Wist je dat lachen je helpt met ontspannen? Lachen is gezond, gratis én werkt stressverlagend, waardoor je minder druk voelt. Het is hilarisch om een lachbui te hebben, waarbij je soms zelfs moet huilen van het lachen. Kan je je laatste lachbui nog herinneren, toen de tranen over je wangen stroomden? Dit zijn typische onvergetelijke momenten waar je later met zoveel plezier op terugblikt. Koester het lachen, want door het opgewekte gevoel krijg je een gezonde dosis energie en dit draagt bij aan je geluksbeleving. Daarom lees je in dit artikel de voordelen en 9 tips om vrolijker in je leven te gaan staan met een glimlach op je gezicht! 

Wat is lachen precies?

Lachen is een vorm van non-verbale communicatie, waarmee je kan laten zien hoe je je voelt. Het is een uiting van trots, blijdschap, extase, euforie, tevredenheid, enthousiasme, vreugde of vrolijkheid. Zo heeft lachen een sociale functie in groepsverband, want met het lachen accepteer je elkaars aanwezigheid en toon je sympathie. 

Je kan lachen door te giebelen, giechelen, glunderen, gniffelen of grinniken. Een proestlach, schaterlach, slappe lach, stille lach of twijfel lach is je vast ook niet onbekend. Net zoals dat je ook kan lachen als een boer met kiespijn of dat je juist een aanstekelijke lach hebt met uitbundige lichaamsbewegingen.

Waarom is lachen gezond en helpt lachen bij stress?

Wat gebeurt er in ons lichaam bij het lachen?

Als je lacht, maakt je lichaam gelukshormonen aan. Door meer endorfine, dopamine en serotonine zorgt lachen voor meer ontspanning in je lichaam. Helemaal als je gespannen bent, is lachen ideaal voor een spanningsontlading. Het gevolg? Je bloeddruk daalt, hartslag vertraagt, spijsvertering verbetert en spieren ontspannen. 

Ook remt het lachen de productie van het stresshormoon cortisol, waardoor je stressbestendiger wordt en beter kan presteren onder druk. Je voelt dan meer creativiteit en je brein is in staat om informatie beter en langer te onthouden.

Waarom is lachen gezond?

Lachen draagt bij aan een gezonde leefstijl, omdat het lachen ook je immuunsysteem versterkt en het bloed in je lichaam circuleert sneller. Door meer conditie, kracht en weerstand, ben je minder gevoelig voor verkoudheid of andere kwaaltjes. En je krijgt meer rust in je hoofd en lichaam door een rustigere ademhaling, want je longcapaciteit wordt groter door het lachen. Daardoor kan je op een lager tempo ademhalen. 

Automatisch train je ook je buikspieren bij een lachbui, want heb je weleens buikpijn gevoeld na het lachen? Dit komt door je aangespannen buikspieren. En geloof het of niet, lachen is ook gezond vanwege nieuwe witte bloedcellen in je lichaam die je aanmaakt. Dit maakt je immuun voor meer virussen, waardoor je beter tegen infecties kan. 

De link tussen stress en lachen

Lachen is een natuurlijk medicijn tegen stress en werkt kalmerend. Toch is lachen helaas niet meer zo vanzelfsprekend als je gehaast, druk, gestresst of gespannen bent. Als volwassene ‘vergeet’ je soms simpelweg te lachen door alle verantwoordelijkheden die je op je neemt en de hoge lat die je voor jezelf legt. 

Met als gevolg dat je ook nog eens meer ‘fouten’ gaat maken, omdat je een ‘perfect leven’ als ideaalplaatje voor je ziet. Alleen in plaats van je te schamen voor fouten, is het waardevol om te lachen. Omarm de imperfectie. Je hoeft fouten niet meer te zien als falen, waarbij je je fouten onder het tapijt veegt. Dit is een vorm van vluchtgedrag en het ontkennen van stress heeft geen zin.

Wil je een stressvolle sleur doorbreken? Lachen is de oplossing om je emotionele welzijn een energieke boost te geven. Dit is ideaal om te herstellen van stress symptomen als vermoeidheid, slapeloosheid, rusteloosheid of lusteloosheid.

Wil je dat wij je helpen?

Wij staan voor je klaar met een team van ervaren coaches. Onze coaches zijn actief in heel Nederland. In de afgelopen jaren hebben we duizenden mensen geholpen.

Het effect van een glimlach op je omgeving

Non-verbale communicatie met een glimlach creëert verbinding, want met je lichaamsuitdrukking kan je oprecht tonen wat je voelt voor iets of iemand. Een glimlach versterkt het saamhorigheidsgevoel en je voelt je meer onderdeel van een groep of team. Zo kan je ook met een glimlach gemakkelijker nieuwe sociale relaties kan opbouwen en onderhouden, want hoe leuk is het als je je voorstelt met een glimlach? Je steekt andere personen aan met je positiviteit en vrolijkheid.

Let alleen wel op dat je niet gemaakt gaat lachen als je zenuwachtig of onzeker bent, want dit voelt niet authentiek en puur aan. Een ander prikt daar zo doorheen en voelt aan dat je niet zo goed weet wat je ergens van denkt of wat er van je verwacht wordt. Een ‘gemaakte lach’ creëert meer ongemakkelijkheid dan verbinding.

In je liefdesleven komt lachen ook goed van pas, want lachen verbindt je meer met je date of partner. Door je positieve energie val je meer in de smaak en vergroot je je aantrekkingskracht. Daarom is humor onmisbaar voor als je een gezellige tijd wilt hebben met je geliefde, want dit vergroot je geluk in de liefde! 

Waarom is lachen gezond en helpt lachen bij stress?

9 Tips om vrolijker in het leven te staan

#1: Verbind je met je lichaam

Teveel in je hoofd zitten is één van de boosdoeners van je stress, waarbij allerlei hardnekkige gedachten door je heen blijven spoken. Je ego ratelt maar non-stop door. Want  maak je je ook zo druk? Voel je je chaotisch? En voel je niet verbonden met je lichaam? De reis van je hoofd naar je hart is een opening om meer signalen van je lichaam te herkennen.
Mindfulness, yoga, meditaties, affirmaties, sporten en ademhalingsoefeningen helpen je om meer in je lichaam te zijn. Zo merk je niet alleen sneller op dat je mogelijk rondloopt met druk op je schouders, gespannen kaken, een zeurende pijn in je onderrug, maagpijn of pijn op je borst. Je voelt ook meer trots, blijdschap, extase, euforie, tevredenheid, enthousiasme, vreugde of vrolijkheid, omdat je meer innerlijke rust voelt.

#2: Leer relativeren en wees niet te serieus en streng voor jezelf

Als je het lastig vindt om te relativeren, kan je overspoeld raken door stress. Een gezegde is niet voor niets: “Men lijdt het meest om het lijden dat hij vreest.” Maar wees eens eerlijk naar jezelf, hoe erg is iets écht? Hoewel je misschien paniek voelt, in hoeverre is de paniek terecht? Door het piekeren maak je iets in je hoofd groter of zwaarder, maar als je een stapje terug doet en je situatie bekijkt vanuit een helikopterview, wat ging er wél ging goed of wat kan je leren? Lach om je piekergedrag, want de wereld vergaat niet. Er zijn ergere situaties.

#3: Sta je jezelf toe om tranen van het lachen te krijgen?

Meer humor toelaten in je leven begint met toestemming aan jezelf. Want wanneer is de laatste keer geweest dat je niet meer bij kwam van het lachen? Kan je het überhaupt herinneren? Als volwassen vergeten we vaak te genieten, omdat je zo gefocust bent om je leven op de rit krijgen met je carrière, liefdesleven, huishouden, gezin en sociale relaties. Terwijl ondertussen je leven aan je neus voorbij gaat, of niet? Spelen is het antwoord, want spelen met je frisse kinderlijke energie helpt je om niet alles zo serieus te nemen. Door meer lol laat je stress los en leef je meer in het hier en nu om te zorgeloos te genieten.

#4: Hoe zou je leven als je leven een spel is? 

Zodra je het leven gaat omdenken als een spel, kan je lichter leven. Je neemt dan omstandigheden waar als minder zwaar. Je perceptie over de werkelijkheid verandert. Dat geeft je zo’n opgelucht, verfrissend en bevrijdend gevoel, omdat je optimistischer ingesteld bent. Met als gevolg dat je meer geniet, zelfs als je fouten maakt. Dit zie je niet langer als een ‘mislukking’, maar als een leermoment. Dus ben je bereid om meer op avontuur te gaan om uitdagingen te overwinnen in plaats van dat je risico’s vermijdt? Je grenzen verleggen helpt je om met een glimlach op je gezicht het ogenschijnlijk onmogelijke mogelijk te maken, doordat je doorgaat waar anderen stoppen. 

#5: Zet je favoriete Spotify-playlist, radiozender of cd op 

Juist al je meer drukte, spanning of stress, is het luisteren van muziek de ideale oplossing. Waarom? Muziek doorbreekt de sleur op je werk, in je relatie of in je vriendenkring. Het geeft energie en maakt je ongetwijfeld direct vrolijk, waardoor je een grote glimlach van oor tot oor krijgt. Dus hoe fijn is het om tijdens het wandelen, in de auto, in huis of tijdens je pauze je favoriete nummer op te zetten? Of sterker nog: hoe gaaf is het om een ticket te kopen voor een live concert of festival waar je van droomt?

#6: Sporten maakt je hoofd leeg 

Door letterlijk in beweging komen laat je het piekeren los. Sporten als hardlopen, fietsen, voetballen, fitness, hockey, tennis, basketbal, handbal, zwemmen of dansen zijn een vorm van actief opladen. Hoewel het je energie kost, geeft het je meer energie. Dit maakt je fitter, sterker en vrolijker, omdat je serotonine, adrenaline en endorfine in je lichaam aanmaakt. 

#7: Omarm je schaduwkanten en laat de zwaarte en het donker los

Welke belemmerende overtuigingen zitten je nu nog dwars? Op welke schaduwkanten mag je nog licht schijnen om pijnlijke, donkere delen in jezelf los te laten en helen? Zolang je nog in strijd bent met gevoelens en emoties, voel je je minder vrij in doen en laten. Geen wonder dat je dan minder vrolijkheid en levensenergie ervaart. 

#8: Laat los wat andere mensen over je denken

Laat je jezelf wel écht zien of houd je je in met lachen als je in een deuk ligt? Uit angst voor afwijzing of schaam je je voor je lach? Teveel rekening houden met wat anderen van je vinden als je gaat lachen, is een vorm van onzekerheid. Check eens bij jezelf: mag je van jezelf zijn wie je bent, ook als je juist tranen van het lachen hebt op misschien zelfs wel een ongepast moment?

#9: Omring je vaker met gelijkgestemden met dezelfde humor

Niets is natuurlijk per se een garantie op meer lachen, maar de kans is groot dat je wel meer in een vrolijke stemming bent als je met gezellig vrienden of vriendinnen verbindt. Denk aan een avondje bowlen, lasergamen, obstacle run, naar een pretpark, pubquiz, escape room, bootje varen, borrelen of een weekendje weg. Of staat er nog iets op je bucketlist wat je zó graag wilt doen samen met je vrienden of vriendinnen? Stem het onderling af, zodat je kan uitkijken naar een sfeervol uitje!

Hulp bij burn-out en stress

Het verminderen van stress en het herstellen van een burn-out is geen sinecure. Heb je ondersteuning nodig, dan kan je op onze hulp rekenen. Onze coaches zijn allemaal gespecialiseerd in jouw problematiek. Door hun jarenlange ervaring kunnen ze samen met jou werken aan jouw herstel. Van het resultaat van onze 1-op-1 coaching heb jij je leven lang plezier!

Bekijk ons aanbod voor:

Veelgestelde vragen

Zodra één persoon begint met lachen, dan is de kans aanwezig dat je direct mee gaat lachen. Dit komt doordat je vaak moet lachen over hoe iemand anders lacht. Soms kan het lachen zo spontaan ontstaan, waardoor je reactie aanstekelijk wordt. Zo zie je maar dat lachen vooral een sociale bezigheid is.

Ja, bij een lachziekte lach je te lang of te vaak. Er is dan sprake van een disbalans in je zenuwstelsel, waardoor je spieren niet altijd meer goed samenwerken in je lichaam. Met als gevolg dat je blijft lachen. Dit komt gelukkig niet vaak voor, dus je hoeft je over het algemeen niet druk te maken als je veel lacht. Sta je jezelf juist toe om voluit te lachen om te genieten!

Je kan lachen door te giebelen, giechelen, glunderen, gniffelen of grinniken. Een proestlach, schaterlach, slappe lach, stille lach of twijfel lach is je vast ook niet onbekend. Net zoals dat je ook kan lachen als een boer met kiespijn of dat je juist een aanstekelijke lach hebt met uitbundige lichaamsbewegingen.

Bij een slappe lach heeft je lichaam je spieren niet meer onder controle, waardoor je niet meer kan stoppen met lachen. Bij elke in- en uitademing gaan je middenrifspieren op en neer, waardoor zelfs de tranen over je wangen rollen. Maar wat kan je doen tegen een slappe lach? Loop even weg waar je bent om afstand te nemen van de plek, persoon en situatie waarom je lacht.

Bronnen

  1. Mens & Gezondheid – Lachen is gezond: waarom je absoluut moet lachen – Gevonden op 24-11-2022
    Link naar de pagina op Mens & Gezondheid
  2. Medinello – Lachen is gezond: 4 positieve effecten van lachen – Gevonden op 24-11-2022
    Link naar de pagina op Medinello
  3. United Customers – Waarom is lachen gezond voor mij? – Gevonden op 24-11-2022
    Link naar de pagina op United Customers

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *