.
  • Te veel en te hard werken leidt niet altijd tot een burn-out
    Een burn-out is geen teken van hard werken. Het is juist een teken van jezelf te hard tegenwerken, want doe je wel iets wat je écht zingeving geeft? Dit geldt niet alleen voor je werk, maar juist ook voor je privé-leven. Hoe ga je om met de tijd en energie die je hebt? Een burn-out krijg je niet alleen door een hoge werkdruk- en stress.
  • Om begrip te krijgen voor je burn-out heb je uit te leggen waarom je een burn-out hebt
    Je bent niet verplicht om jezelf tot in details te verantwoorden. Wil je mensen betrekken bij je burn-out voor meer begrip? Deel vooral hoe je je telkens in het hier en nu voelt. Delen is helen. Dit lucht op en geeft innerlijke rust, omdat je meer verbinding in plaats van emotionele afstand voelt.

Hoe kunnen wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland en zeer ervaren in het oplossen van stress en burn-out klachten.

Hoe cultiveer je meer begrip van je omgeving?

Ben je een werknemer met burn-out klachten en verlang je juist naar meer begrip van je werkgever, manager of leidinggevende? Spreek jezelf uit en deel je verlangens, juist nu is het cruciaal om voor jezelf op te komen. Want wat heb je nodig aan steun? Wat helpt je tegen de overbelasting? Speel open kaart met je werkgever, manager of leidinggevende, zodat je samen zorgvuldig kan afstemmen wat voor hulp je nodig hebt bij je burn-out. 

Wees vooral radicaal eerlijk over wat je wel of niet aankan. Het heeft geen zin om je beter of anders voor te doen dan dat je je voelt. Zo begrijpen je collega’s, familieleden, vrienden of buurtgenoten je ook sneller. Je mag vaker ‘nee’ leren zeggen, ook al voelt dit in het begin misschien nog oncomfortabel, omdat je niemand wilt teleurstellen of tot last wilt zijn. Leer dit aan als een nieuwe gewoonte voor meer rust in je leven zonder dat je moet voldoen aan sociale verplichtingen of verwachtingen. Kies voor je eigen pad met je eigen voorwaarden. Zo pak je de regie over je leven en volg je meer je hart, waardoor je meer energie krijgt! 

Wacht niet tot het te laat is

Een burn-out kan confronterend voor je zijn. Je loopt tegen je eigen grenzen aan en ontdekt dat er een limiet zit aan wat je kan doen. Dit kan aanvoelen als falen, dat je mensen om je heen teleurstelt, dat je door de mand valt of dat je ergens nog niet klaar voor bent. In eerste instantie kan dit leiden tot het ontkennen van je burn-out. Later als je je burn-out accepteert, gaat het herstel alsnog met vallen en opstaan

Wat je sowieso wilt voorkomen is dat je te snel weer teveel van jezelf moet of wilt. Dat je vindt van jezelf dat je iets weer ‘zou moeten kunnen’, omdat je collega’s, familieleden of vrienden iets ook allemaal kunnen. Zo loop je het risico dat je jezelf opnieuw forceert en terug bij af bent. Dit komt vaak doordat je ongemerkt toch vergeet om naar je lichaam te luisteren, ook al heb je ervaren hoe belangrijk het is om niet langer roofbouw te plegen op je eigen lichaam en gezondheid. Dus wees verstandig en leer je lichamelijke, mentale en emotionele burn-out klachten herkennen, zodat je vroegtijdig keuzes kan maken vanuit zelfliefde en zelfzorg. Voorkomen is beter dan genezen! 

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Wil je er écht voor je collega zijn als steun en toeverlaat? Toon je emotionele betrokkenheid door te vragen hoe iemand zich voelt. Dit kan aanvoelen als een warm nest voor de ander, omdat hij of zij de ruimte voelt om emoties bespreekbaar te maken in plaats van onder het tapijt te schuiven. Je kan al het gesprek openen door iets te zeggen als: “Ik zie dat je er doorheen zit, wat is er aan de hand? Hoe voel je je?”

Vind je het minder prettig om 1-op-1 je zorgen met je collega te delen? Neem contact op met je werkgever, manager of leidinggevende en maak je zorgen bespreekbaar. Deel je gevoel over je overspannen en overbelaste collega, zodat er alsnog iemand anders kan ingrijpen voordat het te laat is. Onthoud: “Het mooiste cadeau wat je een ander kan geven is door je liefde en aandacht te delen.”

Het internet en social media staat vol met waardevolle artikelen, video’s en podcasts. Alleen al op onze website vind je bijna 1000 artikelen over stress en burn-outs. Zelf staan we in Nederland ook met ruim 50 vakkundige stress en burn-out coaches voor je klaar om je wegwijs te maken over hoe je kan omgaan met een burn-out. Ook met onze online burn-out trainingen en programma’s kan je herstellen van je burn-out waar en wanneer je wilt. Alles rustig op je eigen tempo.

De reden dat je je moe, futloos of uitgeput voelt, komt echt niet altijd doordat je teveel energie verbruikt. Een hoge werkdruk en werkstress hoeft niet de aanleiding te zijn waardoor je opbrandt. Nee, het probleem is juist ook vaak dat je te weinig je energie bijvult. Met als gevolg een disbalans in je energie, wat impact heeft op je slaap, voeding en beweging en dus je fysieke, emotionele, mentale en spirituele energie. Gezond eten, slapen en bewegen is dus onmisbaar, net zoals jezelf opladen voor meer innerlijke rust!

Nee, was het herstellen van een burn-out maar zo makkelijk. Je burn-out herstel begint met acceptatie, daarna is het tijd voor het loslaten van oude patronen en gewoontes die leiden tot overbelasting. Zo laat je alle stressvolle energieslurpers achter je, zodat je vervolgens rust en ruimte voelt om in je leven je eigen pad te bewandelen op je eigen voorwaarden. Geef en gun jezelf de tijd om te herstellen, zodat je later met dankbaarheid kan terugblikken op je burn-out herstel!

Bronnen

  1. Schouten & Nelissen – Wat als je omgeving je burn-out niet begrijpt? – Gevonden op 14-11-2022
    Link naar de pagina op Schouten & Nelissen
  2. Wat is normaal? – Burn-out onbegrip omgeving – Gevonden op 14-11-2022
    Link naar de pagina op Wat is normaal?
  3. Ruud Meulenberg – Onbegrip bij burn-out: niemand begrijpt hoe ik me voel! – Gevonden op 14-11-2022
    Link naar de pagina op Ruud Meulenberg

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Er is nu wel veel meer begrip voor dan 20 jaar geleden. Spreek uit ervaring. Valt me zo mee hoe iedereen reageert. Zelf de officiële hulpverleners waar ik 20 jaar geen steek verder mee kwam komen op mij positiever over. Al gaat er niks boven mijn “oude” vertrouwde coach.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *